Full version: Va ska jag bjuda på?
Meriona
Jag slutar mitt jobb på fredag och har tänkt att bjuda arbetskamrater och viktiga kunder på en liten fika. Men vad? inte är jag nån expert i köket inte, så gärna nåt som är lätt och vansinnigt gott. utan nötter och mandel, för Siv är allergisk. Hjälp!!!
aanderss
bjud på gräddtårta
rahmat2
Räktårta från konditan!
MariaÖrebro
Eller en riktigt smaskig och inte så söt chokladtryffeltårta! Busenkelt:

Kakan:
Smält 150 gram smör i en stor kastrull, ta av från spisen.
Blanda i 3 dl socker, 1 dl kakao och 2 tsk vaniljsocker. Tillsätt 2 ägg, ett i taget och rör ordentligt. Ha i 2 dl mjöl och rör tills det blir en jämn smet.
Grädda i 20 min i en smord och bröad springform med löstagbara kanter, 175 grader.

Tryffel:
Värm 1½ dl grädde och 2 msk smör. Låt det koka upp och ta av från plattan. Blanda i 200 g mörk choklad och rör tills chokladen smälter och det blir en jämn kräm. Chokladen kan varieras med 100 g ljus + 100 g mörk, eller någon choklad med mint eller crisp. Jag tycker det blir bäst med 70%-ig mörk choklad. Det blir inte så sötsliskigt då!

När kakan svalnat lite brer man på den avsvalnade tryffeln och låter allt stelna. Förvaras helt i kylskåp. Det är gott att värma en bit i micron några sekunder och servera med glass!
Betty
Limekaka (Cheesecace-typ)

125g margarin
15 digestivekex
4 ägg
3 dl socker
2 askar Philadelphiaost (200g)
1 limefrukt
valfri färsk frukt, t ex jordgubbar, blåbär, kiwi

Krossa kexen och blanda med det smälta margarinet. Pressa ut det jämnt i en form med löstagbar botten
Grädda i 175 grader 5-10min

Vispa ägg och socker
Riv skalet på limen och pressa saften, tillsätt i äggblandningen.
Rör ner osten och häll smeten över den gräddade bottnen
Grädda alltsammans i 45min i nedre delen av ugnen

När kakan svalnat lägg på färsk frukt.
Servera eventuellt med vispgrädde.
tummenupp.gif
Irene_L
Den här jordgubbspajen är jättegod:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;hl=jordgubbar
zissi
Om du gör en vanlig kladdkaka kan du lyfta den till gastronomiska höjder med en krämig limetopping tongue.gif

Topping: 250 g mascarpone blandas med 3 msk florsocker och finrivet skal från 2 lime. Bre toppingen på kakan. Ev. dekorera med lite strimlat limeskal.

Recept på kladdkaka har jag om du vill ha.

Lättgjord kaka o vansinnigt god!!........vad kan man mer önska?

Mvh zissi
Betty
Busenkel kladdkaka:

2 ägg
3 dl socker
125 g smält margarin
1½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1½ msk vaniljsocker

Rör ihop ägg och socker, vispa inte. Tillsätt det smälta varma smöret och rör en stund så sockret smälter lite. Rör i mjöl, kakao och vaniljsocker. Häll smeten i en smord och bröad eller belagd springform och grädda i 150 graders ugnsvärme i 30 minuter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon