Full version: Fröså iris
Tin
Jag har en sån vacker tuv iris som är full av stora fröställningar så jag undrar om det är svårt eller tar lång tid att fröså dem eller är det enda sättet att dela på plantan? När är det isåfall bästa tiden att så? // Tin
cissi i onsala
har ej lyckats ta frö från mina, letade nog inte rätt.

Däremot så har jag nyss sått iris sibirica och det gick lätt, bara de ligger på ytan av jorden. Fröna fick jag via nätet.

Hälsn cissi onsala
dotpointer
Knuffar upp tråden lite.

Har också en iris nära som har fröställningar (liknar ärtskidor på pinne).

Hur gör man för att skörda dessa - ska man vänta tills de "öppnar", eller
sprätter de iväg då eller...?

Krolliljan
Jag brukar dela mina irisar med jämna mellanrum och får då nya välmående plantor. smile.gif

Men jag är lite nyfiken av mig så i år har jag har låtit några stänglar stå kvar för att kunna ta fröer. När frökapslarna blev riktigt brunsvarta var jag ute och skakade lite på dem varje dag och minsann en dag, kom där ut frön.
De fröna ska jag så i vår. Har ingen aning om hur det går men det är roligt att prova.

Helen i Piteå Zon 5
Att fröså Iris är lätt yes.gif jag har frösått rätt många olika sorter, men man får vara beredd att vänta något år innan dom blommar för första gången... Men bladverket är ju vackert och vem har bråttom?
Så här kan fröna se ut, lite olika storlekar...
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist..._13133_iris.jpg
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...rissibirica.jpg
Så här har jag gjort
Frösådde 16/2, började med att sandpappra fröna som sedan fick ligga i vatten 1 dygn. Frösådden stod sedan i garaget där tempen är mellan +10-+15gr. på vårkanten ställde jag ut krukan där det grodde i början/mitten av juni.
dotpointer
Blad nöjer jag mig gärna med, gillar bladverket tongue.gif
(Så vida det inte ligger ner, vilket det gör på båda moderplantorna om hösten sleep.gif )

Det här är ganska stora och breda plantor, svårt att gräva upp. Kan man dela
ändå genom att gräva i utkanten av ruggen?
kerstin z5-6
Ja det går fint att ta en tårtbit" -men förr eller senare dör mittdelen -när den blivit alltför förvedad -då bör man dela och ta bort mitten
dotpointer
Har börjat snegla på fröskidorna när jag går förbi dagligen. smile.gif

Än verkar det inte skördedags, men det är nära!

Eftersom Iris är fröäkta (tror jag), får man samma planta från
fröna som från rotdelning då?

(Egenskapsmässigt, eller vad man säger...)
Alexander-VG-zon3
har sått olik Irisar hos mig och jag la dom på jorden förra hösten 95%grodde i våras . nu är dom väl ca 30-40 cm höga
dotpointer
CITAT (flaxss @ 18-09-2007, 20:43) *
har sått olik Irisar hos mig och jag la dom på jorden förra hösten 95%grodde i våras . nu är dom väl ca 30-40 cm höga

Ska helt klart prova att fröså, verkar roligt biggrin.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon