Full version: skojjiga tomatsorter
l8p8
I år ska jag komma igång med tomaterna! Men vilka sorter är bäst, och hur får jag tag på de fröerna? Jag tänkte odla lite i växthus och lite mot södervägg.

Finns tomatklubben (Åke Truedssons) kvar? Andra seriösa (och snabba, det börjar brinna i knutarna...) leverantörer?

Eller finns det rentutav något bra ställe i Linköpingstrakten som säljer fina plantor lite längre fram?
Det här med småkrukor och extrabelysning och omskolning och avhärdning och allt vad det är wacko.gif ser jag mest som ett nödvändigt ont för att kunna välja och vraka bland sorterna... happy.gif

Yours struly,
Lotta
l8p8
Oups, vet inte hur jag missat tråden om favorittomater blush.gif men fortfarande, var får jag tag på dem? I Linköping?
Åsa, mälardalen zon 2
Tomatklubben finns kvar.

Själv shoppar jag dock hos Runåbergs fröer.
Gloriana
Om du vill köpa plantor brukar Jättegrönt i Linköping (se annons i Corren) i början på maj vara ett bra jaktställe. Jag har köpt plantor där vid flera tillfällen - gärna av små glada barn som tjänar en tia per planta tummenupp.gif Det brukar också finnas spännande sorter - men kom tidigt för de plantorna försvinner snabbt. Numer sår jag alldeles för många sorter själv coolgleam.gif Förutom Tomatklubben och Runåbergs fröer finns ju www.tomatsidan.se. Där köpte jag sist och det gror och har sig. Väldigt informativ hemsida också.
katah
Jag och mina barn kommer med massa tomatplantor till Jättegrönt, de har tänkt att odla fram en gummibåt till sommaren !

Men jag vet fortfarande inte vilken datum Jättegrönt är i år, vet någon ?
Greta i Österbotten
Hos Seemnemaailm i Estland finns massor av olika tomatsorter.Rekommenderar speciellt Apelsin (stor gul bifftomat ,nästan som en persika ) och Margarita ( vanlig röd )men det finns många andra fina sorter med.Förmånliga priser ,snabb leverans .
www.seemnemaailm.ee
l8p8
Ohh! Tack för trevliga svar! blomma.gif Det här jättegrönt, kan det vara det här? klippt från http://www.linkoping.se/Organisation/utfor...gram/index.htm
11 maj kl. 10-15
Trädgårds- och byggnadsvårdsdag i Gamla Linköping
Försäljning av växter, trädgårdsvandringar, tips och byggnadsvård, byggnadsvandringar mm.

I så fall kommer jag och bidar till gummibåten, katah!
Lotta
skogstroll
säkert nån som skrivit det längre upp men Plants of Distinction, www.plantsofdistinction.co.uk, har jag beställt ifrån i år!
katah
l8p8 , vi var vårt första kund ! yahoo.gif

Jag kunde tyvärr inte öppna länken , konstigt, men datumet ska jag lägga i minnet och almanackan !
l8p8
Oj, länken gick inte att öppna eftersom jag lagt in ett parentestecken i den. Det är fixat nu.
/L8p8
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon