astrantia
Mitt problem är att jag på kolonilotten har ett antal bärbuskar som står i ett hörn där ogräset (förmodligen i åratal) har fått växa fritt. Det är en djungel av allehandla ogräs, bland annat lupiner och tistlar, rotskott från grannens hallonbuskar.

Nu undrar jag hur jag ska göra för att få bort eländet?

Vågar inte gräva eftersom det är buskrötter överallt.
Jag antar att man måste försöka kväva eländet och täcka med nåt men hur och med vad? confused.gif

Funderade först på att tidigt på våren lägga på markduk och täckbark men är tveksam om det hjälper. Om det är tillräckligt.

Så snälla - om det finns någon som har erfarenhet av detta. help.gif

Jo, jag ska kanske säga att buskarna är lite olika sorters vinbär och krusbär.
ingrid fuxwall
Själv gör jag som följer;
Rensar bort allt synligt och sedan täcker jag med tex. tugg, bark eller liknande. Vet ju inte om det fungerar för dig så jag hoppas du får fler tips på bra sätt.

ingrid
astrantia
det funkar alltså för dig? det låter ju bra! bravo.gif

hur tjockt lager lägger du?

och använder du nån markduk eller liknande eller lägger du det rätt på?
ingrid fuxwall
CITAT (astrantia @ 25-03-2008, 22:17) *
det funkar alltså för dig? det låter ju bra! bravo.gif

hur tjockt lager lägger du?

och använder du nån markduk eller liknande eller lägger du det rätt på?

Lägger ingen markduk men ett ganska tjockt lager och är noga med att rensa undan först
astrantia
tack, snälla ingrid! blomma.gif

jag satsar på din metod med att rensa och sedan täcka.

skönt att slippa vada genom en ogräsdjungel när det är dags att skörda... biggrin.gif
Gossen Ruda
Vet inte hur ditt förhållande till bekämpningsmedel ser ut men att försöka täcka dom växterna du har problem med verkar svårt. Jag hade använt mig av Roundup så är man av med problemet. Mycket försiktig sprutning så man undviker bärbuskarna eller så pensla. Jag har testat med att spruta bort gräset runt mina vinbärsbuskar så jag vet det fungerar, ev Roundup som hamnar på marken tas INTE upp av rötterna. Sen kan man fortsätta med marktäckning så inte ogräset kommer tillbaka.
Monica i Nässjö
Du kan lägga dagstidningar, ungefär en uppvikt DN är lagom, under och runt buskarna. Då behöver du inte rensa så noga innan. Och sedan bara ett tunt lager täckbark ovanpå så att det ser snyggt ut. Det räcker minst en säsong och är väldigt effektivt.
katah
Ja, ta ett tjock lager tidningar på botten och täck sedan med vad du vill !
Gossen Ruda
Hade kanske funkat med lättare ogräs men jag tror att lupiner, tistlar och hallonrotskott växer rätt igenom tidningar.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2008, 08:57) *
Vet inte hur ditt förhållande till bekämpningsmedel ser ut men att försöka täcka dom växterna du har problem med verkar svårt. Jag hade använt mig av Roundup så är man av med problemet. Mycket försiktig sprutning så man undviker bärbuskarna eller så pensla. Jag har testat med att spruta bort gräset runt mina vinbärsbuskar så jag vet det fungerar, ev Roundup som hamnar på marken tas INTE upp av rötterna. Sen kan man fortsätta med marktäckning så inte ogräset kommer tillbaka.

Instämmer!
astrantia
Oj, vad kul att det hänt en massa i tråden medan jag jobbat yahoo.gif
Vad glad jag är att jag hittat detta forumet och alla dessa hjälpsamma odlarvänner!

Tackar för tidningstipsen! Inte minst sänder jag en tacksamhetens tanke till Nässjö-Monica för att du är så tydlig och förklarar hur tjockt med tidningar det ska vara. Som nybörjare behöver jag få veta allt sånt...

Tack också för round up-tipsen. Men jag är än så länge puritan innocent.gif och säger NO till allt sånt.
Men återkom om en säsong elker två, då är jag säkert luttrad och är beredd att ta till vilka gifter som helst devil.gif

Monica i Nässjö
CITAT (Gossen Ruda @ 26-03-2008, 21:12) *
Hade kanske funkat med lättare ogräs men jag tror att lupiner, tistlar och hallonrotskott växer rätt igenom tidningar.

Nej, jag tror inte att man behöver vara orolig för det. Jag har hallon intill mina vinbärsbuskar, som jag täckt med tidningar, och inte minsta lilla hallonskott har växt igenom. Jag har även täckt runt en rönnspirea och tidningarna har lätt hållt undan t.o.m dessa envisa rotskott. Men tidningarna multnar förstås, så efter en eller två säsonger får man lägga på nya.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon