Vackra bilder Renate! Har du gjort ett valv av dom? Varför grävde du upp dom?
Jag ville verkligen ha en multiflora, det var därför jag tog hand om alla rosor som grannen ville slänga (gamla ympunderlag förstås). Tanken var att den skulle få klä in ett trädgårdsskjul, men mina byggnationer sker inte i samma takt som växterna växer. Nåväl,.....
Tack för era svar. Då förstår jag att jag snarast måste separera rosen från syrenerna! Den får troligtvis bli en solitär, med eller utan stöd. Kanske får den växa på lämpligt avstånd från syrenen så att dom med tiden växer samman (2-3 meter). Kan tänka mig att det blir snyggt att blomningen avlöser varandra.
Min syster har en buske som liknar multiflora på blommorna, den växer mitt på gräsmattan utan något stöd alls, som en 2-3 meter hög och väldigt bred buske. När den blommar hör man humlesurret över hela tomten. Något sådant skulle jag vilja ha! Dock är jag inte 100 % säker på att hennes buske är en multiflora eftersom den i allmänhet inte beskrivs som en buskros, så därför är jag osäker på hur det kommer att funka om jag planterar den så.
Därav min fråga: har någon av er sett en multiflora växa fritt som solitär utan stöd?
CITAT (Kajsa @ 25-03-2008, 15:54)

Låna boken " Rosor för Nordiska Trädgårdar " av Lars - Åke Gustavsson, där finns en bild där rosen växer som en stor blommande boll utan höga stöd, helt underbar men jag antar den tar en massa plats så med. Kan vara bra att läsa på om rosen innan du bestämmer dig.
Vilken del av LÅG?