Full version: Kaningödsel
kajsalota
Hej!
Vi har blivit erbjudna kaningödsel från en man som har kaniner nära vår odlingslott. Funkar det? Isf - hur gör man? Är dte bara att häva på? Finns det fördelar/nackdelar jämfört med annat gödsel?
Är ju bra att slippa köpa...eller?
/Karin
Malvia

I mina pallkragar bottnar jag med mtrl från urstädade kaninburar. Toppar med jord när jag sår.

Växer hur bra som helst. Hade på ett skottkärrelass i höstas i varje krage som legat till sig under vintern.
Anna-Karin Lundberg
Kaningödsel är toppen, men bör få komposteras förstås. Vad har kaninerna för strömaterial i sina burar? Vissa använder torvmull och det är förstås toppen, andra använder kutterspån som tar längre tid att brytas ned men som ändå blir bra efter en tid i komposten.

Vissa snålar med strö till sina kaniner, då blir gödseln mer koncentrerad - andra har gott om kutterspån och städar ofta, då blir det ju förstås inte lika fin gödsel - men vilket som så skulle jag tacka ja till kaningödseln om jag vore dig!
kajsalota
Frågan är om det hinns med bara..smile.gif
Vi får det direkt från burarna och sedan måste vi ha gödsel till landet nu i vår/sommar.
Så tanken var att när vi jordförbättrar tar på gödseln direkt. Men sen låter det ligga ett tag innan vi sår.
Har tänkt göra djupbäddar.
Vad tros?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon