Full version: Är denna jorden bra?
Elin80
Hej!

Ska till Silvan strax och såg att de har 5 säckar jord för 100:-. Står att den heter Park. Är denna jord bra?

Jag har sandjord och ska göra ett köksland, vilken slags jord ska jag komplettera med? För jag antar att jag behöver blanda i något...?

Tacksam för snabbt svar, eftersom jag ska åka iväg om en halvtimme.

/Elin

Förresten, dessa är de olika "Park"-jordsorterna: Dressjord, Naturgödsel, Täckbark, Naturtorv, Gödslad torv. Kan jag använda någon av dessa till mitt köksland?

/Elin *nybörjare*
nina L
Lite sent svar för du har säkert redan handlat. Jag tycker att det är bar skräp! Plantjorden är bara torv. Bra för utfyllnad till min sandjord men annors inget att ha.
Elin80
CITAT (nina L @ 24-03-2008, 15:12) *
Lite sent svar för du har säkert redan handlat. Jag tycker att det är bar skräp! Plantjorden är bara torv. Bra för utfyllnad till min sandjord men annors inget att ha.

Tack för ditt svar ändå! Köpte faktiskt ingen jord. Gick in på Hasselfors hemsida och kunde inte hitta jorden där, så då antog jag att det inte var någon superbra jord...annars borde den säkert funnits med där.

/Elin
Lotta22
Om du täcker ditt land med gräsklipp/grönmassa så räcker det. Ingen annan gödsel behövs och ingen jordförbättring i form av köpejord heller. Om du ska direktså så kan du göra en smal fåra och hälla i lite "vanlig jord" för att hålla fukten bättre.
När plantorna kommit upp täcker du med så mycket klipp att bara bladen sticker upp. Fortsätt sedan att täcka så att du har ett 5-10 cm tjockt lager. Det kommer att växa så det knakar.
Vill du veta mer om odling med grönmassa så finns allt du behöver veta på tidningen Natur & Trädgårds hemsida:
www.naturochtradgard.se
theseraphim
CITAT
Tack för ditt svar ändå! Köpte faktiskt ingen jord. Gick in på Hasselfors hemsida och kunde inte hitta jorden där, så då antog jag att det inte var någon superbra jord...annars borde den säkert funnits med där.

Eller så är det inte hasselfors som gör den biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon