Full version: Smidigt formbröd?
Grå
Finns det någon här som har ett recept på smidigt formbröd som inte behöver knådas?
Jag är inte alltid på humör för att kladda med degar, så det skulle vara smidigt med ett brödrecept som i princip rörs ihop och "hälls" i brödformen...
pimpim
Detta kan jag rekommendera

Katarinas jättelimpa
Thomas Wahlqvist
jAG KÖR DET HÄR RECEPTET/METOD
http://www.youtube.com/watch?v=13Ah9ES2yTU

jAG GÖR DET I EN STOR TEFLONFORM
7DL MJÖL
3,5 VATTEN
1MSK JÄST
MSK SALT

Blanda allt i teflonformen, hemligheten att lyckas är lååång jästid.
Grå
CITAT (pimpim @ 24-03-2008, 20:14) *
Detta kan jag rekommendera

Katarinas jättelimpa

Tack snälla, det lät jättegott.

Jag ska testa detta,Formbröd från Hemmets Journal men är lite skeptisk.. Vi får se om det blir ätbart...

CITAT (Thomas Wahlqvist @ 24-03-2008, 20:21) *
Blanda allt i teflonformen, hemligheten att lyckas är lååång jästid.

Det lät ju enkelt och bra smile.gif
Lååång jästid ja... långfredagen fick vi strömavbrott här mitt upp i olivbrödsbak och matlagning, så jag ställde ner jäsdegen i matkällaren över natten i väntan på att strömmen skulle komma tillbaka nästa morgon... tongue.gif

(Ja, det funkade och blev både gott och stort, trots den låååånga jästiden)
Thomas Wahlqvist
Youtube receptet blir bra om man låter det jäsa på en långpanna, ringlar man olivolja över innan gräddning så blir det lite Focaccia stuk.

Man blandar alltså till degen på långpanna med teflon, jäser däri och bakar däri.

Inga degbunkar och kladd på diskbänken.
KURT
Skall bröd bakat på vete bli smidigt så måste degen arbetas, men man behöver ju inte göra det för hand.

Bra bakbeskrivningar för amatörer:

http://paindemartin.blogspot.com/
Grå
CITAT (KURT @ 25-03-2008, 06:24) *
Skall bröd bakat på vete bli smidigt så måste degen arbetas, men man behöver ju inte göra det för hand.

Jo, om vi bakamatörer vägrar att skaffa diverse köksmaskiner så måste vi det och jag knådar gärna, men ibland kan det vara smidigt att slippa. Speciellt om man ägnat en halv dag åt att diska, städa och torka i köket och sedan kommer på att tonåringarna ätit upp allt bröd och lagt in en tom påse i skåpet.
Thomas Wahlqvist
KURT har du testat brödet utan knådning som de visar i Youtube länken?
KURT
CITAT (Thomas Wahlqvist @ 30-03-2008, 22:22) *
KURT har du testat brödet utan knådning som de visar i Youtube länken?

Indirekt ja, det som de gör mycket bra är den lång jästiden! Det ger mycket bra smak åt brödet, men jag hävdar ändå att man måste arbeta en deg länge för att glutentrådarna skall bli riktigt starka för att brödet skall hålla mycket luft. Det finns ett par riktigt bra brödböcker:

Rose Levy Beranbaum - "The Bread Bible"
Jan Hedh - "Bröd"

Och de visar att det inte finns några genvägar till bra bröd
Eva i Skåne
Är det bara ljust bröd du vill ha? Annars finns recept på ett gott fullkornsbröd här.
Thomas Wahlqvist
Jo jag har läst dessa brödböcker och även Riddarbageriets.
Läst och arbetat praktiskt med recepten.

Nu blir jag lite långrandig och tjatig, men jag bara måste.........
Jag anser att youtube receptet ger bra bröd i förhållande till arbetsinsattsen.
Värt att testa.
Rosmarin
Detta är ett underbart bröd som inte gräddas i form men med ett minimum av arbete och ALLA som jag hittills har bjudit på detta bröd har blivit jätteförtjusta i det. Receptet kommer från en väninna som driver restaurang och hon bakar det varje dag, annars klagar stamgästerna!!!

OLIVBRÖD:
16 dl vetemjöl
1-2 tsk salt
1 påse torrjäst (=motsvarande 50 gram färsk jäst)
1.5 dl hackade urkärnade svarta oliver
c:a 8 dl 45° varmt vatten
1 msk olivolja till plåten

Blanda mjöl, salt torrjäst och oliver i en STOR skål. Arbeta in vattnet.
Täck över och låt stå över natten i kylskåpet.
Sätt ugnen på 250° och ställ in en liten skål vatten i ugnen så att vattenånga bildas.
Olja en plåt och häll ut degen.
Grädda längst ner i ugnen i c:a 30 minuter, sänk därefter temperaturen till 125° och grädda i c:a 20 minuter till.

Man kan ju byta ut oliverna mot något annat om man vill, t.ex soltorkare tomater, ost eller nötter...
Chamomille
Här kommer ett recept på "Camillas Limpor" som jag gillar skarpt.
Saftigt och gott bröd!
Observera att det INTE blir någon deg utan snarare en "kletig smet".

1/2 liter filmjölk
2 1/2 dl russin
1 tsk bakpulver
2 tsk bikarbonat
11 dl rågsikt
2 dl sirap

I stället för russin har jag ibland tagit ca 2 dl morötter + lite russin. Blåbär hällde jag i någon gång också. Ta vad ni har lust med.

Blanda ihop alla ingredienser. Dela "smeten" och lägg i 2 smorda formar.
Grädda i nedre delen av ugnen i 1 timme. Hur varmt vet jag inte (har glömt att skriva det sleeping.gif )men jag tror på 175 grader.

Jag tror man kan variera det här lite som man vill och byta ut lite rågsikt mot något annat mjöl (grövre kanske?). Lite frön av olika slag kan ju inte skada heller?

Enkelt va? laugh.gif
Oma
Bröd utan knådning - jättegott!
www.breadtopia.com
Christer i Falköping
Tänk bara på att bakpulver tar bort alla b-vitaminer ur brödet, så gör det inte för ofta. De här formbröden är ju bra för alla oss som har problem med lederna ibland, men som ändå känner för hembakt bröd.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon