Full version: Vad kan detta vara?
sillamor
Denna vintergröna buske växer vid husets norrgavel och har röda bär.

Några förslag på vad det kan vara?

Jag tycker den är fin.
[attachment=15682:vintergrön.JPG]
Boxer
Lite svårt att se, behöver en närbild. (kanske någon Viburnum) väldigt osäker! g.gif
sillamor
Här kommer en närbild på min mystiske vän. Som småbarnsförälder är jag lite orolig för att bären ska vara giftiga. Någon som kan stilla min oro?

närbild.JPG
*Stintan*
Vet inte vad det kan vara eller om den är giftig men jag tog mig friheten att göra din bild lite ljusare.
[attachment=15796:1254.jpg]
Boxer
Jag tar tillbaka mitt förslag och puttar upp tråden så att någon annan kanske kan svara.
Huggorm
Någon form av lagerhägg (Prunus laurocerasus) kanske? Det finns ju massvis olika, och en del ser ut ungefär sådär
Orkidétjuven
Jag känner igen den där, men vad sjutton hette den, Ska kolla imorgon på jobbet. tongue.gif

kanske ngn laurus? hmm...nja...Blommar den?
sillamor
Blommor vet jag inget om, flyttade hit i oktober. Det lär väl visa sig så småningom...
jegi
Någon typ av mispel (mespilus) gissar jag på.
Big Gardener
Ser onekligen ut som en Viburnum 'Pragense'
Orkidétjuven
CITAT (Big Gardener @ 27-03-2008, 18:17) *

Jag håller nog med ovanstående.
Fick visserligen höra av en trädgårdsmästare som jobbade tidigare på kew gardens som jag visade bilden om och som ev föreslog ngn storvuxen cotoneaster ev C salicifolia, men min första tanke var ändå ngn viburnum.
*Stintan*
CITAT (Big Gardener @ 27-03-2008, 18:17) *

Jag håller med. Den är ju vårblommande så kanske det borde finnas några knoppar på den.

Länk till bilder.
Viburnum Pragense

sillamor
Tack för bra förslag.

Viburnum 'Pragense' är verkligen lik. Bladen är lite glansiga på ovansidan och filtiga undertill. Nerverna är mycket tydliga. Men bladen på min buske sitter inte parvis utan varannan (kan inte terminologin).

Men det finns ju så många hybrider så jag tror nog att den är något med nära släktskap till Viburnum 'Pragense'.

Jag väntar med spänning på att blomningen ska komma med ett definitivt svar.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon