Bettanspettan
24-03-2008, 15:00
hejsan!
jo jag har precis varit på ikea i skärholmen och där hittade jag en liten kruka med en massa lökar som jag köpte, den kostade ju bara 10kr.
och ett problem bara. jag har inte den blekaste om vad för blomma jag precis köpt eller hur den ska skötas så skulle verkligen behöva alla tips och råd ni kan ge mig om den här blomman. och så skulle jag också behöva en massa fakta och information om blomman.
Den heter NARCISSUS TETE A TETE.
på krukan står det lifte info:
"placeras ljust, en i direkt solljust. placeras torrt och svalt vintertid. placeras på en ljus, sval oh frpstfri plats under vintern.
vattnas sparsamt, låt torka ut mellan vattningarna.
näring behövs ej. Flerårig växt.
livslängden är mer än två månader efter leverasdatum om skötselråden följs."
18/3-2008 är leverans datumet.
så ang dom här skötselråden dårå. någon som kan berätta för mig ifall dom stämmer? ngn som kanske har en narcissus tete a tete och vet hur dom ska skötas?
och sen undrar jag också vart jag ska ha den? kan ajg ha den ute på balkongen eller ska den vara innomhus? om jag kan ha den på balkongen, ska jag ta in den under natten?
Hej!
Narcissus tete a tete är mycket lättskött. Köper massor med nya varje påsk. Jag har dem vid fönstret i köket, och har fönsret öppen en glänt. Blommorna håller längre ifall du placerar dom svalt. De kan va utomhus men nu är det ju så kallt så jag rekommenderar inte det. Efter att de har blommat kan de planteras ut i rabbatten. Ta bort vissnade blommor, men ta aldrig bort bladen, låt dom vissna själv. Efter att du har planterat ut dem i trädgården kommer de blomma år efter år och så småning om föröka sig.
Biggan_
24-03-2008, 15:39
Det är en minipåsklilja.
Länk minipåsklilja
Bettanspettan
24-03-2008, 16:20
tack så mkt för svaren, biggan och dilara.
undrar en grej, jag tycker krukan som blomman står i ser lite trång ut, tror ni jag kan plantera om lökarna i en större kruka? eller kan jag kanske plantera om dom i separata krukor?
Åsa, mälardalen zon 2
24-03-2008, 16:31
Man brukar låta dem stå i krukan medans de blommar (de har allt de behöver i löken så rötterna behöver inte mycket utrymme)sedan kan man plantera ut dem i trädgården, de blommar inte så länge ifall man har den inomhus kanske 1-2v håller de sig fina sedan vissnar blommorna och man har bara blasten. De klarar sig riiktigt bra utomhus och blommorna håller längre då, men de klarar kanske inte om det blir så superkallt som vi har nu men några minusgrader på natten klarar de galant de lägger sig ned då det blir minusgrader och reser på sig när de tinar.
Bettanspettan
24-03-2008, 17:10
okej men jag seprarerade dom och planterade dom i separata krukor iallfall(hann inte läsa ditt inlägg) men har nu ställt ut dom på balkongen iallafall.
här e dom ute på balkongen(öhm ja det är en gammal julgran(av plast) där i hörnet som vi ska slänga ut).
CITAT (Bettanspettan @ 24-03-2008, 17:10)

okej men jag seprarerade dom och planterade dom i separata krukor iallfall(hann inte läsa ditt inlägg) men har nu ställt ut dom på balkongen iallafall.
här e dom ute på balkongen(öhm ja det är en gammal julgran(av plast) där i hörnet som vi ska slänga ut).
Blomningen skulle bli fylligare om du hade den i samma kruka. Du kommer ju ändå att plantera ut dom efter blomningen så det var onödigt att du plantera om dom i separata krukor.
Bettanspettan
24-03-2008, 17:40
ah, det tänkte jag inte på

alltså: sen när dom har blommat och blomman har vissnat o trillat av så ska jag gräva upp dom och plantera om i samma kruka(en kruka) och låta dom va där över vintern? och sen kommer dom komma upp nästa vår eller?
CITAT (Bettanspettan @ 24-03-2008, 17:40)

ah, det tänkte jag inte på

alltså: sen när dom har blommat och blomman har vissnat o trillat av så ska jag gräva upp dom och plantera om i samma kruka(en kruka) och låta dom va där över vintern? och sen kommer dom komma upp nästa vår eller?
Nej, inte så. Först och främst ska du själv knipsa av blommorna när dom vissnat. Viktigt: TA INTE BORT BLADEN. Du gräver en grop, gärna på en halvskuggis plats i rabbatten och planterar lökarna. Ingen kruka alltså. Du kan vänta med att plantera ända in till september. Det är då man vanligtvis planterar blomsterlökar som påskliljor.
Lycka till!
Bettanspettan
24-03-2008, 20:49
okej. tack för att du redde ut det
Det var så lite så. Förresten glömde skriva det att du ska vattna dem mycket lite, endast vid behov. Mina har jag inte vattnat en enda gång från när jag köpte dom, och de blommar för fullt ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.