Lemonne

Hur gör ni? Ger ni näring till det som ni driver upp? Och hur gammal är isf plantan vid första omgången näring? Vad tillför ni isf? NPK?

Jag är lite rädd att jag ska bränna rötterna...

Emma
Åsa, mälardalen zon 2
Riktigt små plantor vattnar jag ej med näring. Först sår man ju i såjord, sedan skolar man om i plantjord/krukväxtjord när sådderna fått karaktärsblad. Plantjorden/krukväxtjorden innehåller näring så växterna klarar sig någon månad och ofta planterar man ju om många småplantor flera gånger så de får hela tiden mera näringsrik jord.

Om jag har plantor som börjar närma sig att ha suttit i krukan i någon månad och jorden är full av rötter och jag inte har tänkt plantera om precis då ger jag svaga doser gödning (kanske 1/4 av doseringen på förpackningen). Jag föredrar ekologisk gödning och ibland ger jag hemgjord gödning ex. tomatplantor brukar växa bra med guldvatten.
Helen i Piteå Zon 5
Jag brukar ge mina plantor lite näring (ex. Blomstra) ca. 3v efter omskolningen smile.gif Jag har en 'tvålpump' i växthuset och jag ger 'ett tryck' till 2l vatten, ca. 1ggr/vecka, både till perennerna och 1-åringarna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon