jannika
går det att så sallad i kruka, eller blir det inte så mkt av det? kanske måste stå i krage eller landet för att växa till sig?

om ni sätter i kruka inomhus, hur stor kruka och hur sätt sår ni? sår ni i samma kruka som det sen växer i, eller plantar ni om?

med dessa klimatändringar vågar jag inte sätta ngt alls utomhus förrän det är riktigt varmt. förra veckan var +10 och nu -8... så allt jag sätter står i spänner och krukor som åker in och ut, hit och dit! smile.gif
Siv i Bollnäs
Jag vet inte var du bor, men här har det varit minus 20 grader i natt... och rejält kallt hela senaste veckan, trots att det varit varmgrader veckorna före... Man får anpasssa sig efter väderleken.
Jag har i alla fall börjat göra så här för att få så bra resultat som möjligt av salladssådder: I fjol den 6 april sådde jag en liten fyrkantig kruka med huvudsallat, täckte över och ställde i farstun där det inte är alltför varmt. Sallat gror inte när det är för höga temperaturer. Den tog sig över all förväntan där den stod, så den 16 april skolade jag om 28 småplantor i små krukor. Den 26 april satte jag alla sallatsplantorna i en liten plastdrivbänk med lock jag gjort i ordning enkom för detta ändamål. Större och maffigare sallat har jag aldrig fått! Men det gäller att upprepa sådden så att en ny sats står klar för plantering när den gamla salladen börjar bli uppäten. Den växer otroligt fort, kan jag säga!
Siv smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon