Chivvie
25-03-2008, 20:11
Har precis upptäckt det här underbara forumet och jag sitter har och läser och njuter. Är urdålig på det här med trädgård, men titta kan man ju...
Min efterlysning gäller den ros min granne hade. Det var en enkel gul ros vars doft signalerade att nu är det sommar! Om jag kommer ihåg rätt hade den inte så stora blommor, bruna ståndare och små blad, mera typ som vilda nypon har. Ett par meter höga, ganska veka grenar, som böjde sig ut över muren. Är det någon som har en idé om var den kan heta?
Anders Roslagen
25-03-2008, 20:24
Kinesisk gulros kanske? Rosa hugonis. Kan blomma väldigt rikt tidigt på säsongen.
R hugonis
gudrun manell
25-03-2008, 20:36
Hej! Jag lutar åt att din grannes ros är en Rosa hugonis 'Cantabrigiensis'. Andra kännetecken: tidig blomning, vackert röda nypon. Har ett par bilder som jag skulle kunna skicka över, vet bara inte hur. Ge mig din mejladress, så skickar jag bilderna. Hälsn Gudrun Manell
Helenavborg
25-03-2008, 20:53
Här kommer bilder på Rosa hugonis och Rosa cantabrigiensis. Den förra är en av föräldrarna till den senare så de är rätt lika men cantabrigiensis har större och ljusare blommor. Är din ros någon av dem?
[attachment=15737:Rosa_hug...__Large_.jpg]
[attachment=15738:R_cantab...__Large_.jpg]
Chivvie
25-03-2008, 23:52
Hej och tack för att ni försöker hjälpa till!
Mja, vet inte riktigt, färgen stämmer på den översta på kronbladen, men ev. var ståndarna brunare. Sedan bildade inte kronblden så perfekta "skålar" - blomman var mer typ vilda nypon enklare, fattigare eller hur jag skall säga.
Hur det var med nyponen kommer jag inte ihåg.
Har googlat lite på Rosa hugonis, där det sägs att blommorna är medelstora - i mitt minne är de små, som vilda nypon.
Doftar de där sorterna?
Kanske skulle ha sagt att detta var på 1950-talet och jag har aldrig sett en lika dan ros igen. Skulle kunna tänka mig att den mycket ev. skulle kunna komma från Småland, Målilla där familjen hade sina rötter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.