Full version: Aerogarden.com
nunnan
[size="4"][/size]

min syster i USA har berättat om detta sätt att odla inomhus.....kryddväxter t ex.....hon har erbjudit sig att skicka en sats till mig, men elektriciteten är ju inte likadan här o i USA........så det går inte

Finns någon som hört om att det går att skaffa Aerogarden i Sverige?????

Tacksam för svar......jättetacksam........

Marie-Louise
Ramred
Du kan väl använda den med en transformator?

Flur
Hej har två stycken aerogarden en som jag använder och en i förpackning kör de via transformator. Fungerar jättebra. Vill du ha mera info sä är det bara att fråga tobbeflur@hotmail.com

Hare gott / Tobias
KURT
Jag tycker det verkar vara ett extremt komplicerat sätt att odla väldigt lite. Jag misstänker att intresset för det här delvis hör i hop med bakterieskräck, på det här sättet har man ju ingen jord. Men det ser ju ut som ett utmärkt sätt att skapa bra förutsättningar för Legionella!
Flur
Det är inte större chans att skapa legionella än via vanlig odling.

Det du missar är att nästan alla grönsaker som tomaterna och paprikan i affärerna är odlade på det här viset.

Tror inte att risken är för större men man kanske inte bara ska äta grönsaker från hydrosystem, de kanske inte inehåller alla näringsämnen.

Det gäller att den som odlar i hydroligiska förhållanden gillar att pyssla om växterna då du sköter om all växternas näring.

Sen att det växer mycket fortare än i jord är ingen nakdel tycker jag.

Odlade tomater i sommras tog 35 dagar från det att jag sådde till att jag kunde skörda fina, söta röda tomater.
Har även odlat petunior tar ca 20 dagar innan de blommar.

Slå det om du kan i vanlig jord.

Har även testat att driva upp saker på våren för utplantering på min balkong på sommaren i vanlig jord fungerar utmärkt tänk dig att ha tomater på balkongen i juni som du har satt i maj.

Har satt penseer i dag, kommer att vara fina att sätta ut i mitten på aprill på balkonegn hoppas jag.

Hare gott / Tobias
dman
Hej !

Såg tråden om Aerogarden när jag gogglade på aerogarden då jag precis beställt en själv. Aerogarden finns att beställa i Sverige. Kolla www.aerogarden.se

David
Lotta22
Jag är sugen på att testa och undrar om man kan återanvända "podsen" och använda något annat odlingssubstrat till egna frön. Det känns ju lite väl dyrt att köpa salladsfrön för 149 kronor g.gif Gödningen borde man ju kunna fixa själv också...
Piccante
Den blev jag lite sugen på! Men som vanligt r prylar väldigt dyra i Sverige när det bara finns en återförsäljare och prylen är ny. 1499kr är ganska dyrt när man kan få dom för 400-500 kr på Ebay (utan frakt). På Ebay finns dessutom en minivariant med bara 3 hål för odlingskrukor.
dman
CITAT (Lotta22 @ 31-01-2010, 19:57) *
Jag är sugen på att testa och undrar om man kan återanvända "podsen" och använda något annat odlingssubstrat till egna frön. Det känns ju lite väl dyrt att köpa salladsfrön för 149 kronor g.gif Gödningen borde man ju kunna fixa själv också...

Håller med, men det finns något som heter Master Gardener Kit som innehåller poddar som man kan planera sina egna fröer i.

http://www.aerogarden.se/product.html/mast...2?category_id=7

/D
zecaj
CITAT (Lotta22 @ 31-01-2010, 19:57) *

Jag återanvänder mina pods och bygger egna av tvättsvamp.
Gojibären är snart färdiga att plantera ut smile.gif
Ardisian, kiwi,oliv och clementinen gror för fullt.
kerstin z5-6
fast det går precis lika bra att odla i jord och ha vanliga lysrör 10 cm över sådden. Dessutom är det mkt billigare!
addo
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-01-2013, 23:40) *
fast det går precis lika bra att odla i jord och ha vanliga lysrör 10 cm över sådden. Dessutom är det mkt billigare!

Fast om man gillar prylar och har pengar som ligger och bränner i fickan wink.gif
zerounu
Hej. Jag har försökt växa upp lite gräs inomhus från Botana.Den kom så fint och grönt men dog lika fort trots att det var gått med ljus och luft. Har nån annan försökt det ?Återkommer med bilder
Peyote
CITAT (addo @ 21-01-2013, 10:14) *
Fast om man gillar prylar och har pengar som ligger och bränner i fickan wink.gif

Då lägger man pengarna på något vettigt alternativt sparar dem. Att handla upp dem på onödiga prylar som denna produkt är bara dumt. mad.gif
RibesRubusVitis
Om Aerogarden har det skrivits ”dyr och onödig pryl för yuppieodlaren”. Skulle du sedan bli intresserad på riktigt, kommer du knappast att använda maskinen längre. Häromåret var det förresten en flicka som skrev lyriskt om sin Aerogarden på AoT:s forum. En snabbkoll visade att hon var sambo med försäljaren.
zecaj
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-01-2013, 23:40) *

Ja, men inte lika fort wink.gif

CITAT (RibesRubusVitis @ 22-01-2013, 17:13) *
Om Aerogarden har det skrivits ”dyr och onödig pryl för yuppieodlaren”. Skulle du sedan bli intresserad på riktigt, kommer du knappast att använda maskinen längre. Häromåret var det förresten en flicka som skrev lyriskt om sin Aerogarden på AoT:s forum. En snabbkoll visade att hon var sambo med försäljaren.

Lite rätt har du. Jag är intresserad på "riktigt"och funderar på att bygga ett stort hydrokar.Maskinen har hängt med ett par år iaf.
kerstin z5-6
och varför ska det gå fort? perenner ska växa sakta.
zecaj
CITAT (kerstin z5-6 @ 22-01-2013, 20:55) *
och varför ska det gå fort? perenner ska växa sakta.

Jag vill att det ska gå fort!
Jag planterar i kruka när det är dax.
Min lilla plantskola:)
kerstin z5-6
Om de ska utvecklas bra, spelar det ingen roll hur otålig Du är.Det blir inte bra plantor.
zecaj
CITAT (kerstin z5-6 @ 23-01-2013, 00:30) *
Om de ska utvecklas bra, spelar det ingen roll hur otålig Du är.Det blir inte bra plantor.

Plantorna har vart väldigt bra dom senaste två åren iaf ?
Peyote
CITAT (zecaj @ 23-01-2013, 16:19) *
Plantorna har vart väldigt bra dom senaste två åren iaf ?

Det spelar ingen roll vad vi säger till dig då du redan har bestämt dig för att köpa denna onödiga pryl. Jag skulle tro att du skriver här i hopp om att någon kan komma på en anledning åt dig. Hoppas du får lite insikt över saker och ting här i världen snart...
zecaj
CITAT (Peyote @ 23-01-2013, 22:22) *
Det spelar ingen roll vad vi säger till dig då du redan har bestämt dig för att köpa denna onödiga pryl. Jag skulle tro att du skriver här i hopp om att någon kan komma på en anledning åt dig. Hoppas du får lite insikt över saker och ting här i världen snart...

Jag har den redan och har haft den i två år och är nöjd med den, om den är onödig är väl upp till var och en?
Jag skriver här i hopp om att hitta likasinnade men det verkar meningslöst!
"Odla" gör jag också men hydroodlingar får tydligen inte plats här!
JAG tycker det är kul och tänkte dela med mig om någon var intresserad, men tyvärr blev det bara spott och spä!:(
Mer negativa men ändå "allvetande" människor får man nog leta efter!

Hoppas NI får lite insikt över saker och ting här i världen snart... Det kanske finns mer att upptäcka ?
Eller är jorden fortfarande platt?
Over and out!
kerstin z5-6
Vi kanske inte gillar reklam ,thats all:)Speciellt om meningslösa produkter
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-01-2013, 00:17) *

tummenupp.gif
zecaj
CITAT (kerstin z5-6 @ 25-01-2013, 00:17) *

Ingen fara, jag har hittat ett annat forum med lite trevliga människor som tycker det är roligt att odla med meningslösa prylar:)Om du tror att jag försöker sälja något så har du nog inte följt tråden från början. Hoppas ni trivs med er själva iaf smile.gif
zecaj
Oj, hittade en gammal tråd om hydrokultur. Det var kul att se att jag var före min tid😂, till och med Odla.nu har börjat sälja hydrosystem. Kolla gärna in Sveriges bästa hydrogrupp på facebook. https://www.facebook.com/groups/Hydrokultur...rige/?ref=share
phdigital
Intressant läsning. Hur går det för alla, nu såhär några år senare?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon