ingrid fuxwall
av mina småplantor ranting.gif

De härjar ju i garaget men att de skulle äta upp mina små "barn" kunde jag inte föreställa mig - dessa hemska odjur

Tagetes och salvia var ju en sak men jordgubbarna med de rosa blommorna och klematisen - där gick gränsen -cry-.gif
Wilmer
trostar.gif Men Usch! Äter de på småplantorna?? Du får skaffa fällor. Så kan du inte ha det, du som pysslar så. Hos mig äter de på lökarna, det må ju vara hänt.
Viveka
Jag köpte lökar på slutrea sent i höstas och tyckte det var för sent att peta ner dem ute, så jag satte dem i krukor i växthuset istället. (Det brukar hålla sig över noll där, eftersom det sitter direkt mot huset).

Jag såg för mig hur jag skulle plocka in krukorna på våren och glädas åt tidig blomning på fönsterbrädan innan jag planterade ut dem.
Men mössen hann före förstås - visste inte ens att jag hade möss i växthuset. sad.gif

Som vintern utvecklade sig hade det varit bättre att chansa utomhus trots allt.

Narcisserna har de dock ratat, och konstigt nog doftliljan också.

Nånting som däremot fungerar bra för andra året i rad är att övervintra jätteverbena och lejongap i växthuset. Jag bara rycker upp dem med roten sent på hösten, buntar ihop dem och stoppar ner bunten i en stor kruka med lite lös jord omkring . Där får de sedan stå och vissna ner i lugn och ro. På våren klipper jag ner stjälkarna och planterar dem tillfälligt i krukor tills frostrisken är över. Jätterverbena är ju sen i starten, så det här är betydligt enklare än att så, och man vinner ett par månader för blomningen.
lastrega3
Men visst bör det väl funka med att strö vitlökspulver runt plantor/lök för att få bort mössen? blink.gif Har jag för mig...
ingrid fuxwall
CITAT (lastrega3 @ 16-04-2008, 15:33) *
Men visst bör det väl funka med att strö vitlökspulver runt plantor/lök för att få bort mössen? blink.gif Har jag för mig...

Då ska jag testa med det vid tillfälle - Tack!

ingrid
EKLO
Möss är totalt urskiljningslösa och ouppfostrade - det måste väl ändå finnas annat de kan gnaga på än dina plantor! Ilsken är vad man blir. Fällor fram.
Bassam
- Hej
- Jag vill säga att du kan sätta starkpaprikaströ omkring växter.
- Lycka till, H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon