Full version: Passionsfrukt
Chamomille
Går det att få frukt här??? confused.gif Bland det godaste som finns....
flaxss
ja det går få frukter här ,, i växthus eller uterum(vinterträdgård) eller ute i varma lägen förutsatt att man vinter vilar dom rätt dvs +5c till +15c beroende art och ljust .
rosita
Visst går det! Jag satte ett frö från en köpefrukt och fick 2 frukter 2:a året.

[attachment=15657:passion_igen.JPG][attachment=15658:passionsfrukt.JPG]

Chamomille
CITAT (rosita @ 24-03-2008, 15:29) *
Visst går det! Jag satte ett frö från en köpefrukt och fick 2 frukter 2:a året.

[attachment=15657:passion_igen.JPG][attachment=15658:passionsfrukt.JPG]

Ser passionsfrukt ut så där...? Vad var det då jag hade som slingrade sig i mitt krikonträd confused.gif . Den hette Passion nånting...

CITAT (flaxss @ 24-03-2008, 15:23) *
ja det går få frukter här ,, i växthus eller uterum(vinterträdgård) eller ute i varma lägen förutsatt att man vinter vilar dom rätt dvs +5c till +15c beroende art och ljust .

Ok. Tack. Då får man ju ha den i kruka då och ställa in under vintern.
flaxss
CITAT (Chamomille @ 24-03-2008, 15:38) *
Ser passionsfrukt ut så där...? Vad var det då jag hade som slingrade sig i mitt krikonträd confused.gif . Den hette Passion nånting...
Ok. Tack. Då får man ju ha den i kruka då och ställa in under vintern.

har du bild på den ?? den passinånting

man kan ha tåliga sorter på friland men det är enbart för zon 0-1(2) . så det är bättre du har den i kruka .
Chamomille
CITAT (flaxss @ 24-03-2008, 15:44) *
har du bild på den ?? den passinånting

man kan ha tåliga sorter på friland men det är enbart för zon 0-1(2) . så det är bättre du har den i kruka .

Den växten jag hade var en kläng/slingerväxt (flera meter) med lila-vita (lustiga) blommor. Tyvärr har jag ingen bild.
flaxss
CITAT (Chamomille @ 25-03-2008, 17:01) *
Den växten jag hade var en kläng/slingerväxt (flera meter) med lila-vita (lustiga) blommor. Tyvärr har jag ingen bild.

klockranka eller passiflora gissar jag på ,, cobea scandens och passiflora-arter
Chamomille
CITAT (flaxss @ 25-03-2008, 17:08) *
klockranka eller passiflora gissar jag på ,, cobea scandens och passiflora-arter

thanks.gif Japp nån sort passiflora var det. Är det "bara" prydnadsväxt? Eller får den frukter?
flaxss
alla passiflora får frukter mer eller mindre ,, men alla är inte ätbara men ätliga . passiflora edulis är den vi äter i sverige
Chamomille
CITAT (flaxss @ 25-03-2008, 17:23) *
alla passiflora får frukter mer eller mindre ,, men alla är inte ätbara men ätliga . passiflora edulis är den vi äter i sverige

smile.gif Tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon