|
Full version: Bra hyllor?
Letar bra hyllor till mitt nya 40kvm växthus. rätt smala ca. 25cm. Skall kunna hålla vatten kvar ett tag, gärna så man kan lägga sand på dem eller underbevattningsmatta? Behöver inte var enkom till växthus utan det kan vara andra grejor som passar som hyllor! Tacksam för alla förslag!
MariaÖrebro
25-03-2008, 14:04
Jag vet att IKEA har en hylla i aluminium för 79 kr. Hyllplanen har uppåtgående kanter, så om man vill kan man skruva fast dem så att att det blir som låga formar som fungerar alldeles utmärkt att hälla vatten i direkt, eller att lägga bevattningsmattor i! Ska själv köpa såna till balkongen i sommar!
 Tjuvens, skall in till stan i morgon o kolla!
Stevick
25-03-2008, 19:02
vad heter hyllan?
MariaÖrebro
27-03-2008, 16:20
Fick leta ihjäl mig på hemsidan innan jag hittade den! Den heter Hyllis och kostar 79 kr. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103727
mamamaggan
27-03-2008, 18:21
Sådana här har jag på min inbyggda balkong. Stativen http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70120023 har vi satt hjul på , lätt att flytta då . Sedan har vi köpt sådana här lådor http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50101233 till stativen. Just nu har jag mina frösådder i sådana lådor , får plats med 42 st 4 x 4 krukor i varje låda. Går bra att vattna dem underifrån genom att vattna direkt i lådan.
MariaÖrebro
27-03-2008, 18:33
Ha ha! Smart! Då skyddar lådkanterna lite mot stekande sol också! Fiffigt!
mamamaggan
27-03-2008, 20:01
CITAT (MariaÖrebro @ 27-03-2008, 18:33)  Ha ha! Smart! Då skyddar lådkanterna lite mot stekande sol också! Fiffigt! Visst är det !  Jag är iaf jättenöjd.
 Jag kom på en väldigt fiffig lösning som jag gärna delar med mej av. Köpte vanliga hängrännor av största bredden o hängde upp dem i taket med kedjor, blev väldigt snyggt o funktionellt! Eftersom jag gärna ställer mina krukor på sand så fyllde jag dem till hälften med sand, så blev det en plan botten dessutom. Som vägghyllor köpte jag vattenlist(tror jag det heter) 12,5 cm breda o uppbockade i fram o bakkant. köpte konsoller till dem så de kommer ut en bit ifrån väggen samt små vinkeljärn fixade gubben att fixera dem med. Fyller även sand i dem och det funkar jätte bra. De var 2m långa och de går att sätta ihop så de blir täta o man slipper dropp. Blev superbra!
MariaÖrebro
30-03-2008, 17:18
Låter toppenbra! Har du bilder på skapelsen???
CITAT (GroPia @ 29-03-2008, 23:35)   Jag kom på en väldigt fiffig lösning som jag gärna delar med mej av. Köpte vanliga hängrännor av största bredden o hängde upp dem i taket med kedjor, blev väldigt snyggt o funktionellt! Eftersom jag gärna ställer mina krukor på sand så fyllde jag dem till hälften med sand, så blev det en plan botten dessutom. Som vägghyllor köpte jag vattenlist(tror jag det heter) 12,5 cm breda o uppbockade i fram o bakkant. köpte konsoller till dem så de kommer ut en bit ifrån väggen samt små vinkeljärn fixade gubben att fixera dem med. Fyller även sand i dem och det funkar jätte bra. De var 2m långa och de går att sätta ihop så de blir täta o man slipper dropp. Blev superbra!  Skulle du kunna ta ett par bilder på detta, för det låter ju som en toppen idé!
 Tar en bild i morgon!
ingelsgarden1
31-03-2008, 20:22
Hej har du köpt hyllor? läste här för någon månad sedan( här under växthus ) om hyllor passande till växthus, tror att det var Biltema som hade ett bra alternativ
[attachment=16155:väggtakbelit.jpg][attachment=16156:vägghyllabelit.jpg] Här kommer bild på hyllorna!
Sussie F-Flower
01-04-2008, 20:39
Ohh! Dra mig baklänges!!! Vilket fantastiskt växthus! Grattis till Dig som får ha så lyxigt! Din man behöver då inte vara rädd att du ska rymma i.a.f. Odlar du åt hela bygden, eller har du avsättning för allting själv? Hur som helst: Kanooon!!!
 Tack du! För ett antal år sedan(ca.10) märkte jag att det var så förbaskat roligt att dra upp plantor från frö eller ta egna sticklingar och så kom jag på att vi kunde ha gårdsförsäljning!!! Först trodde jag ingen skulle hitta hit, för vi bor ju inte centralt precis, men se de gör folk o det är faktiskt jätte roligt!
Sussie F-Flower
01-04-2008, 20:59
Ja, men det var ju roligt! Det brukar alltid bli "ringar på vattnet", du vet... Om fem år får du bygga ett till på 40m2... Lycka till med allt i vår och sommar!
CITAT (GroPia @ 01-04-2008, 21:27)  [attachment=16155:väggtakbelit.jpg][attachment=16156:vägghyllabelit.jpg] Här kommer bild på hyllorna! Tack för fina bilder verkligen braiga ideer. Kicki
MariaÖrebro
03-04-2008, 12:29
Åh vad härligt det ser ut! Vill ha!!! NU!!! Och din idé med hyllorna var verkligen jättefiffig! Såna ska jag också ha om sådär en 150 år när jag själv kan ha ett växthus av den kalibern!
 Ah! Misströsta inte, det kan gå fortare än du anar!!!
Stevick
04-04-2008, 06:21
Vad är det för "lådor" du använder i Gropia?
Nyfiken i en strut...
Vad är det för "lådor" du använder i Gropia?
Nyfiken i en strut...
 Ursäkta! Men nu fattar jag inte mycket! Vad är det du menar?!
Stevick
04-04-2008, 20:27
jo, de svarta du har i de där egengjorda konsollerna så att säga om jag har fattat det hela rätt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|