Full version: Jorden!
Towanda
Som nybörjarhobbyodlare så är det här med jorden något som känns ganska rörigt. Hur många olika jordsorter ska man behöva ha egentligen? Såjord, blomjord, planteringsjord, torv, perlit, grus, leca etc etc. Hur viktigt är det att man följer jordtipsen nitiskt? Min blomjord är baserad på kogödsel med tillsats av torvmull, sand/grus och >3 år gammal kompost, borde man inte kunna sätta de flesta frön i det? För odling i min lilla skala så känns det lite overkill att gå och köpa massa säckar med annat...

Tack,
Lena
kerstin z5-6
beror väl lite på vad och hur du ska så ? Om det är perenner och du sår inne under vintern i kruka rek jag såjord till det -till det mesta i övrigt går det fint med den jord du föreslår ..möjligtvis ska surjordsväxter ha nåt annat .
Towanda
Surjordsväxter vet jag inte vad det är, så det är nog inget som jag har planerat att odla. =)

De jag har beställt från Impecta är Oliv, Eldkrona, Sensitiva, Nierembergia, Rosenmyrten, Strelitzia, Dvärgpalm, Trådpalm och Tigerkäft. Så nu sitter jag och läser deras odlingsrekommendationer för dessa, de ska ju ha lite olika jord vissa av dem. Hur viktigt är det att suckulenten får sandblandad jord? Det kanske mest är rekommendationer för god grobarhet?

Eftersom jag varken har balkong eller trädgård så tänkte jag försöka så allt i krukor i min lilla lägenhet.

Mvh,
Lena
kerstin z5-6
Vitsen med såjord är att det gror lättare och överlever den första tiden bättre i en näringsfattig jord ..
ja , suckulenter mår bäst i sandblandad jord
Streilitzan s frö gror lättare om man pustar den lite med sandpapper innan man stoppar dem i jorden . Jag tryckte ner mitt frö i en befintlig krukväxt ..den tar tid på sig nämligen 4 -6 mån för att gro.Det finns alltså risk att man glömmer vattna ohmy.gif
Surjordsväxter är tex rhododenron, blå bergvallmo o dylika som vill ha lågt ph i jorden smile.gif
Cilla
Som generellt svar på din fråga är att ja, det är mycket viktigt med jorden.
Men det är enkelt efter ett tag och lätt att blanda själv med den känsla man utvecklar.

Bäst tycker jag är att ha några högar i något hörn av trädgården:
- en hög grov sand och grus
- en hög där man krattar ihop löv och lägger gräsklipp och ogräsrens (kallkompost)
- en hög där man lägger aska från spis och tunna
- en kompost där man lägger matavfall och fallfrukt (varmkompost)
- ett hörn där man kan låta nässlor växa
- ett ställe i trägården där man vet att kan kan gräva upp lite lerjord om det skulle behövas (till vedartade växter som t ex träd och buskar)

Har man detta kan man tillverka all jord och det mesta gödning själv. Att ha MYCKET löv kan inte underskattas - allt man odlar behöver tillskott av humus. Har man dessutom tallar och granar som barrar och släpper kottar är lyckan total - då kan man skapa den jord som surjordväxter som t ex rhododendron och azaleor vill ha.
Towanda
CITAT (Towanda @ 11-08-2003, 22:29)
Eftersom jag varken har balkong eller trädgård så tänkte jag försöka så allt i krukor i min lilla lägenhet.

Så var det med det. Men tack för tipsen.
Cilla
tongue.gif Fniss, jag missade det! Då har jag ett tips: Ju mer inomhusklimat man har för växter, desto grövre dvs luftigare jord vill de flesta ha i krukor. Man kan skapa denna luftighet genom att blanda i okomposterade löv och grus eller lecakulor od.

Har man det inte i högar i lägenheten rolleyes.gif så kan man väl ha det i plastpåsar.

För inomnhussådder är det ett som är viktigt om man vill lyckas, och åtminstone två olika jordsäckar man behöver. Frösådder klarar sig betydligt sämre i planteringsjord, den är för starkt gödslad. Man behöver såjord och planteringsjord, och sedan skulle jag skaffa lite lecakulot att blanda jorden med och grus att lägga längst ned i krukorna.
Towanda
Ok, tack för råd och tips! Jag har hittills sått mina frön i blomjorden som jag nämner ovan, och det verkar fungera för det mesta, men det är kanske dags att avancera lite om jag ska fortsätta med det här odlandet. Det enda jag misslyckats med hittills (peppar peppar) var när jag försökte så inlagda oliver. smile.gif

Mvh,
Lena
Hannele
Jag tar inte in utomhusjord inomhus - det blev flygor direkt! wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon