Viburnum
25-03-2008, 20:52
Jag vill ha en buske/träd som ej blir jätte stor max 5 m hög efter typ 100 år. Jag har önskemål om att den som solitär skall endast ha löv i toppen på kronan o ej så mycket på sidorna så att man ser alla grenar på den,gärna mörka. O sedan att den har lite krokigare grenar som ex prakthäggmispel. Vill ej ha någon vanlig acer. Jag har redan flera Acer shirasawanum 'Aureum' och flera jap. körsbärsträd, wisteria sinensis, rhus typ. ´tigers eyes´, Katsura pendula, sorbus ´dodong´mm
Är jätte taksam för något förslag! Gärna om ni har egen erfarenhet av busken/trädet o då har något tips.
Bor i zon 1(II)
Jord : ok
Läge: Skugga
Alexander-VG-zon3
25-03-2008, 21:00
kinesiskt blomsterkornell - växer i våningar blommar med vit-rosa blommor
http://www.rangedala-plantskola.se/Categor...412&Search=
Fågelvägen
25-03-2008, 21:22
Hej Viburnum! Vad många spännande buskar du har! Nu låter det sådär som "Julklappen till den som redan har ALLT!"
Om jag förstått dig rätt är det någon buske/litet träd som har dekorativt vuxen stam, gärna med ett exotiskt, kanske vridet (?) utseende.
Undrar om en Stewartia pseudocamellia var. koreana kunde vara något för dig?
Fågelvägen
25-03-2008, 22:18
Jag blev intresserad av de önskemål du beskrev och började kolla olika, mera ovanliga buskars utseende och härdighet. På nätet finns ju hur mycket spännande beskrivningar som helst. Och mitt eget ha-begär är inte så litet.
Clethra barbinervis (japansk konvaljbuske)
är kanske ett tänkbart alternativ.Men hur intressant får barken vara? Mera intressant än vacker? Och egentligen var det väl mera växtsättet än barkens struktur och färg som du var ute efter?
Viburnum
26-03-2008, 14:01
Ohh tack för fanstaiska svar Stewartia pseudocamellia var. koreana är helt underbar!, Cornus kousa är lite för mycket blad på men helt underbar i blommorna. Jag hittade även en Viburnum (älskar viburnum) furcatum , Gaffelolvon som också är helt fantastisk. Har nu några o välja på. Tack ännu en gång
Alexander-VG-zon3
26-03-2008, 15:50
CITAT (Viburnum @ 26-03-2008, 14:01)

Ohh tack för fanstaiska svar Stewartia pseudocamellia var. koreana är helt underbar!, Cornus kousa är lite för mycket blad på men helt underbar i blommorna. Jag hittade även en Viburnum (älskar viburnum) furcatum , Gaffelolvon som också är helt fantastisk. Har nu några o välja på. Tack ännu en gång
fast Cornus kousa växer mer i vågningar ( dom jag sett ) så det blir inte så mycket bladmassa ändå . fast sen läste jag nu att det var skugga och det trivs inte denna med även Stewartia pseudocamellia gillar inte hel skugga heller utan halvskugga och sol .
Lotta i södra Skåne
26-03-2008, 20:16
hej,
vet inte om jag är på rätt väg, men slänger iväg ett svar iallafall. Skenkamelia, vet inte om det finns en japansk skenkamelia...iallafall, så har jag sett en skenkamelia i Göteborgs botaniska trädgård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.