Full version: vatten i trädgård
Bassam
Hej
jag tycker att fråga er , vilket växter kan man plantera bredvid damm.
mvh
H: bassam
Maggan H
Funkia (Hosta), många olika sorters gräs, eller i princip vilka växter man gillar. Det är väderstreck och jordmån som styr, är det fuktigt eller inte? Kabbeleka kan växa både i vatten och i sumpzonerna, liksom många andra växter.
TobbeGarden
Bambu tycker jag hör till , jag har även en japansk blodlönn (mini). Iris och högtväxande gräs även daggkåpa . Mvh Tobbe .
Bassam
Hej
Jag tycker att tacka alla kompisar svara på min fråga
. Lycka till, H: Bassam.
Fragaria
Om jag hade en damm skulle jag ha blomvass och näckros i den, i kanten vattenklöver, vattenmynta, penningblad kabbeleka och en fuktzon kring med fackelblomster ( ev röd rudbeckia) och hampflockel(eller rosenflockel). Dessa ska locka fjärilar. Iris också, eller gul svärdslilja. Jag har alltså inte provat dem, bara läst om dem ...
MariaS
Bor du i rätt zoner (1-3) kan jag rekomendera kardinallobelian. Dess röda färg på hösten är en fantastisk kontrast till dammen! Annars har jag själv Rhododendron, Alchemilla mollis, Diverse gräs, bl.a. Miscantus och Bergenia som de största blickfången.
Bassam
Hej
Jag tycker tacka alla för svar, jag bor i zon 3 Stockholm, men jag tycker att ta svar från hela Sverige, för att om någon har samma fråga från hela Sverige, han ska få hjälp från mig också, faktiskt alla som är medlem i det här rummet, de är duktiga och hjälpsam.
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon