Full version: Odla solrosor
Mats Petersson
Hej

Hittade ert forum idag. Det verkar trevligt. Jag är en relativt nybliven husägare (november 2002). Till huset hör en tomt på ca 4500 m2 där ca 1800 är "normal" trädgård och resten består av en gammal äng. Jag har funderat mycket på vad vi ska göra med ängen och har kommit fram till att den ska bli en del av trädgården. Men det är en lång väg dit och jag tänkte prova på att odla solrosor på en del av ängen. Är det en bra idé? Hur gör man? Vad ska man tänka på?

Idag är det bara gräs och gamla fruktträd på ängen. Jag bor strax söder om Växjö.
irenea
Det tycker jag låter som en underbar ide´!!

Jag har odlat mindre solroser ett par år som jag tycker är underbara. De heter `pacino`och det kan bli upp till 7-10 rosor på en själk. mycket effektfullt i en stor blå kruka. På ett större fält skulle det vara fantastiskt.

Jag tycker de är väldigt lättodlade så det är bara att tuta och köra!
Louise i Göteborg
Och här sliter vi oss blå med att försöka SKAPA äng. ohmy.gif

Tänk dig noga för innan du förstör hela ängen. Även om den är dålig är det nog lättare att återställa den än att anlägga en ny.

Solrosor är underbara. I år var vi i Toscana och såg fält efter fält. Raps i all ära men detta var oljeodling i den högra skolan.
Wargen
Nu blev jag tvungen att logga in igen. rolleyes.gif Jag är tokig i solrosor. Kallar min atelje för "Ateljé SolRosHjos". Eftersom jag bor utanför Hjo blev det denna stavning. rolleyes.gif Har odlat alla möjliga sorter i år. Gula med grön mitt, (jätte-jättefina), röda (men de är mer bruna än röda tycker jag), jättesorten som nu närmar sig tre meter, och dvärgsort med jätteblommor, osv. Ska lägga in fler bilder i albumet på solrosorna, strax.
ZaraP
Min solrosor blir aldrig bra.... sad.gif Är jag för snål med gödslingen?
Försöker både att förså inne på våren och sår ute direkt på
friland...suckar... däremot dom solrosor som fåglarna "sår", blir
jättefina och pampiga... känns så retligt... ohmy.gif

Zara
stina
Jag har sått solrosor för första gången i år, på två ställen.

Det ena är rakt i söder mot en hög altan och där är solrosorna 3 meter höga och slår ut när som helst.

Det andra stället var i österläge mot en vägg och där blev dom så fjuttiga så jag ryckte upp dom.

Djupgrävd jord, mycket sol, mycket vatten och mycket näring typ guldvatten tror jag är medicinen om man vill ha stora solrosor.
Kajsa H
Jag tror också att gott om gödsel är bra om man vill ha stora fina solrosor. Jag odlar mina i kanten på grönsakslandet och de är nog närmare tre meter. Kanske inte så bra idé i kombination med äng?
Fröställningarna brukar jag ta in och torka när de är klara. Hänger sedan ut dem som fågelmat till stor förtjusning för talgoxar och blåmesar bl.a.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon