ruskprick
Eftersom dom rackarna hade börjat visa sig innan snön och kylan slog till så undrar jag om någon vet hur det går för dom? naughty.gif

Kan man hoppas på att några har strukit med eller är dom tåligare än så?????? g.gif
MariaÖrebro
Jag tror att mördarsniglarna skulle klara av en ny istid och ändå ta sig igenom det med hälsan i behåll. Samma sak med sa*ans j*a kirskål!!! nuke.gif
Gossen Ruda
Man kan ju hoppas att åtminstone en del stryker med. Ligger dom under snön är risken större att dom klarar sig men exakt hur mycket kyla dom tål vet jag inte.
theseraphim
de mesta klarar sig nog galant tyvärr
bear
Från Naturhistoriska museet hemsida:

Livscykel hos spansk skogssnigel

Arten har i stort en ettårig livscykel, enstaka individer kan bli ytterligare någon månad. Vuxna djur som fortplantat sig under året dör under första eller andra veckan i oktober. Därefter finner man endast ungdjur i olika storlekar.

Det är dessa ungdjur som kommer att övervintra i jordkammare nere i marken. Jordkamrarna muras på ca 1-2 dm djup. Övervintring som ägg förekommer inte i Sverige.

Under kalla vintrar med lite snö kommer tjälen att gå djupare, vilket medför ökad köldstress på sniglarna. Detta ger en ökad dödlighet hos djuren.

Sniglarna kommer i gång på våren när dygnsmedeltemperaturen stiger över + 4°C. De av ungdjuren som var stora redan när de gick ner i vinterdvalan behöver endast tillväxa någon vecka för att bli könsmogna och komma igång med fortplantningen.

Utvecklingen från lagt ägg till kläckt snigel tar ca fyra veckor. Snigeln behöver sedan ytterligare fyra veckor för att bli könsmogen.

Vid höga temperaturer kan utvecklingen gå något snabbare. En spansk skogssnigel kan producera upp till 400 ägg under sin livstid.

Äggen läggs i grupper om ca 20 i gropar som snigeln gräver eller under föremål på marken. Under torrsomrar dör normalt en betydande andel ägg och ungdjur.

Under regnrika somrar är överlevanden betydligt högre, vilket märks på det totala antalet sniglar.

Solstorm
CITAT
Övervintring som ägg förekommer inte i Sverige

Innebär det att alla ägg jag såg i höstas inte kommer att kläckas?
rosita
CITAT (Solstorm @ 26-03-2008, 18:24) *
Innebär det att alla ägg jag såg i höstas inte kommer att kläckas?

Eller så är de redan kläckta och har övervintrat som små! naughty.gif
Solstorm
ranting.gif ranting.gif ranting.gif
buffy
En tidig vår "fingrävde" jag med planteringsspade en oländig bit av vår kolonilott som vi kallade för "öknen", då hittade jag massor av småsniglar på just 1-2 dm djup. Vid sådana försök i år - före påsksnön dvs - fann jag inga sådana "tunnelsystem" med småsniglar i. Jag tänkte att årets småsniglar redan var aktiva pga den dittills osedvanligt milda vintern (fruktträden hade redan blomknoppar), och lade ut snigelmedel, som dock ingen har rört. Dagen före snön hittade jag 2 st randiga "mördarungar". Jag tänkte om småsniglarna hade hunnit lämna sina vinterboningar, finns det kanske en chans att många av dem frös ihjäl (precis som äppelblommen, tyvärr). 2006 var det ju mkt snö och den sommaren hade vi inte ens i närheten av så mkt sniglar som efter förra årets mildvinter (bor i Helsingborg).

Monaxe
Tror tyvärr inte att de spanska sniglarna påverkas speciellt mycke av den senaste tidens väder... Hade det inte kommit så j....a mycket snö hade kanske en del frusit ihjäl, men nu tror jag att dom bara bidar sin tid. Det gäller att vara snabb ut med gift så fort snön smält..
Knytt
Men kan det inte vara så att de som redan vaknat och krupit ur sina kamrar för att föröka sig blev överraskade av den plötsliga kylan och inte hann gömma sig igen? I så fall borde ju ett gäng dött?
Wilmer
Hoppas hoppas hoppas....
jahi
CITAT (Knytt @ 28-03-2008, 21:06) *
Men kan det inte vara så att de som redan vaknat och krupit ur sina kamrar för att föröka sig blev överraskade av den plötsliga kylan och inte hann gömma sig igen? I så fall borde ju ett gäng dött?

JAAAAAAAA!!!!! De vill jag tro på, hoppas dom ledricktigt innan dom dog me
Bassam
Hej
Jag tycker att Sibirisk Vintersnigel Det är en tålig ras som klarar upp mot -50 graders kyla och den trivs bäst i snö, blåst och kyligt väder. Rasen är vanlig i framförallt Ryssland, men det finns några än så länge få uppfödare av den i Sverige.
Obs: många sniglar som attackera svenska växter, de tycker om svala vädret och hatar varma vädret.
Lycka till, H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon