Full version: Vad är detta?
Jentukka
Vårdade den ömt i början när trodde att den var olivträd rotfl.gif Nu vet att den inte är det.
Men vad är den? Och är den ens värd att spara. Börjar bli trött på den och den ser ful ut också. (Lång stam utan blad..)
Åsa, mälardalen zon 2
Nerium oleander
Orkidétjuven
Det var en hängig oleander det, men defenetivt värd att sparas. fina blommor med lite doft.
En av mina gamla favoriter.
Jentukka
Googlade den just och oij va fin den kan vara!
Men min är total katastrof just nu. Efter sommaren och flytten blev den dåligt och rangligt. (Hade den i balkongen under sommaren).
Vad kan jag göra för att rädda den nu?

Alexander-VG-zon3
hmm den där ser inte frisk ut ,, hur har du skött den typ vatten?temp?ljus? har du kollat efter ohyra ? dom får lätt spinn

ser även ut som om du beskärt den väldigt hårt . nerium behöver man inte beskära och beskära ner den så hårt som det ser ut på bild är inte heller bra .

så här sköter jag mina

tar ut dom på våren när det är runt +5c +10c ,, sätter dom i skuggan först så dom inte bränns sedan sätts dom i full sol . väl ute håller jag dom alltid fuktiga ger svag näring . sedan tar jag in dom innan frosten kommer ( dom blir rödbladiga i låg temp men inget farligt ) sedan övervintrar jag dom svalt +10c . och mina trivs bra med det .

vinter är ju ett problem dom vill ju gärna vila svalt +5c +15c och extra ljuse . och sedan gärna vara ute i ett varmt och soligt läge .

igl
den ser torr ut tycker jag. plantera om den och sätt den ljust. det kan slå ut nya skott nerifrån och då kommer den inte att se så kal ut.
det går faktiskt att förvara den ganska mörkt men svalt under vintern. jag har en som är 7-8 år och den står i garaget under vintern. där finns bara ett jättelitet fönster.
mvh
inger
Alexander-VG-zon3
CITAT (igl @ 24-03-2008, 15:56) *
det går faktiskt att förvara den ganska mörkt men svalt under vintern. jag har en som är 7-8 år och den står i garaget under vintern. där finns bara ett jättelitet fönster

jo jag övervintrar mina i en kolmörk källare som håller ca +10c .
Åsa, mälardalen zon 2
En större kruka ser den ut att behöva + mycket ljus.

Man kan stamma upp nerium så den ser ut som ett träd och din planta är ju åt det hållet så man kan ju forma den till träd (OBS! den brukar behöva stödkäpp till stammen kronan brukar bli ganska tung).

+Nerium är mycket lätt att ta skott av, när klasarna har blommat brukar det skjuta upp nya skott där blomstängeln är, låt dem bli runt 15cm och bryta av dem och sätt i jord eller ett glas vatten, båda sätten funkar.
igl
svar till flax

ja jag tror inte det spelar så stor roll med ljuset för den. huvudsaken är att det är så svalt som det går utan att den fryser förstås. det blir heller inget spinn på den när den står så svalt .
snart ska jag ta upp den och ställa den varmare och ljusare.
så hoppas jag på blomning ute i sommar också. förra sommaren var så kall så blommorna slog aldrig ut. först på hösten när jag flyttade in den blommade den. den fick stå i köket under hösten.
mvh
inger
Jentukka
Jag hittade den förra sommaren i sån där gemensam "kompost". Har inte beskärit den nåt utan den såg ut ungefär så där redan då, fast mindre. Hela sommaren den var på balkong med kväll sol.
Sen flyttade vi i sen sommar och sen dess har den stått vid den där fönstret. Det är svalt skulle gissa runt 15 grader. Solen skiner rakt mitt på dagen. Har vattnat sparsamt för helt enkelt glömmer det ibland blush.gif Kollade den nu och det finns ingen ohyra men behöver byta jord. Får se om får den till liv igen.

Tack för alla svar!!
bahia1
Jag sådde massor av Oleander när jag kom hem från USA i januari där jag plockat dom i trädgården. Har jättemånga fina exemplar nu över så om du mailar mig skall jag skicka flera stycken till dig eller om det är någon annan som vill ha.
Alexander-VG-zon3
CITAT (igl @ 24-03-2008, 16:27) *
svar till flax

ja jag tror inte det spelar så stor roll med ljuset för den. huvudsaken är att det är så svalt som det går utan att den fryser förstås. det blir heller inget spinn på den när den står så svalt .
snart ska jag ta upp den och ställa den varmare och ljusare.
så hoppas jag på blomning ute i sommar också. förra sommaren var så kall så blommorna slog aldrig ut. först på hösten när jag flyttade in den blommade den. den fick stå i köket under hösten.
mvh
inger

jo ljuset spelar stor roll har dom ljuse plus svalt hela vintern mår dom mycket bättre . jag har ju mina i mörker under vintern . men när jag hade dom svalt och ljust så blommade dom tidigare och hann med att blomma mer det året . plus tappar dom mindre blad om dom står ljust . och är det över +10c ja då ska dom ha ljuse . för över +10c så vilar dom inte .

CITAT (Jentukka @ 24-03-2008, 16:28) *
Jag hittade den förra sommaren i sån där gemensam "kompost". Har inte beskärit den nåt utan den såg ut ungefär så där redan då, fast mindre. Hela sommaren den var på balkong med kväll sol.
Sen flyttade vi i sen sommar och sen dess har den stått vid den där fönstret. Det är svalt skulle gissa runt 15 grader. Solen skiner rakt mitt på dagen. Har vattnat sparsamt för helt enkelt glömmer det ibland blush.gif Kollade den nu och det finns ingen ohyra men behöver byta jord. Får se om får den till liv igen.

Tack för alla svar!!

prova håll den fuktigare . nu är det ju så ljust ute att den börjar växa . plus plantera om i en lätt jord .
igl
men vet du flax, min har inte tappat ett endaste blad under denna vintern, trots mörkret.
den är kanonfin. ska ta upp och fota den någon dag.
mvh
inger
Alexander-VG-zon3
CITAT (igl @ 24-03-2008, 21:02) *
men vet du flax, min har inte tappat ett endaste blad under denna vintern, trots mörkret.
den är kanonfin. ska ta upp och fota den någon dag.
mvh
inger

men hallå jag skrev jag har också min MÖRKT och ca +10c . men den trivs bättre med ljust åretrunt (extra ljuse om vintern) får den inte extra ljuse vintern och våren kan det hända att den tappar en del blad och får en senare blomning . det är en skillnad på MÅSTE och TRIVS . den måste inte stå ljust men trivs med ljuse om vintern . punkt slut . du behöver inte ladda upp en bild . jag har sett nerium innan . min egen har svällande knoppar nu i ett fönster .
Mariaberg
Nerium Orelander
det kunde faktiskt lilla jag det din min kompis det trodde du inte, Maria
Fågelvägen
Flaxss jag har börjat undra om det är någon speciell sorts belysning du menar när du ofta skriver såhär:

"... (extra ljuse om vintern) får den inte extra ljuse vintern och våren kan det hända att den tappar en del blad och får en senare blomning . .... . den måste inte stå ljust men trivs med ljuse om vintern..."
confused.gif

Du har antagligen förklarat det i någon tråd som jag inte har hittat.

Alexander-VG-zon3
CITAT (Fågelvägen @ 25-03-2008, 19:42) *
Flaxss jag har börjat undra om det är någon speciell sorts belysning du menar när du ofta skriver såhär:

"... (extra ljuse om vintern) får den inte extra ljuse vintern och våren kan det hända att den tappar en del blad och får en senare blomning . .... . den måste inte stå ljust men trivs med ljuse om vintern..."
confused.gif

Du har antagligen förklarat det i någon tråd som jag inte har hittat.

extra belysning menar jag ingen speciell . utan samma som man har när man sår eller har på vintern .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon