hippo
Har funderat mycket på att skaffa hund, men vet inte riktigt om jag har tid och skulle "klara av det". Skall man skaffa en valp eller kanske en lite äldre hund...??? Om man skaffar valp, så får man väl nästan räkna med att vara ("mamma-") ledig den första tiden och då kanske det är bäst att vänta till sommaren när man har semester eller...? Vi har ju katter (två) hemma också och jag inbillar mig att dom kanske lättare skulle vänja sig vid en liten valp än en vuxen. Nån som har erfarenhet av det? Hur det är att skaffa hund när man redan har katter hemma.
Ja, det är mycket funderingar, läser om olika raser och har lånat lite böcker på biblioteket och försöker lära mig så mycket som möjligt. Har ni några tips eller bra frågor man ska ställa sig innan man skaffar hund?? rolleyes.gif
Sussie F-Flower
Hej Hippo!

Låter som om du har häst också, eller kanske hästintresserad...?
Har du möjlighet att ha hund med dig på jobbet eller i bilen? Eller kan du gå hem på lunchen?
hippo
Jo, jag kommer nog att kunna ha med mig hunden till jobbet, iallafall vissa dagar. Mina föräldrar är också ganska positiva till att vara hundvakter. Har börjat bearbeta dom lite smått whist.gif rolleyes.gif
Har haft häst, men inte nu längre.
Sussie F-Flower
Då borde det ju inte vara några större problem för dig tycker jag. Jag har haft hund med mig på jobbet sedan mars -91. (Nr 2 nu)
Reser sedan -99 men före det jobbade jag inom sjukvården och det var aldrig några problem. Han kunde få pinka varannan timme om det så behövdes... Promenader kan man ta morgon och kväll.

Jag är ingen "hejare" på hundar men har både assisterat/hjälptränat vid jaktprov/internat samt haft några valp-unghundsuppfostringskurser. Som människor så är vi lite olika till sinnet, precis som djuren och de olika flockledarna... och jag kan inte säga att jag precis "klemat/ömkat" mina hundar. Dom har tidigt fått lära sig sin plats i rangordningen. Utsvävningar leder till konsekvenser.

Jag har också lärt mig att man "präglar" hunden på sig själv de första ca 7 månaderna. Är hunden äldre när man tar den kan det alltså vara lite svårare att få den som man vill... Dock inte helt omöjligt...

Man ska, tycker jag, inte tro i förväg att problemen kommer, då kommer dom garanterat att komma.
Ta för givet att allt ska gå bra, då gör det oftast det.

Klart Du klarar att ha hund. En hund som är bra mentalt anpassar sig efter vad DU bestämmer.... (och inget annat...)

Kanske kommer på något mer att skriva, men nu måste jag gå ut med min så länge.
Sussie F-Flower
Man behöver inte vara "mammaledig", tycker jag iaf. Det räcker nog med några dgr- en vecka. Huvudsaken att DEN är trygg med+utan dig och kan sova själv, vilket kan hjälpas med en bur tex. (litet utrymme).
Katterna lär nog leva "rövar'n" om dom inte är van hundar, oavsett om det är en valp eller en vuxen.... sweatingbullets.gif
hippo
Tack, intressant att läsa. Berätta gärna lite om den första tiden med en liten valp. Är det bäst att skaffa den när man är ledig eller fixar det sig ändå kanske..?
Det där du skrev om att "Ta för givet att allt ska gå bra, då gör det oftast det". Inte invänta problemen.. det var ju himla bra sagt, för så är det ju helt säkert!! Även i övriga livet också.

CITAT (hippo @ 25-03-2008, 22:40) *
Tack, intressant att läsa. Berätta gärna lite om den första tiden med en liten valp. Är det bäst att skaffa den när man är ledig eller fixar det sig ändå kanske..?
Det där du skrev om att "Ta för givet att allt ska gå bra, då gör det oftast det". Inte invänta problemen.. det var ju himla bra sagt, för så är det ju helt säkert!! Även i övriga livet också.

Oj, där kom visst lite mer svar på det jag funderade över.
Sussie F-Flower
Jaaa....? När jag köpte min första valp, en Springer Spaniel, mars-90 (den föddes på nyårsaftonen -89) så sade uppfödaren, som också var veterinär, att det första jag skulle fokusera på var inkallningen. Han var 10 veckor gammal när jag hämtade honom. Hon sa att jag hade två veckor på mig att ha nästan 100%ig inkallning....!!!!! Hon menade att den MÅSTE sitta innan hunden kan springa ifrån matte/husse. Annars kan man inte korrigera på rätt sätt...

Det var kämpigt men det funkade nästan. Om den vilda valpen inte följer sin flockledare kan det ju innebära skillnaden mellan liv och död. Tiken är inte snäll mot valpar som gör som dom vill. Då "trycker" hon ner dom... Det har du säkert sett i naturfilmer också...?
herkules
CITAT (Sussie F-Flower @ 25-03-2008, 22:38) *
Man behöver inte vara "mammaledig", tycker jag iaf. Det räcker nog med några dgr- en vecka. Huvudsaken att DEN är trygg med+utan dig och kan sova själv, vilket kan hjälpas med en bur tex. (litet utrymme).
Katterna lär nog leva "rövar'n" om dom inte är van hundar, oavsett om det är en valp eller en vuxen.... sweatingbullets.gif

fattar inte riktigt vad du menar - en valp är inte trygg utan sin familj, det tar ju veckor - ibland månader att ensamhetsträna den?
när jag fått hem valpar har jag sparat ihop ledighet som varat i ca 3 månader och under den tiden ensamhetstränat, fått valpen rumsren mm.
ts>> även om du kan ta med din valp på jobb, alt är hos dina föräldrar så måste den ju känna dig och er omgivning, första tiden ska vara lugn och skön.
Sussie F-Flower
Också viktigt att valpen ALLTID får sova ifred NÄR den sover, så att inga barn tex. stör den. Om allt är lugnt kring valpen så blir den oftast lugn själv och inte en "stress-bastard".
Att kasta saker till hunden när man leker är mycket uppstressande för den. Bättre är att sätta hunden/ koppla fast den så att den ser dig, och gå och gömma en leksak eller en handske som luktar Dig. Därefter får hunden söka upp föremålet, berömmet blir fyndet som den hittat.
Har man en slö/passiv hund kan man "kasta" lite, för att få upp intresset.

Viktigt också att "hålla på" med den. Vända och vrida när den ligger på golvet. Titta i munnen, pilla i öronen, klämma/peta på tassarna/klorna. Detta för att den ska lära sig att finna sig i att du som flockledare får göra vad du vill med den. Den ska tidigt lära sig att lita på Dig, och att du gör det som är bäst för den...

Finns hur mycket som helst att skriva men nu måste jag nog gå och lägga mig.
Vi hörs nog.
Sov Gott! sleeping.gif
storm
Ärligt 1:Nä jag tycker inte du ska skaffa hund,man kan inte ha mattor på golvet för det regnar ju fan jämt(tycker man när man har en skitig jycke som ska duchas av efter en långpromenad)och allt j...a hundhår som finns ÖVERALLT fast man har dammsugit och städat hela lägenheten eller man måste ju ut med hunden först fast man har skit bråttom ,men jag borsta och borsta va fan tar det aldrig slut,Jaa vi ska på semester men vad ska vi göra av lilla Putte utan att det kostar skjortan för morsan och kusinerna har tröttnat för lengesedan dom som lovade att ställa upp.Alltid dåligt sammvete för (får han tillräckligt med stimulans för jag vill inte ha en hund som såver bort sina dagar)

Ärligt 2:Jag tycker absolut du ska skaffa jycke för en trognare kompis hittar du inte bland dina vänner jag lovar,man kommer ut i alla väder flera gånger om dan,du blir friskare håller systemet igång med raska promenader i ur och skur (raskare i skur faktiskt)och när vovven kommer och lägger sitt huvud i ditt knä eller mot din skuldra så händer det något i ditt hjärta som inte ens läkarna kan förklara,jaa jag vet inte om jag skulle klara mig utan fast jag längtar efter en perfekt lägenhet att visa upp.
Sussie F-Flower
Hahaha, Det var bra, Storm!

Roliga jämförelser, -det stämmer ju också....!!!! tummenupp.gif
Det är underbart med hund men jobbigt med "skitväder" och resa bort...

(inte kunde jag sova, fast ögonen går i kors...)
ängsvädd
En vuxen omplaceringshund kan rekommenderas. Jag tog hand om min powderpuffkille när han var 5 år och har aldrig ångrat det. Hunden hade haft flera hem innan och inte blivit snällt behandlad i det senaste hemmet. Han var mycket rädd i början men blev gradvis tryggare. En kompis tog hand om en omplaceringshund som haft fem tidigare hem. I början var han mycket otrygg, men nu är han helt trygg, ca 4 år senare. Det finns så många oönskade hundar så jag tycker man ska ta hand om en omplaceringshund, men man måste ge den tid.

jannika
vi hämtade en vuxen (då 2 år gammal, nu 6 år) liten tik i Spanien. Hon kom till Arlanda med alla papper, intyg och rabiesvaccinerad. Hon är toppenfin, och har varit från första stund. de är så tacksamma, dessa hundar som får en andra chans.

Kan man rädda de hundar som finns i världen gör man gott samtidigt som man får en gose-vän för livet!!
*Stintan*
Jag tycker man ska försöka vara hemma så länge som möjligt när man köper en hund oavsett det är en valp eller en vuxen. Det är en stor omställning att komma till ett nytt hem. Det är ljuvligt med en liten valp och den behöver i början bara lugn och ro, mat och att den behöver gå ut var o varannan timme. Långa promenader får man vänta med. En valp behöver också ensamhetstränas och det kan ta sin tid.

Sen tycker jag att du ska läsa på så mycket du kan och tänka över vad du vill ha hunden till innan du bestämmer vilken ras du vill ha.
ängsvädd
CITAT (Stintan43 @ 26-03-2008, 11:27) *
Jag tycker man ska försöka vara hemma så länge som möjligt när man köper en hund oavsett det är en valp eller en vuxen.

Det håller jag med om. Min kompis lämnar aldrig sin hund ensam. Hon har olika hundvakter som rycker in, bl a mig smile.gif Hunddagis finns också på många orter. Hunden är ett flockdjur och mår inte bra av att vara ensam.
herkules
jag har två 10-åriga hundar här hemma nu som jag har haft sedan de var 8 veckor.
på lördag ska jag åka och tittat på en 2-årig hund som behöver ett nytt hem.
det blir min andra (om det klickar) vuxna omplacering och jag måste nog säga att trots att valpar är underbara så är det skönt att slippa valptiden flirting.gif
även vuxna hundar blir vad man gör dem till - gamla hundar kan läras sitta!
visst ska man vara hemma så mycket som möjligt första tiden - att börja med att flänga runt eller lämna bort är inget bra, det måste finnas gott om tid att lära känna varandra.
Gunilla T
CITAT (herkules @ 26-03-2008, 12:23) *
jag har två 10-åriga hundar här hemma nu som jag har haft sedan de var 8 veckor.
det blir min andra (om det klickar) vuxna omplacering och jag måste nog säga att trots att valpar är underbara så är det skönt att slippa valptiden flirting.gif
visst ska man vara hemma så mycket som möjligt första tiden - att börja med att flänga runt eller lämna bort är inget bra, det måste finnas gott om tid att lära känna varandra.

Herkules - alltid trevligt att läsa dina kloka inlägg om hundar!

Själv har jag haft brukshundar under större delen av mitt liv och har för närvarande två stycken som verkligen inte är några mönsterhundar men vi älskar varandra ändå!

Hoppas tycke uppstår på lördag!
Bettis
Från 1 maj 2008 gäller lite nya regler för hundhållning Jordbruksverket
skogstroll
jag är också sugen på en voffsing sen åratal blush.gif . Promenixar ju så mycket så det vore trevligt med sällskap som omväxling. Får nog bli en valp i såfall för kattens skull, hon gillar inte påflugna stora hundar
ängsvädd
CITAT (skogstroll @ 26-03-2008, 15:22) *
jag är också sugen på en voffsing sen åratal blush.gif . Promenixar ju så mycket så det vore trevligt med sällskap som omväxling. Får nog bli en valp i såfall för kattens skull, hon gillar inte påflugna stora hundar

Om du fortfarande har kvar sköldpaddan och den får gå lös så är det mycket riskabelt för sköldpaddor med hund. Många sköldpaddor har blivit svårt skadade och dött av att hundar använt dem som leksaker.
skogstroll
nej han får motionera under översyn
Chivvie
Hej!

Jag tycker att du skall ta kontakt med närmaste brukshundsklubb. Den klubb jag är med i har kurser för folk som tänker skaffa hund. Dvs. innan de har skaffat den. Dessutom kanske det finns någon hund i bekantskapskretsen som du kan få låna/vara hundvakt åt ett längre tag för att känna av om du vill ta det ansvar det innebär. För det är inte bara roligt hela tiden. Det kommer dagar när det regnar småspik eller är snöstorm eller du har 40 graders feber. Hunden måste ut, även om man helst känner för att stanna hemma. Hundar blir sjuka, och ibland driver de en till vansinnets brant med alla tilltag - även vuxna hundar kan hitta på ofog, speciellt om de blir lämnade ensamna.

Jag har haft hund nästan hela mitt liv. Varje gång någon ställer motsvarande fråga om du, brukar jag dra fram allt negativt jag kan komma på. Får jag vettiga svar och vederbörande fortfarande är intresserad - först då kan jag kanske tänka mig att berätta om allt det underbara det bär med sig.
Leia
CITAT (herkules @ 26-03-2008, 12:23) *

Nyfiken!!!! Vad är det för hund? smile.gif
herkules
CITAT (Gunilla T @ 26-03-2008, 15:17) *
Herkules - alltid trevligt att läsa dina kloka inlägg om hundar!
Själv har jag haft brukshundar under större delen av mitt liv och har för närvarande två stycken som verkligen inte är några mönsterhundar men vi älskar varandra ändå!
Hoppas tycke uppstår på lördag!

mina två som jag har den äran att få bo under samma tak som, är heller inga under av lydnad, den ena av dem till och med hugger i luften om någon kommer för nära då han inte vill (helt ok i min hundvärld, stoppa inte näsan i det du inte klarar av brukar jag säga..)

det ska bli ett spännande möte på lördag, dock inte helt avgörande, sista ordet har mina två äldre hundar, det måste funka!

sorry, detta blev lite ot - men för mig är det i alla fall så att alla umbäranden och eventuella negativa ting med att ha hund kommer inte ens i närheten av det som är positivt. men man ska tid, råd, tålamod, intresse och en brunn av kärlek att ösa ur.
då får man tusenfalt igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon