|
Full version: Gjuta i betong
Hej! Jag håller på att tillverka en form för gjutning av barstolar i betong och järn till trädgården. Formen har jag gjutit i betong efter en metallsits, som jag hittat på skroten. Nu börjar jag fundera på hur jag skall behandla formen så att gjutningen lätt släpper. Finns det någon på forumet som har erfarenhet i ämnet?? Tack på förhand.
eld och vatten
24-03-2008, 21:10
hej det blir nog snyggt. lägg upp en bild sedan så vi får se resultatet
Ja visst kommer det bilder om jag lyckas.
sqrulan
25-03-2008, 11:01
 Jag tror att jag har läst nånstans att man ska använda plast/glapack/plastfolie och matolja/vaselin.
Tack för tippset men- Har också haft tankar åt det hållet, fast jag är rädd för att plast ger märken efter de veck som bildas, och går oljan/vaselinet att ta bort från den färdiga produkten. Jag vill inte gärna få oljefläckar i baken när jag sätter mej på stolen.
Men visst var det i nåt trädgårds/inrednings-program som dom gjöt stolar att ha utomhus? Kommer inte ihåg vilken programserie det var. Tror inte att det var Äntligen hemma, men det fanns nåt liknande, kanske tom med samma programledare?
*Ulrica*
25-03-2008, 19:26
Man kan faktiskt använda vanlig motorolja som släppmedel, kladdigt och bra. Du får väl daska på med avfettningsmedel om det skulle finnas något kvar efteråt men jag tror inte risken är stor. Lycka till!
DragonLady
30-03-2008, 20:06
Det hade kanske varit spännande med ett mönster istället för helt slätt? Man kanske skulle lagt olika slags löv emellan så man för ett fint lövmönster, jag har gjort många avgjutningar av rabarberlöv som man kan ha som t.ex. fågelbad o det blir fint mönster av nerverna.
CITAT (DragonLady @ 30-03-2008, 21:06)  Det hade kanske varit spännande med ett mönster istället för helt slätt? Man kanske skulle lagt olika slags löv emellan så man för ett fint lövmönster, jag har gjort många avgjutningar av rabarberlöv som man kan ha som t.ex. fågelbad o det blir fint mönster av nerverna. Har funderat på att man skulle göra lite sådana fina löv, men hur gör man??
DragonLady
30-03-2008, 23:47
Du tar ett löv o anpassar en hög med sand till den form du vill ha på lövet o som passar storleken på lövet. Sedan lägger du lövet över högen o på det betongen snyggt o slätt, o längst upp plattar du till eller gör en slags fot så den kan stå stadigt. Gör inte för tunnt lager bara för då spricker det lätt. Sedan lägger du plast över o låter det härda ett par dagar. När det är torrt så vänder du upp fatet o river bort lövet, det blir en del rester kvar men detta torkar snart bort. Lycka till
Chamomille
31-03-2008, 07:14
Snyggt DragonLady. Hur tjockt bör arbetet vara? Det var ett väldigt stort blad, eller är det en liten katt
DragonLady
31-03-2008, 12:21
Tja, det e svårt o säga hur tjockt det skall vara beror ju på storleken också, men man gör det så det känns stabilt o det skall vara betydligt tjockare i mitten. Detta bladet fick en kompis o när han skulle gå till jobbet på morgonen hade katten hittat denna perfekta plats för sin rätt långbenta kropp, mysigt
Chamomille
31-03-2008, 12:38
CITAT (DragonLady @ 31-03-2008, 13:21)  Tja, det e svårt o säga hur tjockt det skall vara beror ju på storleken också, men man gör det så det känns stabilt o det skall vara betydligt tjockare i mitten. Detta bladet fick en kompis o när han skulle gå till jobbet på morgonen hade katten hittat denna perfekta plats för sin rätt långbenta kropp, mysigt  Vad är det för blad du har använt? Det är ju jättestort (fint)!
sqrulan
31-03-2008, 12:44
Jag gjorde ett för nåt år sedan av ett stort rabarber blad,så här blev det.
Chamomille
31-03-2008, 13:39
Jättevacker sqrulan.
CITAT (DragonLady @ 30-03-2008, 21:06)  Det hade kanske varit spännande med ett mönster istället för helt slätt? Man kanske skulle lagt olika slags löv emellan så man för ett fint lövmönster, jag har gjort många avgjutningar av rabarberlöv som man kan ha som t.ex. fågelbad o det blir fint mönster av nerverna. Vilken söt kisse....väntar han på fåglarna måntro?
sqrulan
31-03-2008, 14:13
CITAT (Chamomille @ 31-03-2008, 14:39)  Jättevacker sqrulan.   Tack så mycket.
DragonLady
31-03-2008, 16:54
CITAT (Chamomille @ 31-03-2008, 13:38)  Vad är det för blad du har använt? Det är ju jättestort (fint)! Ja det är ju rabarberblad då. Har ett som är enormt av 4 stycken blad, det är tungt
Chamomille
31-03-2008, 17:08
CITAT (DragonLady @ 31-03-2008, 17:54)  Ja det är ju rabarberblad då. Har ett som är enormt av 4 stycken blad, det är tungt  Häftigt. Mina rabarber har tittat upp såg jag idag  De ska nog få lite hästskit i morrn så de blir stora och fina!
CITAT (DragonLady @ 31-03-2008, 00:47)  Du tar ett löv o anpassar en hög med sand till den form du vill ha på lövet o som passar storleken på lövet. Sedan lägger du lövet över högen o på det betongen snyggt o slätt, o längst upp plattar du till eller gör en slags fot så den kan stå stadigt. Gör inte för tunnt lager bara för då spricker det lätt. Sedan lägger du plast över o låter det härda ett par dagar. När det är torrt så vänder du upp fatet o river bort lövet, det blir en del rester kvar men detta torkar snart bort. Lycka till  Ok, tack så mycket! Jag ska gjuta på som bara den så fort jag har trädgård! Våra kissar kommer nog också att gilla det... ;-)
Äntligen är den första stolen klar(nästan). Lovade att lägga in bild. Kan berätta att som formolja använde jag motorsågsolja. Det fungerade bra.
kompostkompis
24-04-2008, 20:40
Mycket häftig och fint annorlunda stol!
CITAT (Berith @ 25-03-2008, 19:18)  Men visst var det i nåt trädgårds/inrednings-program som dom gjöt stolar att ha utomhus? Kommer inte ihåg vilken programserie det var. Tror inte att det var Äntligen hemma, men det fanns nåt liknande, kanske tom med samma programledare?  Jo det var i Äntligen hemma. Här: http://www.tv4.se/1.391211CITAT (cato @ 18-04-2008, 22:25)  Äntligen är den första stolen klar(nästan). Lovade att lägga in bild. Kan berätta att som formolja använde jag motorsågsolja. Det fungerade bra. Är det inte bättre med matolja? Luktar kanske lite godare? Jag skall gå på en endagskurs med betonggjutning. Återkommer med mer info efter helgen.
CITAT (embees @ 24-04-2008, 22:02)  Jo det var i Äntligen hemma. Här: http://www.tv4.se/1.391211Det här gjorde väl Björn häromdan? Det jag menar var för några somrars sen. Jag hittar det inte på TV4s sida, men när jag googlar så är det tydligen andra som också sett programmet. Här tex är det en som också kommer ihåg programmet. Tydligen så var det Timell ändå, fast jag inte kan svära hundra på att det var det. Kanske programmet, men någon av dom andra. Kommer iaf ihåg att det var en tjej som var med också.
CITAT (Berith @ 25-04-2008, 07:01)  Det här gjorde väl Björn häromdan? Det jag menar var för några somrars sen. Jag hittar det inte på TV4s sida, men när jag googlar så är det tydligen andra som också sett programmet. Här tex är det en som också kommer ihåg programmet. Tydligen så var det Timell ändå, fast jag inte kan svära hundra på att det var det. Kanske programmet, men någon av dom andra. Kommer iaf ihåg att det var en tjej som var med också. Ja, det var egentligen det här programmet jag tänkte på, men det var stört omöjligt att hitta något om det på TV4s sida. Men principen är ju densamma.
Här är en artikel om Martins och Björns bord och stolar i betong. http://www.finja.se/aktuell/pdfny/moebler_i_betong_www.pdf
CITAT (embees @ 25-04-2008, 23:15)  Här är en artikel om Martins och Björns bord och stolar i betong. http://www.finja.se/aktuell/pdfny/moebler_i_betong_www.pdf  Yessss! Tack vare den sidan så hittade jag (äntligen!) vilka det var som gjorde dom där möblerna - det var ju (trots allt) Martin! med hjälp av Zaba Fröberg. Nu behöver jag inte grubbla på det mer.
Motorsågsolja är vegetabilisk...dvs ungefär matolja...hundarna älskar att gå och slicka i skogen när det är nyavverkat... Men den är billigare än zetas matolja...
Åh så häftigt! Jag vill också lära mig
När du bygger upp sandkullen…gör då inte samma misstag som jag gjorde. Min kulle blev för hög och avgjutningen blev för djup. Rabarberbladet ser mer ut som en dopfunt än ett fågelbad! Första försöket....... Nästa gång ska jag inte göra "sandkullen" så hög.  Resultatet blev mer likt en dopfunt än ett fågelbad. Mången skämtsam kommentar om att det behövs varningsskylt för djupt vatten, behov av en liten livräddningskrans till småfåglarna eller om badet främst är riktat till vadarfåglar har jag tvingats lyssna till. Nåväl, med lite grus i botten och "bottenklacken" nergrävd i marken så blev det inte så tokigt....tycker jag själv /Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|