Full version: Lysrör
kajsalota
Behöver köpa lysrör till att ha ovanför frösådderna.
Kan någon ge tips på vart man får tag i det?
Och om något är bättre och billigare än annat?

Tosan
Kallvita lysrör ska du ha, gärna Philips TLD 840 eller Osram 965
Kilmister
Om du till äventyrs skulle bo i södra delen av landet så har Harald Nyborg
riktigt billiga armaturer om det var det du menade.
Annars Jula, Clas i sjön, Cheapy, Byggmax o.s.v.
Heda
Även Biltema har bra priser på både armatur och lysrör. Här måste man dock köpa till anslutningskabel, men det är ju lätt och billigt...
kajsalota
Ok!
Hittade ett lysrör i källarn, så det löste sig!
Det är 120 cm långt, 2 st i en armatur. Kallvitt ljus, kanske är de lite gamla, men gör det något?
Tänkte fixa en timer, men hur mycket ska det va på? Det kommer in lite naturligt ljus där jag har fröerna också.
/Karin
Tosan
CITAT (kajsalota @ 26-03-2008, 13:48) *
Ok!
Hittade ett lysrör i källarn, så det löste sig!
Det är 120 cm långt, 2 st i en armatur. Kallvitt ljus, kanske är de lite gamla, men gör det något?
Tänkte fixa en timer, men hur mycket ska det va på? Det kommer in lite naturligt ljus där jag har fröerna också.
/Karin

JAg tror du ser ganska fort om det blir för lite ljus, då blir de rangliga och bleka. Hur som helst så är det bättre än inget alls iaf.
ewa zon 3
CITAT (kajsalota @ 26-03-2008, 13:48) *
.../Det är 120 cm långt, 2 st i en armatur. Kallvitt ljus, kanske är de lite gamla, men gör det något?
Tänkte fixa en timer, men hur mycket ska det va på? Det kommer in lite naturligt ljus där jag har fröerna också/....

Om lysrören är mörkare längst ut mot ändarna så kan det vara lönt att byta till nya fräscha lysrör.
14-16 tim/dygn är lagomt med eller utan fönsterljus

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon