Evae
Har sått lite perenner som det är dags att omskola. Vad ska jag använda för jord? Kan man använda krukväxtjord?
MariaÖrebro
Krukväxtjord blir toppen! Det är lite mer näring i det jämfört med så-/kaktusjord. Brukar själv använda blomjord, och det är detsamma som krukväxtjord.
ewa zon 3
Till perenner använder jag P -jorden från Hasselfors med varierande mängd grus iblandat för dräneringens skull.
Krukväxtjord med små lecakulor kan också fungera.
För de perenner som kommer att bli stående i omskolningskrukan ett tag brukar täcka jordytan med grus för att minska algtillväxten

/Ewa
ingrid fuxwall
Själv var jag på lantmännen och köpte mer jord i dag - gröna säcken.

ingrid
Jimbo79
Jag provade faktiskt att sätta mina senaste fröer i coctailtomat-tråg där jag har 4 cm blomjord i botten och 2 cm såjord som ett toppskikt och det verkar fungera ypperligt. Jag tänkte att fröna gror bättre i lite sandblandad jord men att de får näringsrik jord när de når längre ned i "krukan".

Vet någon förresten om man sätter Ruccolasallat en och en i kruka eller om man kan ha flera plantor bredvid varandra. Jag vet inte riktigt hur de växer.

Mvh, Jimmy
ulrika falkman
Hej!

Jag har sått massor av ruccola i år. Började med 4 i varje kruka men tyckte det blev för lite (tror det var 12 cm krukor) för det blir inte så jätte mkt blad på varje. Provade nästa gång att så riktigt tätt och det blev bättre. Har gjort lika dant i riktigt stora krukor som jag tänkte ställa ut i växthuset, även där har jag sått tätt- 1cm mellan kanske.

//Ulrika
renate
Jag använder också cocktailtomattråg till sådd.Det där med vanlig jord i botten och såjord överst skall jag prova i år,har inte sådd tomater än.Om ruccolasallat kan jag inget,tycker inte om den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon