Full version: Hibiskustråd
Dilara
Tänkte att en Hibiskusstråd skulle vara superb! Jag har verkligen fallit för Hibiskusar och har på sistone köpt fler o fler, o ännu fler måtte det bli!

[attachment=15678:DSC01096.JPG]
Och det här är en av mina Hibiskusar, den enda som har knopp! Köpte den som färdig planta för en vecka eller två veckor sen. Kommer inte ihåg vad det var för färg på blommorna, kanske rosa, men det visar sig när knoppen slår ut.
Som sagt jag har fler men dom växer trögt. Men jag ska inte ge mig. Jag ska få alla att stormtrivas hos mig. Hur är det med er andra Hibiskus-älskare? Hur går det med era Hibiskusar?
igl
jodå, det går bra med dem. de har övervintrat som vanligt i källaren, de är för stora att ha i fönstren. när det blir frostfritt på inglasade altanen åker de ut där. sedan blir det ut i trädgården med dem. de är så stora så jag orkar inte flytta runt dem för mycket.
de blir lite brända av solen först men det kommer nya blad och de trivs bäst ute.
jag har lite bilder på en del i mitt album.
mvh
inger
Tosan
Jag är riktigt ny på Hibiskusar... Har 3 frösådda pyttesmå moscheutos `southern belle´, 2 nyköpta sticklingar -en röd och en gul, inget namn- en nyköpt färdig planta som slog ut med 2 gulbeiga blommor med vinröd mitt, och den tredje som kom blev laxrosa/aprikos märkligt nog. Och detta på samma kvist som den första blomman. Och så har jag en ganska stor stickling som jag fått av min mor som jag tror har en liten knopp smile.gif
Hoppas på att få dessa att överleva, och att lyckas korsa dem och få fram nya spännande varianter.
jahi
Mina mår utmärkt, trots att jag tucktat dom extra hårt i år både upptill o rotsysten.
Dom får lite bonsai stil då o det tycker jag ser häftigt ut.
Ciczi
Mina hibbar mår också bra. Förutom min stora danska columbine. Den har tappat vartenda blad, och jag skyller på retarderingsmedlet... det är ett skit. Ingen annan har betett sig så i vinter.

Ciczi
Malva15
Mina hibiskusar har klarat vintern bra även om vissa fick gula och torra bladkanter.
Generellt sett är det dock mycket lättare att klara oretarderade ej köpta i blomsterhandel typ av hibiskusar.
Jag har de senaste åren köpt färdiga plantor i affären men inte en enda har klarat en längre tid i mitt fönster utan döden som utgång.
Som längst har jag klarat blomsterhandelshibiskusar högst 4 år.
Förra året tröttnade jag på giftet odlarna bombarderar hibiskusarna med och började samla sticklingar från folk som hade riktigt gamla hibiskusar så jag kan ha dem många år förhoppningsvis.
Nu äger jag ingen köpehibiskus längre faktiskt... crying.gif Jag har givit upp!

Dilara
CITAT (Malva15 @ 25-03-2008, 15:18) *
Mina hibiskusar har klarat vintern bra även om vissa fick gula och torra bladkanter.
Generellt sett är det dock mycket lättare att klara oretarderade ej köpta i blomsterhandel typ av hibiskusar.
Jag har de senaste åren köpt färdiga plantor i affären men inte en enda har klarat en längre tid i mitt fönster utan döden som utgång.
Som längst har jag klarat blomsterhandelshibiskusar högst 4 år.
Förra året tröttnade jag på giftet odlarna bombarderar hibiskusarna med och började samla sticklingar från folk som hade riktigt gamla hibiskusar så jag kan ha dem många år förhoppningsvis.
Nu äger jag ingen köpehibiskus längre faktiskt... crying.gif Jag har givit upp!

Ojj, det var synd. hoppas att inte samma sak händer med mina.

Men hibiskussticklingar då, som man köper på blomsterhandeln.. är de också retarderade?

Edit: Förresten hur övervintrar man dom? måste de ställas svalt? Kan de inte stå i rumstemp?
Malva15
CITAT (Dilara @ 25-03-2008, 16:39) *
Ojj, det var synd. hoppas att inte samma sak händer med mina.

Men hibiskussticklingar då, som man köper på blomsterhandeln.. är de också retarderade?

Edit: Förresten hur övervintrar man dom? måste de ställas svalt? Kan de inte stå i rumstemp?

Du kanske har bättre lycka med dina köpehibiskusar än jag hade...

Hibiskusar kan stå i rumsvärme om vintern (så ljust som möjligt) men de föredrar en svalare rumstemperatur om vintern (ca 15 grader) precis som alla medelhavsväxter.
Undantaget är hibiscus schizopetalus (Fjäderhibiskus) som föredrar rumsvärme året runt.

Jag har köpt en stickling i en handelsträdgård som reagerade precis som retarderade hibiskusar efter ett tag och den dog.
Mitt råd är att du lägger in en annons här på Odla om du vill köpa sticklingar, det gjorde jag och fick hur många svar som helst och ett antal fantastiska rotade och orotade sticklingar blev resultatet.
tummenupp.gif
Dilara
CITAT (Malva15 @ 25-03-2008, 17:03) *
Du kanske har bättre lycka med dina köpehibiskusar än jag hade...

Hibiskusar kan stå i rumsvärme om vintern (så ljust som möjligt) men de föredrar en svalare rumstemperatur om vintern (ca 15 grader) precis som alla medelhavsväxter.
Undantaget är hibiscus schizopetalus (Fjäderhibiskus) som föredrar rumsvärme året runt.

Jag har köpt en stickling i en handelsträdgård som reagerade precis som retarderade hibiskusar efter ett tag och den dog.
Mitt råd är att du lägger in en annons här på Odla om du vill köpa sticklingar, det gjorde jag och fick hur många svar som helst och ett antal fantastiska rotade och orotade sticklingar blev resultatet.
tummenupp.gif

Bra då vet jag. Som du säger så får jag gå ut o leta efter storvuxna hibiskusar istället. smile.gif
CalleF
För några veckor sedan vann jag den här lilla hibiscusen på auktion på nätet och den lilla blomknoppen växer och växer och är nu lika stor som själva plantan - det ser lite lustigt ut:
[attachment=15841:Hibiscus...08_03_27.jpg]

Ja jisses - nu har den slagit ut:
[attachment=15893:Hibiscus...28_liten.jpg]

Knoppen var ljusgul men blomman är mer åt det rosa hållet med en ljusare - nästan beige kant och ett blodrött svalg.
Malva15
CITAT (CalleF @ 27-03-2008, 14:43) *
För några veckor sedan vann jag den här lilla hibiscusen på auktion på nätet och den lilla blomknoppen växer och växer och är nu lika stor som själva plantan - det ser lite lustigt ut:[attachment=15841:Hibiscus...08_03_27.jpg]

Ja, det ser lustigt ut på en så liten sticklingplanta!
Lägg gärna ut en bild på hur den ser ut när den slagit ut också. Jag antar att den är åt det gula hållet? confused.gif
Blomtokan
Hej !
Mina hibiscusar har börjat blomma .
Här kommer några bilder.
Judith

[attachment=15888:hibiscus...ma_bästa.jpg]

[attachment=15889:hibiscus_tivoli.jpg]
skogstroll
För några veckor sedan vann jag den här lilla hibiscusen på auktion på nätet och den lilla blomknoppen växer och växer och är nu lika stor som själva plantan - det ser lite lustigt ut:[attachment=15841:Hibiscus...08_03_27.jpg]

Bara knopparna ser ju jättehäftiga ut smile.gif
drutten25
CITAT (Blomtokan @ 28-03-2008, 09:22) *
Hej !
Mina hibiscusar har börjat blomma .
Här kommer några bilder.
Judith
[attachment=15888:hibiscus...ma_bästa.jpg]

[attachment=15889:hibiscus_tivoli.jpg]

Vilka härliga färger, grattis till dom. wub.gif

Jag har en liten hibiscus som har en knopp, har glömt att sätta namnlapp så jag vet inte vilken sort det är, hoppas bara att inte knoppen ramlar av.
Anna-Karin Lundberg
Vad kul med en hibiskustråd! Jag gillar dem, men är inte så kunnig.

Jag undrar när jag ska beskära mina hibiskusar?
De står ute på sommaren och inne i mitt svala hus på vintern. Nu börjar nya löv komma och blomknoppar - men det är långa gängliga grenar som jag skulle vilja korta in. Förra sommaren klippte jag av massor, men kanske för sent, för de blommade inte så som de brukar. De är uppstammade och ca 1,5 meter höga men med glest "grenverk".
Min tanke var att korta in grenarna nu så fort som möjligt, men kommer det nya skott med nya blommor till sommaren tro?
Malva15
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 29-03-2008, 08:59) *
Vad kul med en hibiskustråd! Jag gillar dem, men är inte så kunnig.

Jag undrar när jag ska beskära mina hibiskusar?
De står ute på sommaren och inne i mitt svala hus på vintern. Nu börjar nya löv komma och blomknoppar - men det är långa gängliga grenar som jag skulle vilja korta in. Förra sommaren klippte jag av massor, men kanske för sent, för de blommade inte så som de brukar. De är uppstammade och ca 1,5 meter höga men med glest "grenverk".
Min tanke var att korta in grenarna nu så fort som möjligt, men kommer det nya skott med nya blommor till sommaren tro?

Om du beskär nu kommer blomningen förstås att försenas men om du tycker att dina hibiskusar växer gängligt bör du definitivt överväga en beskärning eftersom du får en vackrare hibiskus som resultat.
Dina hibiskusar blommar säkerligen till sommaren ändå!
Dilara
För några veckor sedan vann jag den här lilla hibiscusen på auktion på nätet och den lilla blomknoppen växer och växer och är nu lika stor som själva plantan - det ser lite lustigt ut:
[attachment=15841:Hibiscus...08_03_27.jpg]

Ja jisses - nu har den slagit ut:
[attachment=15893:Hibiscus...28_liten.jpg]

Knoppen var ljusgul men blomman är mer åt det rosa hållet med en ljusare - nästan beige kant och ett blodrött svalg.

Tjusig Blomma!
muppan

Jag införskaffade en blå frilandshibiskus-skott förra året och den är nu kanske 20cm lång smal pinne med ett blad upptill. Vad ska jag göra? Kan man toppa den?

Kicki
Dilara
CITAT (muppan @ 29-03-2008, 18:44) *
Jag införskaffade en blå frilandshibiskus-skott förra året och den är nu kanske 20cm lång smal pinne med ett blad upptill. Vad ska jag göra? Kan man toppa den?

Kicki

Japp, jag skulle våga toppa den, men se ifall den är välrotad först.
Citrona
Kul med en hibiskustråd! Jag är själv helt såld på hibiskusar, den krukväxt som jag lyckas bäst med. De trivs verkligen hos mig. Jag har lagt in lite bilder i mitt hibiskusalbum : http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...&album=1302

Har också ett antal sticklingar som jag har stora förväntningar på, bl a en schizopetalus, en Cooperii och en El Capitolio. Hoppas få blommor på dem senare i år.
Dilara
Vilka läckra Hibiskusar du har Citrona.

Här är min Hibiskus med första blomman i år:
[attachment=16126:Hibiskusknopp.jpg]
Jentukka
Köpte 3 små hibiskusar frår Blomsterlandet förra helgen. Kanska snabbt började en av dom mår dåligt. Det är ringen ohyra på dom. Eftersom har 3 så tänkte lite testa med den som mår dåligt. När tog ut den från kruka såg att den hade redan fått ordentlig snurr i rötter. Så planterade den om i större kruka. Men den ser verkligen illa ut. Vad mer ska jag göra till den eller är kampen redan förlårat?

drutten25
Så här sött blommar min stickling.

Jonna
Hej! Ny här.....

Jag heter Jonna, och har börjat titta lite för mycket åt Hibiskusar... whistling.gif

Jag har tidigare samlat på både pelargoner och hoyor. Pelargonerna har jag tröttnat på då de oftast dör över vintern om man inte har en massa lysrör och grejjer. Hoyor däremot är ju betydligt tåligare. Många av dem iallafall.

Men jag tycker det är svårt att få tag på fina hibiskusar. Kanske letar jag på fel ställe...

De jag har , har jag fått tag på Tradera.

Kan någon ge mer tips på var jag får tag på fina hibiskusar? Hellst rotade sticklingar med korrekt namngivning.

MVH

Jonna

CalleF
CITAT (Jonna @ 08-04-2008, 09:06) *
Hej! Ny här.....

Jag heter Jonna, och har börjat titta lite för mycket åt Hibiskusar... whistling.gif

Jag har tidigare samlat på både pelargoner och hoyor. Pelargonerna har jag tröttnat på då de oftast dör över vintern om man inte har en massa lysrör och grejjer. Hoyor däremot är ju betydligt tåligare. Många av dem iallafall.

Men jag tycker det är svårt att få tag på fina hibiskusar. Kanske letar jag på fel ställe...

De jag har , har jag fått tag på Tradera.

Kan någon ge mer tips på var jag får tag på fina hibiskusar? Hellst rotade sticklingar med korrekt namngivning.
MVH

Jonna

Hej Jonna och välkommen till detta eminenta forum ;-)
Om du vill få tag i rotade hibiscussticklingar i Sverige så är det antingen tradera eller under köpes/säljes-avdelningen här på odla.nu som gäller.
Har iofs sett ett ställe i Umeå som har eller har haft postorderförsäljning.
Tyvärr vet jag inte om de fortfarande har kvar sin verksamhet.
Jonna
Tack CalleF!

Mvh
Jonna

Dilara
CITAT (Jentukka @ 06-04-2008, 18:49) *
Köpte 3 små hibiskusar frår Blomsterlandet förra helgen. Kanska snabbt började en av dom mår dåligt. Det är ringen ohyra på dom. Eftersom har 3 så tänkte lite testa med den som mår dåligt. När tog ut den från kruka såg att den hade redan fått ordentlig snurr i rötter. Så planterade den om i större kruka. Men den ser verkligen illa ut. Vad mer ska jag göra till den eller är kampen redan förlårat?

Är ju lite sen ute med att svara nu, men de ser ut som om den har köldskadats. Kanske råkade den få för mycket kyla på vägen hem från butiken? Var det sticklingar eller färdiga plantor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon