Jentukka
25-03-2008, 11:39
Har ingen aning jur mycket allt ger skörd men vill inte ha massa som måste kasta sen. Så skulle vilja veta hur många ska jag spara så att det räcker till vanlig förbruk. Vi är 2 men under sommaren kommer säkert flera matgäster.
Squash Diamant, räcker 1 planta? Jag gillar squash men älskar den inte.
Paprika. Minns inte vilka sorter, får vänta tills förerna kommer.
Tomat. 4 eller 5 sorter,men tror att alla var små.
Gurka. 2 sorter,minns inte vilka.
Socker majs, gillar grilla den <3
Kan skriva upp vilka sorter det är sen när fröena har kommit. Vill ju inte spara för mycket för plats tar slut...
MariaÖrebro
25-03-2008, 15:28
Svårt att svara på! Risken finns ju att allt mognar vid ungefär samma tid och att ni får äta ihjäl er på det du sår! Försök sätt så att du får lite som mognar hela tiden! Sedan beror det ju på vilka olika typer du sår. Vissa ger ju oerhört rikliga skördar, andra mindre.
Åsa, mälardalen zon 2
25-03-2008, 16:06
Squash Diamant är en buskvariant, teoretiskt sett så funkar ju en planta men det kan vara svårt att pricka in så det finns en hanblomma när det behagar blomma en honblomma så jag säger 3-4plantor för att pollineringen ska funka bra (blir det mycket frukter kan man göra squashkaka då går det åt en hel del, smakar som svensk ostkaka ungefär + man kan skänka bort till grannarna, frukterna bör skördas då de är under 0,5kg helst ska de bara vara 2-3hg). Squashen kan ju även odlas för sitt dekorativa utseende de har ju faktiskt ganska fint grönt bladverk och många sorter har silvriga teckningar på bladen.
Paprika en planta räcker ifall man tänker på pollineringen men sedan får man ju fundera på hur mycket paprika man vill ha är man storförbrukare av paprika kan man ju behöva flera plantor.
Tomat: jag brukar ha en 10-15plantor som i snitt 4 personer äter av (mest körsbärstomater) och det brukar bli mer än man äter.
Gurka kan sätta många frukter när de väl sätter igång en 3-4plantor brukar ge en hel del. (vissa sorter är självfertila andra behöver pollinering).
Majs är bra att ha så många plantor man får plats med och de ska odlas i grupp, växten vindpollineras, odlar man få kan det bli lite sisådär med pollineringen. Odlar man många plantor brukar det ofta finnas några plantor som avger pollen då honblommorna blommar.
Jentukka
25-03-2008, 20:08
Tack för svar!
Va bra att du tog upp pollineringen, hade inte tänkt det alls.
Nu har jag iallafall lite bättre koll hur mycket ska sparas/odlas
Jentukka
08-04-2008, 13:48
Fick äntligen fröerna.
Tomat. Green grape, Tiny Tim, Cheerio, Outdoor Girl och Ida gold. Ska nog köpa nån liten gul också...
Paprika. Apple och New Ace F1
Gurka. Xin Tai, Miniature White och Diva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.