twentyplenty
Hej!

Jag har två yuccapalmer som jag köpte för ca en månad sedan. De står vanligtvis på fönsterbrädet och får eftermiddagssol men ibland ställer jag dem på mina högtalare en bit från fönstret. Topparna på vissa blad har blivit bruaktigt och hårt och jag undrar vad det beror på? Är det att de får för lite vatten? Jag vattnar dem ganska kontinueligt men är lite sparsam eftersom jag fått höra att man inte ska vattna dem så mycket.
Hur tar jag bäst hand om mina kära yuccapalmer?

Tacksam för all hjälp smile.gif
Kee
Låter precis som min situation! Jag skarvar din tråd med mitt exempel så får vi se vad för svar vi får! Jag har en yucca som fått stå framme vid söderfönster tills ganska nyligen. Men nu har jag flyttat på den, delvis på grund av platsbrist på fönsterbrädet men främst för att de inte riktigt kommer till sin rätt om de står nära fönstret. Nu står den på en högtalare en bit ifrån och jag är lite orolig att det inte är tillräckligt ljust där... Kanske borde ta en bild, men jag avvaktar vad för svar som dyker upp i den här tråden. Skulle gärna vilja höra erfarenheter från folk med Yuccor en bit in i rummet (min står kanske 1,5m snett inåt från tidigare nämnda fönster).
twentyplenty
ja gör det biggrin.gif Alltid spännande om det är fler personer som har samma problem.
Jag kan tillägga att jag har ett akvarium med två lysrörslampor ovanför där jag gror diversekryddor, mimosa pudica och lite annat så skulle det vara ljusbrist kan jag nog stoppa ner yuccosarna där men av vad jag förstått så ska de vara ganska lättskötta och inte vara så ljuskrävande och det verkar konstigt om bladen skulle bli bruna och torra i topparna pga av ljusbrist. men men... vi får vänta och se om någon kan vägleda oss i mörkret wink.gif
Kilmister
Min erfarenhet är att de vänjer sig efter ett tag. Mina brukar hänga lite efter en flytt men sedan repar de sig igen. Men anpassa vattningen efter ljuset. Man bör nog låta dem torka ut mellan vattningarna om ljuset är dåligt. Så gör jag och det verkar funka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon