isabellal
Jag har den stående i mitt fönster i den verkar trivas bra, växer o frodas. Det är nu 3 år seda jag drev upp den från ett frö jag tagit från en köpt passionsfrukt men den vill inte blomma. Vad tror ni, finns det några knep för att få den att blomma?
Alexander-VG-zon3
passiflora edulis vill gärna ha en sval vintervila när vi odlar den hos oss ,, då bildar den blomknoppar när den får vila i en temp på +5c +15c och extra ljuse . sen ska man inte göda med för mycket kväve heller . lite magert men att man håller den fuktig hela tiden .
isabellal
jag har den rätt svalt men ingen extra belysning..Går dte bra att gödsla den nu på våren?
CillaM
Det går alldeles utmärkt att gödsla passifloran nu men som flaxss skrev, välj en gödning med lite mindre kväve. Edulisen sägs blomma på 3:e året så du behöver nog inte vänta alltför länge i år på undersköna blommor smile.gif
juddan
Jag har faktiskt samma problem. Jag har tjugo stycken passifloror, alla uppdrivna ur frön och den älsta borde vara åtmindstånde sex år. Ingen har blommat. Jag bor i Umeå och har inte vinterväxthus, så jag vet inte riktigt hur jag ska göra med vintervilan. Jag har haft några i källaren i vinter, men dom har inte bildat blomknoppar. Borde dom ha gjort det nu alltså? Jag läste på internet att en stressad planta blommar mer, men jag vet inte riktigt vad jag ska stressa den med. Har ni några tips på hur man kan stressa den?Plus att jag har hört att passifloror gärna torkar upp mellan vattningarna, men det kanske inte gäller om dom ska fixa blommor?
CillaM
CITAT (juddan @ 26-03-2008, 08:26) *
Jag har faktiskt samma problem. Jag har tjugo stycken passifloror, alla uppdrivna ur frön och den älsta borde vara åtmindstånde sex år. Ingen har blommat. Jag bor i Umeå och har inte vinterväxthus, så jag vet inte riktigt hur jag ska göra med vintervilan. Jag har haft några i källaren i vinter, men dom har inte bildat blomknoppar. Borde dom ha gjort det nu alltså? Jag läste på internet att en stressad planta blommar mer, men jag vet inte riktigt vad jag ska stressa den med. Har ni några tips på hur man kan stressa den?Plus att jag har hört att passifloror gärna torkar upp mellan vattningarna, men det kanske inte gäller om dom ska fixa blommor?

Jag har mina passifloror i grovköket, lite svalare och med en ljusramp. För att stressa växten ska man beskära den i mars-april, ner till ca 1.5 dm. I samband med det gödslar jag. Om det finns rotskott lämna dom i fred.

Det är ingen fara om jorden torkar mellan vattningarna men se hellre till att du vattnar rejält när du vattnar istället för att dutta med kannan, det är ingen fara att de torkar upp mellan vattningarna. Ca 1 månad efter beskärningen brukar jag plantera om passifloran och så småningom avhärda dom till att vara ute.
juddan
Oj jästanes, ska den ner ända till 15 cm? Brukar du få blommor på din när du gör så? Häfftigt, tack så mycket för svaren! Förresten, planterar du om dom varje år alltså? Jag läste någon annanstans att man skulle göra det också, men en av mina plantor är säkert fem meter lång och ganska grov, så det känns ju som lite av ett projekt att plantera om den. Sätter den fart om man gör det tror du?
Kee
Jag blev också väldigt skeptisk till att klippa ner den så kraftigt. Jag hade väl 4-5m långa rankor när jag gjorde det och det funkade faktiskt. De små kala pinnarna ur jorden började skjuta flera nya skott vardera, plus att jag tog tillvara på "bladverket" som klipptes av och sattes i vatten. Räknar med en riktigt buskig passio denna sommar. Det känns motigt att klippa ner den men den grenar sig hysteriskt när man gör det!
CillaM
CITAT (juddan @ 26-03-2008, 20:23) *
Oj jästanes, ska den ner ända till 15 cm? Brukar du få blommor på din när du gör så? Häfftigt, tack så mycket för svaren! Förresten, planterar du om dom varje år alltså? Jag läste någon annanstans att man skulle göra det också, men en av mina plantor är säkert fem meter lång och ganska grov, så det känns ju som lite av ett projekt att plantera om den. Sätter den fart om man gör det tror du?

Det är som Kee skriver, de skjuter mängder med nya fina skott. Jag försöker plantera om dom varje år, passar på att rensa runt rötterna också då. Klipp din planta som är så där lång, det mår den bara bra av. Du behöver inte klippa av den helt men det ser roligare ut med grönt än med långa rankor utan nåt på.
CarMa
Jag har gjort ungefär som CillaM, satte den i källaren i början på december, ca 10-12 grader, klippte ner den i februari och planterade om. Nu har den växt ca 1 m och har en knopp. Köpte den som stickling i somras, så det ska bli spännande. happy.gif Nu står den i ett söderfönster.
Lavender Lady heter den.

juddan
Okej, det här är kanske lite mycket begärt, men jag tänkte beskriva min situation exakt så kan ni, om ni vill, hjälpa mig att göra det bästa av situationen: Jag har ca tio stycken passiflora plantor, två ca 5-6 år och åtta ca 3-4 år. Några av dem, jag minns tyvärr inte vilka, har varit i källarn med lysrör mellan typ december och mars. Nu har jag beskurit de flesta som ni sa, till mellan 15-40 cm efter en knopp, men lämnat två långa för att dom var så fina. Just nu står dom i rumstempratur vid ett fönster med lite skymt solljus. I mitten av april ska jag få ett rätt så isolerat växthus, jag bor i Umeå och ska ha ett element så att jag kan hålla det vid +5 grader. Jag kan plantera om dom när som hellst.

Hur ska jag göra? Ska jag plantera om dom nu efter att jag har klippt ner dom, eller ska jag vänta tills jag tar ut dom i växthuset? blir det konstigt att dom har haft kallt i två månader, sen varmt, sen kallt igen, hur ska jag göra helt enkelt, vad är bäst? Tack så jätte mycket för all hjälp jag har fått av er passionsfrukt experter! Jag känner mig skit peppad på mina rankor nu! smile.gif
/Judit
Malva15
Jag har hört att fröuppdragna passifloror är svåra att få i blom och att när de väl blommar så blommar de mindre än de man tar som sticklingar... unsure.gif
CillaM
CITAT (juddan @ 27-03-2008, 13:44) *
Okej, det här är kanske lite mycket begärt, men jag tänkte beskriva min situation exakt så kan ni, om ni vill, hjälpa mig att göra det bästa av situationen: Jag har ca tio stycken passiflora plantor, två ca 5-6 år och åtta ca 3-4 år. Några av dem, jag minns tyvärr inte vilka, har varit i källarn med lysrör mellan typ december och mars. Nu har jag beskurit de flesta som ni sa, till mellan 15-40 cm efter en knopp, men lämnat två långa för att dom var så fina. Just nu står dom i rumstempratur vid ett fönster med lite skymt solljus. I mitten av april ska jag få ett rätt så isolerat växthus, jag bor i Umeå och ska ha ett element så att jag kan hålla det vid +5 grader. Jag kan plantera om dom när som hellst.

Hur ska jag göra? Ska jag plantera om dom nu efter att jag har klippt ner dom, eller ska jag vänta tills jag tar ut dom i växthuset? blir det konstigt att dom har haft kallt i två månader, sen varmt, sen kallt igen, hur ska jag göra helt enkelt, vad är bäst? Tack så jätte mycket för all hjälp jag har fått av er passionsfrukt experter! Jag känner mig skit peppad på mina rankor nu! smile.gif
/Judit

Om jag fick bestämma skulle jag lämna växterna precis där de är nu, fast i vanlig rumstemp med extra ljus. Men det beror ju förstås helt och hållet på hur kallt du har det utomhus och hur varmt det blir i växthuset, du kan ju börja med att avhärda dom, ut på dagen i växthuset och sedan in på natten i riktiga huset. Eller bylta på dom nåt varmt på natten så du slipper slita o släpa på dom. Jag vet inte vad du menar med kallt, men när jag tänker svalt är det inte under 5 grader men inte över 15, om du förstår vad jag menar?

Vänta med omplanteringen nån månad, jag har märkt att det tar mycket kraft från växten att göra allt på en gång, men gödsla den kan du börja med. tummenupp.gif
juddan
Det lär väl vara som kallast fem grader i växthuset kanske. Men inte i maj, då håller det sig väl kring femton. Men vad skönt, då vet jag hur jag ska göra och slipper vara orolig. Dom har förresten typ tusen skott nu! Jag har blivit så peppad på mina passifloror sen jag såg det här forumet! /Judit
Suz
Lyfter en gammal tråd.

Om man klipper ner den nu på våren hur blir det då med blomningen?
Har läst mig till att det kommer nya blad där de gamla suttit om man inte klipper men ingenting om blomningen....
Mina blir 3 år i sommar och två av de största har jag vinterförvarat och de har tappt alla sina blad.
De andra 7 står inne och ser ut att må bra.
Alexander-VG-zon3
beror på vilken art, men dom blommar oftast på ettåriga skott. så du kan klippa ner dom tidigt på våren och så kommer blommorna på dom nya skotten.
Suz
CITAT (flaxss @ 10-02-2009, 20:19) *
beror på vilken art, men dom blommar oftast på ettåriga skott. så du kan klippa ner dom tidigt på våren och så kommer blommorna på dom nya skotten.

De är frösådda för 3 år sedan. Köpefrukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon