Full version: Multiflora
Sommartorparn
Har jordslagit ett antal anonyma rosor som en granne grävde upp. En av dessa visade sig vara en Multiflora och den har redan vuxit kraftigt på två år, så den bör snarast få sin definitiva placering. Men var?

Har inget lämpligt träd som den skulle kunna växa upp i. Har inte heller något pergolabygge inplanerat i den närmaste framtiden. Hur blir det om den får stå kvar där den står, mindre än en meter från en syrénhäck som inte hunnit bli mer än en meter hög? Kan det bli snyggt om dom får trassla ihop sig, eller kommer multifloran helt krossa syrénen. Bör jag plantera den lite längre ifrån häcken? Hur blir det om man planterar multifloran som en solitär utan att binda upp den på någon ställning?
Kajsa
Om syrenhäcken också är nyplanterad kommer det nog bli svårt för häcken, multifloran är nog den starkaste. Flytta rosen innan den blir för stor och gör ev. ett stöd, men den kan bli 3 - 6 m. Låna boken " Rosor för Nordiska Trädgårdar " av Lars - Åke Gustavsson, där finns en bild där rosen växer som en stor blommande boll utan höga stöd, helt underbar men jag antar den tar en massa plats så med. Kan vara bra att läsa på om rosen innan du bestämmer dig.

Planterade en Lykkefund vid en äldre björk här för två år sedan, strax intill har vi en äldre syrenhäck, så jag antar rosen får rätta sig i ledet, räknar inte med att rosen ska bli en jätte, går det så går det. Har aldrig vattningsförbud så jag kan vattna vid torka, det ska bli intressant att se med åren hur stor den kan bli ?
renate
Den har en otroligt växkraft.Om du är beredd att klippa varje år efter blomningen går det bra att ha den som solitär med stöd för stammen.Jag gjorde så men förra sommaren grävde jag upp båda två.ska leta om jag hitta en bild på mina.

[attachment=15723:Rosa_Mul...__Large_.JPG] [attachment=15724:Multiflo...__Large_.JPG]
Kajsa
Fryser den tillbaka något i zon 4 ?
Sommartorparn
Vackra bilder Renate! Har du gjort ett valv av dom? Varför grävde du upp dom?

Jag ville verkligen ha en multiflora, det var därför jag tog hand om alla rosor som grannen ville slänga (gamla ympunderlag förstås). Tanken var att den skulle få klä in ett trädgårdsskjul, men mina byggnationer sker inte i samma takt som växterna växer. Nåväl,.....

Tack för era svar. Då förstår jag att jag snarast måste separera rosen från syrenerna! Den får troligtvis bli en solitär, med eller utan stöd. Kanske får den växa på lämpligt avstånd från syrenen så att dom med tiden växer samman (2-3 meter). Kan tänka mig att det blir snyggt att blomningen avlöser varandra.

Min syster har en buske som liknar multiflora på blommorna, den växer mitt på gräsmattan utan något stöd alls, som en 2-3 meter hög och väldigt bred buske. När den blommar hör man humlesurret över hela tomten. Något sådant skulle jag vilja ha! Dock är jag inte 100 % säker på att hennes buske är en multiflora eftersom den i allmänhet inte beskrivs som en buskros, så därför är jag osäker på hur det kommer att funka om jag planterar den så.

Därav min fråga: har någon av er sett en multiflora växa fritt som solitär utan stöd?

CITAT (Kajsa @ 25-03-2008, 15:54) *
Låna boken " Rosor för Nordiska Trädgårdar " av Lars - Åke Gustavsson, där finns en bild där rosen växer som en stor blommande boll utan höga stöd, helt underbar men jag antar den tar en massa plats så med. Kan vara bra att läsa på om rosen innan du bestämmer dig.

Vilken del av LÅG?
Kajsa
Låna del 1. Här lite bilder

Rosa multiflora
Rosa multiflora
renate
Nej Kajsa den har aldrig frusit här,den har stått lite utanför tomten.Jag har två fröplantor av den nu i växthuset.Ångra mig lite att har grävt upp båda två men jag var så trött på den enorma växtkraften,ändå har den aldrig fått gödning.Hittade en gammal bild från 2003 på den.
[attachment=15803:Japansk_...__Large_.jpg]

Kajsa
" Enorma växtkraften " skriver du renate, det gör mig nyfiken, skulle gärna ha en R. multiflora här, och inte fryser den ner heller, måste ta mig en allvarlig funderare. Skjuter den en massa rotskott ?
renate
Nej, den skjuter inga rotskott alls och mina växte på egen rot(stickling).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon