cinacarina
11-08-2003, 14:15
Jag har upptäckt ett gäng illbattingar till larver som sitter på mitt nyplanterade päronträd. De verkar ha spunnit ett bo av nät runt toppen på trädet och i det sitter de och mumsar.
De är ett par centimeter långa och orangeaktiga i färgen med svarta huvuden.
Är det någon som vet vad det kan vara??? Jag har letat igenom hela forumet och massor med bilder på larver men ännu inte hittat rätt.
Åsa K, zon 1
14-08-2003, 06:50
cinacarina
15-08-2003, 20:43
Tack för svaret! Tyvärr hade jag redan varit inne på den sidan utan resultat, dock tror jag att det är någon typ av stekellarv.
M.v.h.
Cina
Gossen Ruda
18-08-2003, 21:32
Spontant skulle jag nog mer hålla på nån fjärilslarv. Vad jag känner till spinner inte stekellarver bon på det här sättet men stekellarver är inte min bästa sida. Skiljetecken: Fjärilslarver har normalt 3 par bröstfötter, sen 0-4 par bukfötter och till slut 0-2 par analfötter. Stekellarver har alltid minst 5 par bukfötter. Om man retar dom viftar stekellarverna med bakändan, fjärilslarverna med framänden.
Jag tror inte heller på stekel. Den som är vanligast på päron är Caliroa cerasi och de ser ut som svarta 1 cm slemmiga spermier. Tar man bort slemmet ser man att de är gulgröna. Spinner bon gör de inte.
Jag tror det kan vara någon typ av larv som inte är specialicerad på päron. Borde vara lätt att bli av med genom att klämma ihjäl och spruta bort med vattenslangen.
cinacarina
19-08-2003, 13:14
Jag har redan slängt bort dom så jag kan tyvärr inte räkna fötter.
TAck för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.