Full version: Passionsfrukt
Chamomille
Går det att få frukt här??? confused.gif Bland det godaste som finns....
Alexander-VG-zon3
ja det går få frukter här ,, i växthus eller uterum(vinterträdgård) eller ute i varma lägen förutsatt att man vinter vilar dom rätt dvs +5c till +15c beroende art och ljust .
rosita
Visst går det! Jag satte ett frö från en köpefrukt och fick 2 frukter 2:a året.

[attachment=15657:passion_igen.JPG][attachment=15658:passionsfrukt.JPG]

Chamomille
CITAT (rosita @ 24-03-2008, 15:29) *
Visst går det! Jag satte ett frö från en köpefrukt och fick 2 frukter 2:a året.

[attachment=15657:passion_igen.JPG][attachment=15658:passionsfrukt.JPG]

Ser passionsfrukt ut så där...? Vad var det då jag hade som slingrade sig i mitt krikonträd confused.gif . Den hette Passion nånting...

CITAT (flaxss @ 24-03-2008, 15:23) *
ja det går få frukter här ,, i växthus eller uterum(vinterträdgård) eller ute i varma lägen förutsatt att man vinter vilar dom rätt dvs +5c till +15c beroende art och ljust .

Ok. Tack. Då får man ju ha den i kruka då och ställa in under vintern.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Chamomille @ 24-03-2008, 15:38) *
Ser passionsfrukt ut så där...? Vad var det då jag hade som slingrade sig i mitt krikonträd confused.gif . Den hette Passion nånting...
Ok. Tack. Då får man ju ha den i kruka då och ställa in under vintern.

har du bild på den ?? den passinånting

man kan ha tåliga sorter på friland men det är enbart för zon 0-1(2) . så det är bättre du har den i kruka .
Chamomille
CITAT (flaxss @ 24-03-2008, 15:44) *
har du bild på den ?? den passinånting

man kan ha tåliga sorter på friland men det är enbart för zon 0-1(2) . så det är bättre du har den i kruka .

Den växten jag hade var en kläng/slingerväxt (flera meter) med lila-vita (lustiga) blommor. Tyvärr har jag ingen bild.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Chamomille @ 25-03-2008, 17:01) *
Den växten jag hade var en kläng/slingerväxt (flera meter) med lila-vita (lustiga) blommor. Tyvärr har jag ingen bild.

klockranka eller passiflora gissar jag på ,, cobea scandens och passiflora-arter
Chamomille
CITAT (flaxss @ 25-03-2008, 17:08) *
klockranka eller passiflora gissar jag på ,, cobea scandens och passiflora-arter

thanks.gif Japp nån sort passiflora var det. Är det "bara" prydnadsväxt? Eller får den frukter?
Alexander-VG-zon3
alla passiflora får frukter mer eller mindre ,, men alla är inte ätbara men ätliga . passiflora edulis är den vi äter i sverige
Chamomille
CITAT (flaxss @ 25-03-2008, 17:23) *
alla passiflora får frukter mer eller mindre ,, men alla är inte ätbara men ätliga . passiflora edulis är den vi äter i sverige

smile.gif Tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon