Full version: Alternativvärme?
GroPia
Vad har ni för alternativvärme om det blir strömlöst? Till mindre samt lite större växthus?
Stevick
Gubben har sagt att vi skall skaffa elverk, som går på diesel.

I ett litet skulle jag nog elda massa värmeljus (100 för 17 kr på ikea)... Även större finns som kan hålla hela nätter o så... Bara o tänka på att man inte skall ställa för nära saker o ting...
rosita
Jag har alltid gravljus hemma och de ger lite värme, ju fler desto varmare. De brinner lite längre än värmeljus.
GroPia
Okej! Ingen som prövat gasolfläktar, kaminer av ngt slag, elverk?
Kilmister
Ta för guds skull bara inte marchaller, sotar som bara den.
KURT
Vad är det som ev skall ha alternativ värmekälla, är det hus eller växthus?
Vad är det för uppvärmning nu?
Hur stora är de?
Vad är det för konstruktion, material, isolering?

Är frågan oklar, så blir som synes svaren bara ännu mera oklara!
Funny
Jag har våran"båtvärmare", som eldas med rödsprit. Fungerar bra tycker jag! I uterummet har jag ett litet fotogenelement som går på lysfotogen och inte luktar så mycket! Föredrar faktiskt det senare!
Kerstin
GroPia
[quote name='KURT' date='25-03-2008, 06:20' post='799892']
Vad är det som ev skall ha alternativ värmekälla, är det hus eller växthus?
Vad är det för uppvärmning nu?
Hur stora är de?
Vad är det för konstruktion, material, isolering?

Är frågan oklar, så blir som synes svaren bara ännu mera oklara!

blink.gif Okej! Frågan var ju lite allmän! Men jag upprepar mej samt förtydligar lite! Vi har ju många olika sorters växthus i olika storlekar. Men de som är mest intressanta med alternativvärme till ifall det blir strömlöst, är ju de vi startar upp först o det är ett 41kvm 8mm isolerplast samt ett 10kvm 6mm isolerplast som går igång i mitten av mars.Båda uppvärms med elfläktar!
KURT
En diselvärmare eller diselkamin kan vara en kompromiss, rimligt billigt bränsle (billigare än gasol och fotogen) och inte alltför komplicerad anslutning . Ved eller pelletskamin behöver förmodligen någon form av skorsten.
Kilmister
CITAT (KURT @ 26-03-2008, 07:33) *
En diselvärmare eller diselkamin kan vara en kompromiss, rimligt billigt bränsle (billigare än gasol och fotogen) och inte alltför komplicerad anslutning . Ved eller pelletskamin behöver förmodligen någon form av skorsten.

Jag antar att det krävs någon form av skorsten även när man bränner diesel?? Det låter extremt hälsovådligt annars.
Det bildas väldigt mycket cancerogena ämnen vid eldning av diesel, om man nu inte hinner dö av kolmonoxid förgiftning först förstås.
Preussen
här är annars något att inspireras av smile.gif
uppvärmning
överskottsvärme
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon