Full version: Strandkrassing
abbbe
Tjenare,
Det här är första gången jag ska så strandkrassing men jag förstår inte hur man gör. Hade tänkt att så i små torvbriketter. Det står ju att man ska ta tussar, men hur och vad menas med det? Ska man typ ta 4 frön i varje torvbrikett o låta de fyra groddarna bilda en planta tillsamans eller ska man omskola en grodd för sej?
Tacksam för svar!
Gåsis
På min påse står det "så fem till sju frön i varje kruka". Så några i varje brikett kan väl inte vara fel?

/Åsa
Betty
När jag har sått strandkrassing så har jag satt planteringsjord i krukan med bara ett tunnt lager såjord överst, då slipper man skola om tussarna sen. Rötterna letar sig ner till den fetare jorden när plantorna har börjat växa till sig. Jag brukar ta kring 8-10 frön till en 9x9 cm stor kruka. Torvbriketter använder jag knappt alls, bara ibland för att rota t.ex. pelargonsticklingar.
Petronellah

Igår sådde jag strandkrassing "Violet", tog 4 frön per liten såkruka. Det verkar som att det kommer att bli trångt, jag menar jag sådde ju fröna med ungefär 2 cm mellanrum från varandra, är det tänkt att man ska göra så och låta de tättsittande fröna växa till sig till "en" planta? Eller borde jag kanske gallra?
Betty
Det är tänkt att de små plantorna ska bilda en tuss tillsammans, som lobelia t.ex. Gallra inte. Jag skulle ha satt flera än 4 i samma kruka annars riskerar man att det blir en lite tanig tuss/planta.
Ciczi
Antar att ni bor lite längre norrut. Här i Skåne kan man så dem direkt på friland. Jag gör en bädd och strör ut dem. Det blir en fin matta som doftar himmelskt när de får blomma om i september.

Ciczi
Dilara
Kommer med en till fråga: Bör/Ska man toppa dom?
Betty
Nej det ska man inte.

Edit.: Jag toppade inte mina i alla fall och de blommade jättefint hela sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon