beke
Hej!

Jag har suttit och läst gamla syrentrådar här, och lärt mig massor.
Jag har en nyinskaffad odlingslott där jag skulle vilja ha någon syrenbuske för doftens och känslans skull. Jag har möjlighet att få skott/rotklumpar från en familjemedlem, detta av vanlig bondsyren.

Men jag undrar hur snabbt syrener växer, och hur snabbt de börjar blomma? Jag bor i Uppsala, zon 3-4. Jag tänkte försöka förbättra jorden på alla sätt, och kommer att stallgödsla ovanpå. Om jag klipper ner skotten till marken, hur många år tar det innan de är, säg en meter höga och blommar?

Jag blev också lite orolig för inläggen om rotskott, det lär ju inte vara så populärt hos mina odlingslott-grannar. Hur långt bort skickar de skotten? Finns det någon annan syren än bondsyren, som luktar lika gott, som kanske skulle passa mig?

Jo, och en sak till, hur snabbt växer luktpioner? Drömmer om en röd luktpion...

Tacksam för tips och råd!
Cilla
Det går men är inte helt lätt att ha syrén på en kolonilott, iallafall inte om den är liten.
Bondsyrén kan bli en meter hög på ett år men det dröjer innan de blommar, och så länge den bara får bli en meter hög kommer den inte att blomma så mycket.

Minsta platsutrymmet för en bondsyrén som ialalfall blommar lite mäktigt som jag sett (och gjort) är att man låter tre-fyra stammar växa upp och flätar ihop dem lite löst. Man låter dem stamma upp sig i egen takt (dvs släppa sidogrenarna långt ned) och man håller efter rotskott så att det vid marken bara blir de här enstaka stammarna. Och så gör man ingenting på höjden, där får det växa fritt och förgrena sig - och utveckla blom.

På en liten kolonilott har man ofta örnkoll på skott som dyker upp så det brukar inte vara ett stort jobba att knipsa av rotskotten ett par gånger per sommar.

Det finns dvärgsyréner, men doften är inte alls som på bondsyrénen. Och så finns det enstammiga ädelsyréner med bra doft (de är små träd) men det var ju inte det du hade...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon