Dom Austinrosor som man vet klarar zon 5 är dessa, som finns i WIJ Trädgård i Ockelbo. Här har du en länk på alla deras rosor som finns i deras trädgård
WIJ trädgård/ 211 rosor i zon 5Vi som bor kallare än zon 3 får helt enkelt själva testa rosorna och det tar en massa år innan det kommer in rapporter från hela landet. Men man får skydda dom lite extra, kupa, täcka, plantera vid väggar, vindskyddat, snurra in i vinterväv osv.
Sorterna du kan ha är Graham Thomas, Crown Princess Margareta, Mary Rose, Leander, Winchester Cathedral och jag tror att du kan lägga till klätterrosen Constance Spry, den är riktigt tuff, blommar en ggn.
Rosorna du nämner, Sister Elisaberth och Gentle Hermonie är helt nya rosor, om dom vet man inget om ännu. Glamis Castle skriver Roslistan att den är klen troligen zon 2 - 3. Rosenposten i Danmark skriver zon 4 på alla rosorna du nämde, men det tror jag inte alls på, det får testas först, dom vill sälja. Austinrosor fryser ofta ner här i backen i zon 3 - 4 men inte bort, jag snurrar in många i vinterväv när dom är nya och otestade. Plantera rosorna i dina mest skyddade lägen om du bor en zon kallare än mig.