Full version: 3D Garden Composer
Sidor: 1, 2, 3, 4
Hasse_h
Många har i flera diskussioner efterlyst någon form av programvara för att planera och modellera sina trädgårdar. En sådan programvara är 3D Garden Composer. Detaljerad info om denna finns på: http://www.gardencomposer.com/.

Vid en växelkurs på 8.15 SEK/USD är kostnaden att ensam köpa 1 st av detta program:
3D Garden Composer 2003 DVD: US$39.95
Frakt: US$10
Tull 3.5%: 14 SEK
Moms 25%: 105 SEK
Postens speditionsavgift: 63 SEK
Postens avgift för tull o moms: 35 SEK

Totalt: 624 SEK

Är du intresserad av en eventuell samordnad beställning av denna? Skriv då ett inlägg i denna tråd eller skicka mig ett PM eller mail. Blir vi tillräckligt många försöker vi få mängdrabatt. Frakt och postens avgifter blir också mindre per st och fördelas jämnt per person.

Praktiska detaljer kring detta löser vi senare om det överhuvudtaget finns ett intresse. Om paketet måste skickas inrikes tillkommer frakt/porto till självkostnadspris.

OBS! Detta är endast en preliminär anmälan för att undersöka intresset. Du gör inga förbindelser genom att anmäla ditt intresse.

(Det vore naturligtvis trevligt om någon ansvarig på Odla.nu kunde ta över denna bollen. Det skulle ju lägga lite mer tyngd (?) bakom eventuella rabattförhandlingar... rolleyes.gif )
Ina
Jag har plockat hem en pdf-tutorial. Skall kolla igenom lite och se om det verkar vara nåt för mej. Jag är hopplöst ostrukturerad i mitt "trädgårdande", jag kanske behöver en krycka... wink.gif laugh.gif
Hasse_h
Kör gärna demon från deras website också, jag tycker den ger mer. PDF-tutorialen har inte så mycket bilder om man säger så.
nina L
om jag fattar rätt så funkar det inte på mac. tyvärr sad.gif
Ina
CITAT (Hasse_h @ 11-08-2003, 16:27)
Kör gärna demon från deras website också, jag tycker den ger mer. PDF-tutorialen har inte så mycket bilder om man säger så.

Kan ju vara värt ett försök! rolleyes.gif
Ingrid på Västkusten
Nog en tidsfråga innan den är här i Europa med tanke på ;

http://www.gardencomposer.com/dicomp-contacts.html

Deras nätverk sträcker sig ju även till Sverige. Varför itne maila SPCS och fråga när dne kommer istället? Kanske de kan sälja den här åt Er?

Hälsar Ingrid
Hasse_h
Jag har varit i kontakt med SPCS och de är inte intresserade av att sälja produkten i Sverige. De har inget aktivt samarbete med DiComp Inc. Jag har heller inte hittat Garden Composer hos någon av de andra återförsäljarna inom EU (i den mån de existerar).

Listan på refererad länk är alltså inte aktuell. Garden Composer har ju f.ö. sålts tidigare i Sverige under namnet SPCS Trädgårdsguide, men det var några år sedan och den fungerar inte i de senaste versionerna av MS Windows.

Jag har däremot frågat DiCom Inc. om de har planer på att släppa en svensk version av programvaran, har inte fått svar ännu men sannolikheten är väl extremt liten att det blir ja på den frågan.

Många har tidigare sagt sig vara intresserade av någon sådan här programvara. Men att beställa på detta viset kanske inte är lika intressant? Hursomhelst tänker jag köpa ett exemplar inom kort. Om någon vill haka på så varsågod.
Hans i Mälardalen
Jag gör en intresseanmälan, det är ett sådant program som jag har väntat på länge. Jag tror inte att de kommer säljas i Sverige dessvärre. Därför tycker jag att det är en bra idé och ett bra intiativ.

MvH
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Du skrev att det finns flera sådana program på marknaden, är detta 'bäst' eller är det det senaste?

Hittade fler goda kandidater (kanske)

http://www.e-cdrom.com/3dgardes.html

http://www.cdaccess.com/html/pc/burpee3d.htm

http://www.hushjemhage.no/marked/marked_software.htm

Denna finns visst att köpa ifårn www.amazon.co.uk
http://www.sisley.co.uk/emp_uk/top20.htm
Här finns några med -också i Storbrittanien. Länkade till Amazon.

Glada hälsningar ifårn Ingrid ( har inte hittat nån för MAC)
Hasse_h
För min egen del har jag fastnat för 3D Garden Composer. Jag vet inte om något annat är bättre. Senaste versionen kom under juli-2003 så programmet är i högsta grad levande. Har inte sett någon fullständig marknadsundersökning med recensioner av existerande produkter. Om någon sett någon sådan är det rätt tid att tala om det nu och gärna referera till denna. Och då menar jag inte Odla.nu's recension som är väldigt inaktuell...

Själv blir jag misstänksam när programvaror kostar $15 och har systemkrav som "Multimedia PC including Windows 95 or Windows 98, Pentium recommended, 16 MB of RAM recommended, 10 MB of hard disk space minimum, VGA card with 256 colors minimum, 640 x 480 resolution, color monitor, CD-ROM drive."
Det luktar rejält gammalt för mig och känns inte övertygande. Kanske det kan passa de som fortfarande sitter med datorer från '97-'98, men har man en modern dator blir det lätt ett bottennapp.
nilla
Jag är absolut intresserad, speciellt om priset kan komma ner något.

Gunilla
Marie zon3
Hej,

Jag funderar också starkt på att köpa denna programvara. Det enda som hindrar mig är att lämna ut kreditkortsnummret. Jag tycker inte att det är så farligt dyrt om det fungerar som det ser ut att göra.

Synd att de inte verkar ha någon bra kundtjänst. När jag tittade på deras forum var det många som klagade över att de inte fick svar på frågor.

Jag jobbar som produktutvecklare och ritar mycket i 3D. Nu skall jag vara mammaledig och det vore kul att ha något för att minska abstinensen.

Jag har inte beställt något från utlandet och blir lite förvånad över alla de avgifter du lägger till, varför skall posten ha pengar när man betalar frakt till företaget? Stunt samma jag är bara nyfiken. Vi får väl se hur många som är intresserade. Du och jag verkar bo en bit från varandra, (jag bor i Bålsta).

Jag är i alla fall intresserad.

mvh/Marie
Ingrid på Västkusten
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B...9585830-6546825

Tja - jag ser ingen planerings software på Amazon med bra kundfeedback tyvärr :-((

Hmm - kan inte EN skicka efter å se om det är bra först?

Funderar Ingrid
Louise i Göteborg
Detta är jag intresserad av.

Frakten får vi kanske ner något men de övriga avgifterna är ju % av priset....
Mängdrabatt - tja försöka duger.
Wargen
Jag är helt klart med på ett köp, oavsett hur många som går med. rolleyes.gif
Hasse_h
Posten är ett mysterium i sig...man kommer inte undan avgifterna. Läs gärna på Tullverkets hemsida om regler och avgifter för privatimport som detta skulle klassas som.

Jag kommer iofs beställa 3D Garden Composer, men känner mig inte kvalificerad att göra en ordentlig recension av programmet. Det bör någon göra som har erfarenhet och känsla för trädgårdsplanering. Själv tycker jag bara det är kul att sitta o pilla med diverse datorprogram under mörka vinterkvällar.

Jag brukar nån gång emellanåt beställa varor via internet och använder då oftast mitt EuroCard om det är utrikes. På så vis får jag en räkning i efterskott och kan kontrollera att allting stämmer innan jag betalar. Har dock aldrig behövt klaga på något så jag vet inte hur det skulle fungera att bestrida ett felaktigt köp. Bankerna och kortföretagen brukar ju iaf säga att det inte ska vara något problem att rätta till felaktiga köp om man gör en polisanmälan. Dessutom handlar jag bara på ställen som verkar seriösa, antingen att jag vet om någon annan som handlat där och varit nöjd, eller att företaget har funnits en längre tid och är relativt känt. Hittills har det gått bra och i detta fallet är jag inte orolig.
Hasse_h
Ok, följande är hittills intresserade:

- Hasse_h
- Hans i Mälardalen
- nilla
- Louise i Göteborg
- Wargen
- Marie zon3

Vi bör nog vara fler än 10 om vi ska försöka oss på nån mängdrabatt.

Har jag fattat fel så säg till.
Hasse_h
Vi bor ju på olika ställen i landet, men jag tror att den enklaste lösningen på det är att skicka vidare programmet i sin förpackning som vanligt inrikes 1:a-klassbrev. Det borde inte väga mer än 1 kg, kanske ännu mindre. Då tillkommer max 44:- för portot och några kronor för kuvert.

Betalningsfrågan får vi diskutera när det blir aktuellt.
Hasse_h
Någon mer som är intresserad?
Heidi zon 3 - enköping
Jag är också intresserad.
/Heidi
Hasse_h
Gott! Då är vi sju stycken:

- Hasse_h
- Hans i Mälardalen
- nilla
- Louise i Göteborg
- Wargen
- Marie zon3
- Heidi zon 3 - enköping

Kan ju tillägga att alla som blir med på beställningen naturligtvis kommer få mitt fullständiga namn, adress, tel.nr, email, personnr, kopior på fakturor och kvitton etc. så ni vet vem jag är och var jag bor om det skulle vara något. Likadant kommer jag kräva er på namn, adress, tel.nr och email. En dubbelriktad garanti för alla så ingen kan bli lurad på något sätt... rolleyes.gif tongue.gif
Kristina zon 3
Jätteintresserad biggrin.gif , men det verkar inte som det fungerar på Mac sad.gif . Någon som sett något program som funkar på Mac. Har jag fel, är jag med.

Kristina zon 3
Hasse_h
Det är nog så att detta program endast fungerar på MS Windows. Har inte sett något annat. Tyvärr.
Kristina zon 3
Läste vidare på deras sida, enligt uppgifter som var sedan förra året, hade de planer på att släppa en Mac-version under detta år. Sedan vet man väl aldrig om det stämmer. Det verkade ju inte finnas något än. Jag får väl ge mig till tåls och följa era diskusstioner när ni fått programmet.

Toppenbra initiativ Hasse!

Kristina
Ewa L
Jag är definitivt intresserad men vill köra deras Tutorial först och det hinner jag tidigast nästa vecka.

Sitter som du kanske minns och gör mina skisser i Corel Draw, vilket iofs funkar... men är alltid nyfiken på nya program + vore kanon att pyssla med något nytt i vinter.

Hasse: Har du haft en jobbig sommar? Tycker inte du är dig lik på bilden! tongue.gif rolleyes.gif
Hasse_h
Jo, vi låter väl intressanmälan vara öppen till nästa vecka nån gång. Läs på mera du.

Är jag inte inte mig lik? Det har visserligen varit en tung trädgårdsvår och -sommar (tack för det Odla.nu biggrin.gif ), men figuren kom till en av de första arbetsdagarna efter semestern när det var som jobbigast att komma igång. Jag kände mig verkligen precis som min lille SouthPark-figur ser ut... tongue.gif
cinacarina
Vad roligt!
Jag har sneglat lite på Garden Composer förut och är helt klart intresserad.
M.v.h.
Cina laugh.gif
Hasse_h
Himla kul! Då är vi 9 st intresserade nu!

- Hasse_h
- Hans i Mälardalen
- nilla
- Louise i Göteborg
- Wargen
- Marie zon3
- Heidi zon 3 - enköping
- cinacarina
- Rosella <anmälan via mail>
Hasse_h
Still counting...10 st intresserade nu!

- Hasse_h
- Hans i Mälardalen
- nilla
- Louise i Göteborg
- Wargen
- Marie zon3
- Heidi zon 3 - enköping
- cinacarina
- syrolis <anmälan via mail>
Hasse_h
syrolis, kan du kontakta mig igen via mail och förtydliga din mailadress? Två mail jag har skickat till dig har studsat tillbaka med felmeddelande.
e_sedell
Jag är också intresserad, men är osäker på om den funkar på min dator.

Jag har pentium II, fungerar det då?

System Requirements
Microsoft® Windows™ 9x/ME/NT/2000/XP
Intel® Pentium™ 233 <----------233??? vad kan det betyda?
64MB RAM
True Color Video (800x600x32 mode) card with 16 MB RAM and OpenGL™ driver
Hard disk free space 40MB
DVD-ROM

Jag ska bydda ut datorn eller köpa ny får c hur det blir.....

Jag ska höra med några kompisarsom kanske också är intresserade. Kan ni venta till mitten på nästa vecka? Jag börjar ju inte skolan förens på mondag.....
Hasse_h
Kan meddela att jag nu tagit första kontakten i rabattförhandlingarna och väntar med spänning på svaret. rolleyes.gif
Blomstersmurfen
Jag är också intresserad!
Hasse_h
Hej Erik,

Nu vet jag inte vilket operativsystem du har, men prova att öppna Kontrollpanelen, dubbelklicka på System. Där ska du kunna hitta information om din dator. I min burk står det:

Intel ® Pentium 4 CPU 1400 MHz
1.4 GHz
256 MB RAM

Kanske du hittar motsvarande? Om du har en siffra efter Pentium som är minst 233 (vilket står för CPU:ns klockfrekvens) och du har minst 64 MB RAM så är det lugnt där. Du bör också kontrollera ditt grafikkort, starta Kontrollpanelen igen, dubbelklicka på Bildskärm och klicka på fliken Inställningar. Där ska du kunna välja en skärmupplösning på minst 800x600 bildpunkter och minst 32 bitars färgkvalitet. Klickar du på Avancerat och Bildskärmskort ska du kunna se hur mycket minne grafikkortet har. Det ska vara minst 16 MB.
Om du dessutom kan spela DVD-filmer i din CD-läsare i datorn, då ska allt vara ok.

Säg till igen om du tror din dator klarar av detta och du fortfarande är intresserad.
Hasse_h
Tick-tack...11 st intresserade nu!

- Hasse_h
- Hans i Mälardalen
- nilla
- Louise i Göteborg
- Wargen
- Marie zon3
- Heidi zon 3 - enköping
- cinacarina
- Blomstersmurfen
e_sedell
Om vi ska få någon mängdrabatt att tala om kanske man skulle vara ganska många. Om vi kan annonsera genom nyhetsbrevet odla.nu, eller så kanske de kan sköta affären?! Det lär ju vi käna mera på....
Hasse_h
Jo, det bästa hade varit att Odla.nu kunde köra detta. Då kunde man också annonsera om det i nyhetbrevet, men knappast nu om jag personligen ska sköta detta. Det kan jag göra om det blir kanske 20 eller 30 som mest, men blir det 100 beställningar (!) så blir det nog problem. Blir rätt mycket pengar att hantera om man säger så...

Någon ansvarig från Odla.nu får gärna ta över bollen om man är intresserad. Eller fälla någon kommentar kring detta tilltaget... rolleyes.gif
e_sedell
Som jag sa så är det pensium II prosessor, 451 MHz, 160 i ram.

Upplösningen är det ingen fara med, men det är bar 4 MB. Men det går ju att uppgradera. Jag kan läsa DVD men inte spela upp det, bara ljudet. Jag kunde det förut men jag har haft problem med virus och det blev alldrid instalerat igen... Jag har inte ens offic paketat, jag väntar på att en kompis ska komma med office XP, jag har bara 97 nu....

Min disk är på 12,6 GB.

Vad tycker du jag ska skafa för någonting till datorn? Nytt minne och ram hade jag tänkt, och nytt grfik kort då... Men hur mycket ska jag satsa på på en gång? Jag har använt 9 GB eller nåt av minnet. Datorn börjar bli ganska seg. Du verkar ju vara ganska insatt...
Hasse_h
Oj, extremt svår fråga. Alla har så olika behov. Det enkla svaret blir: köp det du har råd med. Mer RAM och nyare grafikort gör datorn något snabbare, men förvänta dig inga dramatiska förbättringar. En fullt fungerande DVD-ROM är ju en förutsättning för åtminstone 3D Garden Composer.
e_sedell
Ja, vad jag har råd med, jaust nu har jag typ 5000 eller något i den stilen. Man kanske inte får så jätte mycket för det....

Men kan man inte bygga ut en dator så den blir lika snabb som en ny? Man har ju redan en viss kapasité och om man köper till så har man ju det + det gammla..... kan man byta ut procesorn? Min är ju inte den nyaste varianten....
Hasse_h
Det är knappast möjligt att byta processor utan att byta moderkort. Och då måste du byta minneskapslar eftersom de inte är kompatibla, och du måste byta grafikkort för att kunna dra nytta av den högre hastigheten, du måste kanske byta låda och kraftaggregat som passar till det nya moderkortet etc. etc.

Det lönar sig sällan att göra sådana processoruppgraderingar. Bättre att byta hela burken, men spara bildskärmen om man är nöjd med den.

Vi kanske skulle lyfta datordiskussionen till en annan tråd om vi ska fortsätta? Det blir lätt förvirrat annars.. rolleyes.gif
Adri-Anne
Misstänker att detta är lika svårhanterligt som alla datortermer. xjmytgoumder... som man inte förstår ett jota av.
Annars skulle jag gärna vilja vara med. biggrin.gif
Hasse_h
Ehum...ok, ska jag då räkna med dig på listan?

- Hasse_h
- Hans i Mälardalen
- nilla
- Louise i Göteborg
- Wargen
- Marie zon3
- Heidi zon 3 - enköping
- cinacarina
- Blomstersmurfen
- Adri-Anne (?)
nilla
Hasse,

Har du eller nån annan kontaktat odlas redaktörer? Det kunde ju vara bra om dom tog över bollen - fler kan anmäla sej och du slipper lägga sensommarn på administrattion rolleyes.gif
Det lär ju bli en del pyssel med att skicka ut paket och fakturor...

Gunilla
Adri-Anne
Nej, jag tror inte jag kan hantera det hela. Men om jag kunde skulle jag vara med, helt säkert.
Hasse_h
Ok, Adri-Anne...fortfarande 11 intressenter alltså.

- Hasse_h
- Hans i Mälardalen
- nilla
- Louise i Göteborg
- Wargen
- Marie zon3
- Heidi zon 3 - enköping
- cinacarina
- Blomstersmurfen

Nilla, nu har jag kontaktat dem via mail...tänkte att de kanske läser inlägg i forumet med jämna mellanrum, men det kanske man inte ska förutsätta.

Men oavsett svaret blir det en beställning av någon, även om jag blir tvungen att sköta en del administration själv. Ska göra det så enkelt som möjligt för mig utan att det blir galet. Som ordförande i en förening har man ju suttit några gånger och klistrat frimärken på ett antal kuvert, så det blir nog inte värre med detta. Kom bara ihåg att jag inte har något företag eller organisation bakom mig, jag gör detta som privatperson. Jag har därför heller inga möjligheter att skicka fakturor med allt vad det innebär. Jag har t.ex. inga möjligheter att ge fakturakrediter eller skicka postförskott, därför är det förskottsbetalning som kommer gälla rakt av. Och detta måste vara klart innan jag kan beställa i min tur, jag vill inte riskera sitta med ett antal obetalda programvaror. En slutjustering av priset får vi göra vid leveransen när alla fakturor har kommit in. Jag kommer redovisa allting in i minsta detalj så ingen kommer behöva känna sig lurad.

Om någon inte känner sig komfortabel med detta så kan jag tyvärr inte göra något åt det. Ni som vill beställa genom mig kommer få fullständiga personuppgifter av mig. Om någon vill ha ett utdrag ur brottsregistret går det säkert ordna det med... tongue.gif

Någon kanske ställer sig frågan Varför gör han detta? Tja, för det första vill jag själv ha programvaran och för det andra tycker jag att det kunde vara kul om flera trädgårdsintresserade så småningom kunde bidra med erfarenheter av samma programvara. Då kanske man kan lära sig lite mer. Att det drabbar mig med lite administration gör inget. Jag är dock inte beredd att ta några ekonomiska risker, därav förskottsbetalningen.

Intresseanmälan är fortfarande bara en intresseanmälan. Det går bra att backa ur nu eller senare om man ångrat sig.
Hasse_h
Fick precis ett snabbt svar från Göran på Odla.nu:

"Hej Hasse,
Jag har läst diskussionen och sett att flera är intresserade. Jag tycker
dock det är ett för smalt program för att ta upp det i nyhetsbrevet. Dessa
program kräver en del arbete för att resultatet ska bli bra och man får vara
ganska intresserad för att lägga ner den tid som krävs. Däremot tycker jag
det låter som en bra idé att gå ihop några stycken och beställa tillsammans
för att få ner fraktkostnader m.m. Kanske ni även kan få ner priset? Finns
där ingen i England som säljer programmet så att man kan beställa därifrån
och slippa tull och avgifter? Amazon har några olika program i alla fall:
http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/search...9101851-0011030

Med vänliga hälsningar
Göran Carlsson
"

Så vi kör på som vi startat. Programmet finns tyvärr inte att köpa i England, vad jag har kunnat hitta. Jag hoppas att var o en bildar sig sin egen uppfattning om 3D Garden Composer, jag har gjort min bedömning men det är inte säkert att den passar alla. Det finns billigare alternativ att handla t.ex. på Amazon.co.uk som Göran länkar till, men det är inget jag kommer ta tag i. Det får ni som vill göra själva.
e_sedell
CITAT (nilla @ 15-08-2003, 09:16)
Hasse,

Har du eller nån annan kontaktat odlas redaktörer? Det kunde ju vara bra om dom tog över bollen - fler kan anmäla sej och du slipper lägga sensommarn på administrattion rolleyes.gif
Det lär ju bli en del pyssel med att skicka ut paket och fakturor...

Gunilla

jag har kontaktad dem....
nilla
CITAT (Hasse_h @ 15-08-2003, 09:50)
Någon kanske ställer sig frågan Varför gör han detta? Tja, för det första vill jag själv ha programvaran och för det andra tycker jag att det kunde vara kul om flera trädgårdsintresserade så småningom kunde bidra med erfarenheter av samma programvara. Då kanske man kan lära sig lite mer. Att det drabbar mig med lite administration gör inget. Jag är dock inte beredd att ta några ekonomiska risker, därav förskottsbetalningen.

Låter vettigt, tycker jag - just tanken att byta tips och hjälpas åt med anpassning av växtdatabasen gör att jag inte tänker sno runt och leta efter alternativa program.
Att du är beredd att lägga ner jobb på det här är mycket uppskattat - hyvens!

Gunilla

... och kanske kan det där utdraget ur brottsregistret vara riktigt spännande läsning? Allt utom EKO-brott är väl okej i sammanhanget ;-)
Hasse_h
Ooo...det utdraget kommer bli det tråkigaste någon nånsin har läst, garanterat...det allvarligaste jag gjort är väl att glömma körkortet och fastna i en poliskontroll en gång...fick inte ens böter för det. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon