Full version: Royal Gala-äpplen
Netha
Fy sjutton vad trist att mina favoritäpplen inte är vad jag trodde.sad.gif

Vi som köpt en hel massa av just dessa till barnbarnen.. bara för att de är sååå goda.
Nu börjqar man ju undra.

Royal Gala-äpplen återkallade
renate
Usch vad hemsk,jag köpte de men jag tycker de smaka inget vidare,bara fadd.Har ett kvar det får koltrasten i morgon.Mina barnbarn tycker om dom,hoppas deras mamma läser detta vilket jag tror,de har Aftonbladet som startsida.
Netha
CITAT (renate @ 25-03-2008, 22:40) *
Usch vad hemsk,jag köpte de men jag tycker de smaka inget vidare,bara fadd.Har ett kvar det får koltrasten i morgon.Mina barnbarn tycker om dom,hoppas deras mamma läser detta vilket jag tror,de har Aftonbladet som startsida.

Måste kontakta barnen imorron och be dem kolla media ang detta.
Grå
CITAT (renate @ 25-03-2008, 22:40) *
Har ett kvar det får koltrasten i morgon.

...gillar du inte koltrastar..?
*Stintan*
CITAT (Grå @ 25-03-2008, 22:45) *
...gillar du inte koltrastar..?

Tänkte just detsamma.

Köper aldrig importerade äpplen för jag har alltid misstänkt att det är något skit i dom och inte smakar dom gott heller.
gunvor
köper aldrig importerade äpplen/päron - tycker det syns på dom att dom är behandlade!

köper bara bananer o citrusfrukter - tror inte att gifterna tar sig igenom skalen - men vad vet man??

alla importerade gröna sallader tycker jag verkar vara mycket väl preparerade dom håller sig ju fråscha länge.
karlsdal
Japp, att de besprutas med en massa giftiga ämnen var ingen nyhet. Det känns ju på skalet att de är kletiga av något konstigt ämne. Nä, jag försöker undvika att köpa äpplen och så men ibland vill man ju ändå ha något att tugga på.
Nu när vi äntligen har egen tomt så ska vi plantera en bunt fruktträd så att vi kan få egna goda frukter istället. Det ända som finns just nu (förutom en massa snö) är ett dött tanigt äppleträd av okänd sort...
*Stintan*
Att skalet känns kletigt är dock inget bevis för att äpplena är besprutade. Det finns faktiskt sorter som är så helt naturligt t.ex. Signe Tillish som dessutom smakar väldigt gott.
theseraphim
även vi i Sverige sprayar ganska friskt faktiskt men med "godkända" kemiska medel men om man läser förteckningarna på många medel som får användas helt vitt spritt i Sverige så blir man ju nervvrak. Även de KRAV godkända bekämpningsmedlena är ganska giftiga att få i sig....Just det man får ju faktiskt använda bekämpningsmedel när man KRAV odlar bara de är godkända för det men de kan vara ganska luriga ändå.
Pirum
Om jag minns rätt har både Coop och Hemköp sålt ekologiska Royal Gala, ett tips för dem som är intresserade av den sorten. Det är väl förresten inte sorten det är "fel" på, utan odlaren, nästa gång kan det vara Golden Delicious eller Granny Smith som har förgiftats mer än vad som är tillåtet.

CITAT (gunvor @ 26-03-2008, 07:21) *
köper bara bananer o citrusfrukter - tror inte att gifterna tar sig igenom skalen - men vad vet man??

Förmodligen tar sig inte mycket genom skalen, inte vad jag vet, men man ska helst tvätta händerna innan man äter en apelsin som man skalat, likadant med förgiftade bananer - skalet kan innehålla farliga halter gift. Det står förresten ofta på trälådorna till citrusfrukterna att man absolut inte får använda skalet i matlagning, drinkar, etc, hoppas våra bagerier och folk flest vet om det.
anna_rispan
CITAT (Pirum @ 26-03-2008, 16:40) *
Om jag minns rätt har både Coop och Hemköp sålt ekologiska Royal Gala, ett tips för dem som är intresserade av den sorten. Det är väl förresten inte sorten det är "fel" på, utan odlaren, nästa gång kan det vara Golden Delicious eller Granny Smith som har förgiftats mer än vad som är tillåtet.
Förmodligen tar sig inte mycket genom skalen, inte vad jag vet, men man ska helst tvätta händerna innan man äter en apelsin som man skalat, likadant med förgiftade bananer - skalet kan innehålla farliga halter gift. Det står förresten ofta på trälådorna till citrusfrukterna att man absolut inte får använda skalet i matlagning, drinkar, etc, hoppas våra bagerier och folk flest vet om det.

nej det tror inte jag. det står ju i massor av recept att man ska använda skal av citrusfrukter. men men, nåt ska man ju dö av förr eller senare och citronlemonad en gång var tionde år känns inte som en stor risk jämfört med att ge sig ut i trafiken.
Pirum
CITAT (anna_rispan @ 26-03-2008, 16:45) *
nej det tror inte jag. det står ju i massor av recept att man ska använda skal av citrusfrukter. men men, nåt ska man ju dö av förr eller senare och citronlemonad en gång var tionde år känns inte som en stor risk jämfört med att ge sig ut i trafiken.

Har du rätt i, men om man bakar sockerkakor med apelsinskal ganska ofta, eller sätter i en citronskiva i barnens saftglas, eller lägger citronskivor (med skal) i bordsvattnet man dricker varje dag, då skulle jag helt klart välja ekologiskt.
anna_rispan
CITAT (Pirum @ 26-03-2008, 16:51) *
Har du rätt i, men om man bakar sockerkakor med apelsinskal ganska ofta, eller sätter i en citronskiva i barnens saftglas, eller lägger citronskivor (med skal) i bordsvattnet man dricker varje dag, då skulle jag helt klart välja ekologiskt.

Aha! Jag läste väl slarvigt. Missade att du pekade på att ekologiska var bättre att använda i matlagning. Det var ett bra tips. smile.gif
rahmat2
Tills en besprutnings policy som är lite humanare införs, bör man kanske göra som folk i andra delar av världen. Både i visa länder i mellanöstern och i amrikanska filmer har sett äldre sitta och skala just äpplen. Självaste skalandet är en ceremoni för sig själv och som belöning får man innehållet av det äpple man skalat.
Pirum
Fast skalet ska ju på bra odlade äpplen vara nyttigt. Kanske bättre att göra som jag såg några kineser göra - de tvättade frukterna i varmt vatten innan de åt dem. Varför inte kallvatten? Jo, gifterna är såklart gjorda för att inte vara vattenlösliga i kallvatten - för då skulle de ju regna bort. Så de sitter kvar i vaxet i kallvatten, men tvättar man i varmt vatten åker mer vax - och därmed gift - av.
rahmat2
Det är värt att pröva med varmt vatten också.

På sommaren håller jag mig till de frukt som är obehandlade med vax och diverse grejer. Det är frukt som kommer från Grekland, Turkiet och Cypern. De brukar inte hålla lika länge som frukt från vanliga affärer. Orientaliska affärer i Göteborg brukar ha de, men om de är besprutade eller inte har jag ingen aning om. Vet bara att de är goare än frukt från vanliga snabbköp.
Anki på Öland
Köper ofta Royal Gala men har aldrig sett några i våra affärer som varit från Uruguay - dom som finns här har oftast varit från Frankrike.
Anki
ängsvädd
CITAT (theseraphim @ 26-03-2008, 08:52) *
även vi i Sverige sprayar ganska friskt faktiskt men med "godkända" kemiska medel men om man läser förteckningarna på många medel som får användas helt vitt spritt i Sverige så blir man ju nervvrak. Även de KRAV godkända bekämpningsmedlena är ganska giftiga att få i sig....Just det man får ju faktiskt använda bekämpningsmedel när man KRAV odlar bara de är godkända för det men de kan vara ganska luriga ändå.

Nej, KRAV-godkända äpplen innehåller definitivt inga tillsatta gifter.

Jag köper aldrig importerade äpplen som inte är kravodlade. Vill inte skala äpplena för i skalen finns de flesta antioxidanterna.
Netha
Tvättar alltid frukt o grönsaker ordentligt i ljummet vatten, sedan spolar jag av med kallt.
Tomater lägger jag sedan en stund i skål med kallt vatten.
Tycker det känns fräschast så eftersom det ju är ganska många händer som varit och känt på
dem innan jag plockade dem i min påse... och samtidigt får jag bort mest av ev besprutningsrester.
renate
CITAT (Stintan43 @ 25-03-2008, 23:31) *
Tänkte just detsamma.

Köper aldrig importerade äpplen för jag har alltid misstänkt att det är något skit i dom och inte smakar dom gott heller.

Ja det är klart jag gillar koltrastar,jag tänkte inte tar livet av dem med mitt äpple som kom från Frankrike.han mumsade glatt på det,koltrasten alså.
Jag tycker inte om importerade äpplen heller men det finns inga svenska nu,till barnbarnen skalar jag de.Jag har ofta äpplen i maten.Om man tvätter de nogrant så försvinner förhoppningsvis en del av besprutningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon