|
sqrulan
26-03-2008, 11:30
 Bilderna är klickbara.  Prickarna är små o går ej att få bort. Denna har jag haft i flera år och jag fick den av en vän som sa att det var nattensprinsessa.Jag är inte helt säker på om det kan vara det,vad tror ni? Jag har verkligen inte tagit hand om den så bra och den har fått konstiga små prickar på bladen,jag kan inte se att det är nån ohyra.Sköldlöss var min första tanke men det är det inte,kanske det är helt normala prickar,någon som vet om det kan vara så? Den har aldrig blommat för jag sköter den inte så bra,vad ska jag göra för att den ska må lite bättre tycker ni?Måste nog plantera om den också. Ja det var många frågor,hoppas att nån kan hjälpa mej lite jag har dåligt samvete över denna stackare.
ser ut som Nattens prinsessa, Epiphyllum oxypetalum, och nog e det sköldlöss allt :/ peta bort dom du ser och ge den lite provadopinnar el. liknande. eftersom det e en tropisk kaktus så skulle den nog må bra av att duschas lite nu och då, hur du ska göra för att få den att blomma får någon annan svara på, har inte så värst bra koll på det
mvh zazu
Sussie F-Flower
26-03-2008, 12:18
Hej Scrulan! Jo, jag tror att du har en prinsessa. Min ser likadan ut... Har märkt att NÄR jag givit min fööör mycket vatten, vid ett och samma tillfälle, så blir det FLER bruna prickar på den, som inte går bort sedan... Som något slags "kork-utslag" (?) Verkar inte vara något farligt. Jag har min i söderfönster med "neutral" persienn (helt vågrät). Har haft den i 10 år säkert, och har aldrig satt om den, men den har väl fått gödning några ggr. Stackars växt....  Vatten får den ungefär 2 ggr i månaden. Trots detta så har den blommat 1-2 ggr varje år de sista 5 åren. På natten, du vet. Ibland har det hänt att jag missat att se blomningen, men då känner man doften i nästan hela huset på morgonen dagen efter, så då förstår man att den blommat under natten. Jag kan inte ge några speciella råd, men att sätta om den vore väl inte dumt iallafall. Det ska jag nog göra med min med. Jag har fått mitt prinsessaskott av min mamma, som har haft prinsessor i 20 år minst. Hon brukar tjata på mig att jag ska ta bort dom där långa "sprötarna" som blir, för då blommar den kraftigare, säger hon. (långa, långa, smala som en penna, med "skägg" på. Finns säkert någon här på bloggen som vet lite mera... Lycka till med den! Här får du se en gång när min blommade.
Sussie F-Flower
26-03-2008, 12:36
Ursäkta, ursäkta.... men nu måste jag bara få tillägga.... Var och skar loss ett blad och tittade med luppen, på min prinsessa. Det VAR sköldlöss på den, men inte så många. Det är fler bruna prickar som inte är löss än vad som är löss. "Korkprickarna" känns inte om man nyper över/under samtidigt. Det gör sköldlössen. Testa!
CITAT (Sussie F-Flower @ 26-03-2008, 12:18)  Här får du se en gång när min blommade. Wow , så vakre blommor !  Jeg visste ikke at de blir så store !!! Jeg har også en E. oxypetalum , en 2 år gammel plante , jeg gleder meg mycket til den blir så gammel at den kan få blommor !
sqrulan
26-03-2008, 19:22
 Men ojsan vilka blommor du har haft på din nattensprinsessa,det var ju helt otroligt!!!Nu blev jag riktigt sugen på att få blommor på den. Då är det nog nån sorts korkutslag som min har för sköldlöss vet jag hur dom ser ut och hur dom luktar,blääää! Nu ska jag plantera om den och ge den mera sol för jag har haft den väldigt mörkt långt från fönstret,måste börja bry mej om den bättre. Men man ser väl om den bildar knoppar så att man kan vara beredd då den blommar? Jag fick också rådet att ta bort alla "spröt" som växer ut så det har jag gjort,dom växer väldigt fort. Tack för hjälpen!
sqrulan
26-03-2008, 20:07
 Ja nu blev jag så osäker så nu har jag behandlat eventuella sköldlöss,en halv krossad och nervattnad provado pinne och den andra halvan i jorden. Har tvättat hela plantan med pyrex och skrapat på dom ev sköldlössen. Men om det är sköldlöss så är dom så mycket mindre än vad jag tidigare sett på blomman som fanns på jobbet,dom var stora och det kom nåt brunt sekret från dom. Så nu är det gjort!
Intressant att få se bilder på dessa lite större plantor. Jag trodde nämligen det var en nattens drottning jag hade men sedan den växt litegrann (fick den som stickling i höstas) så börjar jag nu inse att växtsättet inte alls påminner om drottningen utan snarare som prinsessan. Väldigt kul att se den växa förresten, verkar vara en relativt snabbväxande kaktus allt...
Behöver de stöd när de blir större? Hur skulle en prinsessa funka/se ut i ampel?
sqrulan
27-03-2008, 08:49
Ja det är stor skillnad på nattensdrottning som är mer lika som en kaktus och prinsessan som är mer bladliknande i sitt växtsätt.Egentligen är det i mitt tycke inga vackra växter då dom inte blommar,men nog kan man ha den i ampel om man vill. Jag har ju som jag sagt misskött min,önskar att jag kunde få den mera upprätt så att jag kunde binda ihop den.
Sussie F-Flower
28-03-2008, 09:23
CITAT (sqrulan @ 26-03-2008, 19:22)   Men ojsan vilka blommor du har haft på din nattensprinsessa,det var ju helt otroligt!!!Nu blev jag riktigt sugen på att få blommor på den. Då är det nog nån sorts korkutslag som min har för sköldlöss vet jag hur dom ser ut och hur dom luktar,blääää! Nu ska jag plantera om den och ge den mera sol för jag har haft den väldigt mörkt långt från fönstret,måste börja bry mej om den bättre. Men man ser väl om den bildar knoppar så att man kan vara beredd då den blommar? Jag fick också rådet att ta bort alla "spröt" som växer ut så det har jag gjort,dom växer väldigt fort. Tack för hjälpen!  Knopparna tar god tid på sig. Från att man ser de små knoppögonen på sidan av bladen (kraftig nervbildning INUTI bladet först, syns om du håller bladen mot fönstret och försöker se igenom det) så tar det några veckor innan dom är fullt utvecklad. Dom hänger ner som stora päron. När "päronen" börjar "tagga" ut sig, då är det dags att hålla sig vaken.
sqrulan
28-03-2008, 13:11
Ha ha,om jag skulle lyckas så nog sjutton ska jag hålla mej vaken för att se.
nilssontherese
28-03-2008, 17:38
JÄKLAR VILKA BLOMMOR!  hoppas min vill blomma nån gång i framtiden!
sqrulan
28-03-2008, 18:48
 Ja visst är dom otroliga!!!Hur gammal är din prinsessa Therese?
nilssontherese
28-03-2008, 19:09
CITAT (sqrulan @ 28-03-2008, 18:48)   Ja visst är dom otroliga!!!Hur gammal är din prinsessa Therese? Den är 2 år gammal och den såg ut att vilja blomma förra året men jag missade att vattna den  det var torra miniknoppar som trillade
CITAT (sqrulan @ 26-03-2008, 19:22)  Jag fick också rådet att ta bort alla "spröt" som växer ut så det har jag gjort,dom växer väldigt fort. 28.mars08.JPG 28.03.08 007.jpg Er det de lange smale bladene som vokser rett opp dere kaller for "spröt" ? Fra mitt lange smale blad vokser det ut 11 nye blad ( og på det største av disse er det begynt å vokse ut 2 pyttesmå blad ). Det er en rolig plante med så ulike blad ! Min plante er om lag 2 år. Jeg har odlat den fra en stikling ( et blad av den korte brede typen ).
Sussie F-Flower
28-03-2008, 20:55
Hej Sunny! vilken fin du hade! Nä vad jag kan se, så har du inga sprötar alls på din. Jag har några kvar på min, som jag inte har klippt bort. Jag kan fota dom om en stund, och lägga ut här på odla, så får du se hur dom ser ut.... (måste bara köra lite ved först, slut inne. Kolla vid 21.30 tiden.)
CITAT (Sussie F-Flower @ 28-03-2008, 20:55)  Hej Sunny! vilken fin du hade! Nä vad jag kan se, så har du inga sprötar alls på din. Jag har några kvar på min, som jag inte har klippt bort. Jag kan fota dom om en stund, och lägga ut här på odla, så får du se hur dom ser ut.... (måste bara köra lite ved först, slut inne. Kolla vid 21.30 tiden.)  Takk , jeg skal kolla senere , ja ! Gleder meg til å se ditt bilde !  Ps. Jeg har også hva du kaller "kork-utslag" , men bare på de bladene som henger ned , det syns ikke på fotografiet.
Sussie F-Flower
28-03-2008, 21:41
Här kommer bilder på "Prinsess-sprötar". Innan jag skar av dessa så var de nog 1,5 meter långa. De växte över gardinstången och hängde sedan ner i midjehöjd. Du ser att det är två st. En närmast kameran och den andra inne i fönstervinkeln.
Jag ser att jag måste verkligen göra något åt min växt. Den ser inte ut att må bra.... Tycker att det är bökigt att göra något med den överhuvudtaget, efs. den är uppknuten på så många ställen. Kanske vore bäst att ta ett skott av den och sedan slänga resten.
Hoppas du blivit något klokare på sprötarna... Mvh. Sussie
Närbild
CITAT (Sussie F-Flower @ 28-03-2008, 21:41)  Hoppas du blivit något klokare på sprötarna... Ja , jeg ser at dette er noe helt annet enn hva som vokser på min lille plante. Sprötar kommer vel når den blir eldre ... Jeg har hørt om mycket store eksemplar av E. oxy. , til eksempel at de vokser helt til taket og så bortetter veggen. Jeg forstår det betre når jeg leser hva du skriver og ser dine fotografier. Takk for svar ! MVH/ Sunny
sqrulan
29-03-2008, 10:51
Men kan dom/orkar dom blomma fast dom är unga.Har inte åldern någon betydelse?
Sussie F-Flower
08-06-2008, 22:53
Hej igen! Idag har jag upptäckt tre små "mini-mini knoppar" på bladet som kom i febr-mars  och som jag tänkte skära av för att plantera och få en ny planta... Nu får det väl sitta kvar och jag får vänta till efter blomningen. Stackars prinsessa, har fortfarande inte satt om den... har dessutom övervattnat så jorden är grön av mögel eller om det är mossa.... ....Stackars stackars liten....
Sussie F-Flower
08-06-2008, 23:11
CITAT (Sussie F-Flower @ 08-06-2008, 23:53)  Hej igen! Idag har jag upptäckt tre små "mini-mini knoppar" på bladet som kom i febr-mars  och som jag tänkte skära av för att plantera och få en ny planta... Nu får det väl sitta kvar och jag får vänta till efter blomningen. Stackars prinsessa, har fortfarande inte satt om den... har dessutom övervattnat så jorden är grön av mögel eller om det är mossa.... ....Stackars stackars liten.... Förlåt! Glömde att fråga, hur går det med Era prinsessor???
Min sessa har satt knopp! Nu är jag mest nyfiken på hur lång tid det kan tänkas ta innan den blommar, det är ju trots allt en stickling som i sitt frigjorda utförande endast är en 8-10mån gammal! Vad tror ni, hur lång tid från knopp till blomma? Inomhusförutsättningar i söderläge är det som gäller.
Sussie F-Flower
28-07-2008, 09:37
CITAT (Kee @ 27-07-2008, 23:23)  Min sessa har satt knopp! Nu är jag mest nyfiken på hur lång tid det kan tänkas ta innan den blommar, det är ju trots allt en stickling som i sitt frigjorda utförande endast är en 8-10mån gammal! Vad tror ni, hur lång tid från knopp till blomma? Inomhusförutsättningar i söderläge är det som gäller.  -Men va kul!!!!!!! Grattis Kee! Jag tror det kan ta lite olika lång tid beroende på vilka förutsättningar som är/finns. Nu är det ju ganska varmt så det kan gå lite fortare... Jag har aldrig räknat hur måna dagar det tar men 2-3 veckor är nog inte så ovanligt... Mina knoppar brukar växa tills de är ca 20 cm långa. Samma natt som den ska slå ut "burrar" den upp sig ordentligt och de mjuka "taggarna" som ligger utanpå knoppen ställer sig rakt ut... Man brukar kunna se vid 21-22 tiden om det är dags för då brukar den börja att öppna sig längst ut. Härligt! Hoppas du inte måste resa bort precis när den ska slå ut...(!) Fota vidare och lägg in bilder. Det är så roligt att få följa och se utvecklingen, tycker jag. Jag var ju så glad i mitt förra inlägg när jag trodde jag hade tre knoppar... -Men.... -Det var tre blad som kom, så det blev lite snopet... Jag får vänta vidare... Sussie.
Tack för beskrivningen Sussie! Tänk att det går så fort ändå, och det skulle inte förvåna mig om det händer den enda helgen jag är bortrest 15-18 Aug. Är jag inte det ska jag fota allt! Annars får jag väl tvinga morsan att övervaka växten!
Bara ngn dag efter upptäckten av blomknoppen upptäcktes att den hade "fällt" knoppen. Helt själv, är helt säker på att jag inte så mycket som ens rört vid växten och knoppen låg på golvet. Lite synd, men växten kanske "ångrade sig"?
Sussie F-Flower
04-08-2008, 23:46
CITAT (Kee @ 05-08-2008, 00:10)  Bara ngn dag efter upptäckten av blomknoppen upptäcktes att den hade "fällt" knoppen. Helt själv, är helt säker på att jag inte så mycket som ens rört vid växten och knoppen låg på golvet. Lite synd, men växten kanske "ångrade sig"? Nää, vad synd!!!!! Kan den ev. ha fått lite för mycket vatten...??? Vad tror du? Det kan bli så då. Har varit med om knoppfällning själv och det är inte så kul. Prova att hålla den rätt så torr ett tag så kanske den sätter nya knoppar. ...jag menar när den nyss har varit på G, så kanske det kan gå lättare igen. Hoppas...
Kanske... Då kommer en lite torrare period nu då.
JJaså är det en prinsessa jag har, tror jag när jag ser era bilder iaf. Jag tror att jag satte in en tråd om korkbeläggningen men ingen svarade, kanske har jag bättre tur nu när jag verkar vara på rätt ställe.. Det ser ut som om den har fått för mycket sol och har bränt sig, så nu står den i skugga, vilket den tydligen inte ska göra..Hoppas någon kan råda mig vad jag bör göra med den..om det nu är en prinsessa.. Som ni ser så är korkbeläggningen på "moders" delen väldigt stor, jag har t. om funderat på att separera dom, men tvekar eftersom den kanske dör i stället( är inte bra på sticklingar) Men mina har inga taggiga blad alls... [attachment=22696:DSCN6976.JPG][attachment=22697:DSCN7059.JPG]
Sussie F-Flower
15-08-2008, 09:44
CITAT (lissa @ 15-08-2008, 04:51)  JJaså är det en prinsessa jag har, tror jag när jag ser era bilder iaf. Jag tror att jag satte in en tråd om korkbeläggningen men ingen svarade, kanske har jag bättre tur nu när jag verkar vara på rätt ställe.. Det ser ut som om den har fått för mycket sol och har bränt sig, så nu står den i skugga, vilket den tydligen inte ska göra..Hoppas någon kan råda mig vad jag bör göra med den..om det nu är en prinsessa.. Som ni ser så är korkbeläggningen på "moders" delen väldigt stor, jag har t. om funderat på att separera dom, men tvekar eftersom den kanske dör i stället( är inte bra på sticklingar) Men mina har inga taggiga blad alls... [attachment=22696:DSCN6976.JPG][attachment=22697:DSCN7059.JPG] Hej Lissa! Jo, men visst ser det ut som en prinsessa...? Det finns ju fler sorter epiphyllum men jag har sett att de andra har pyttesmå minitaggar i vecken och det har ju inte prinsessorna. Inte min i alla fall. Jag tror inte att JAG ska råda dig till varken det ena eller andra ang det brända/korkade partiet på din växt, då jag inte kan så mycket själv. OM det är en brännskada troor inte jag att det är någon fara för växten. Det ser ut som att det är torrt och hårt på det området, eller? Jag tror att det vore annat om den har fått för mycket vatten så den har börjat ruttna då kan det väl bli någon virussjukdom i området men då blir väl området mjukt och "snorigt"... Om du vill ha expertishjälp så PMa MariaS (hon som ska ta över blomsteraffären). Jag har min i söderfönster tillsammans med orkidéer, med persiennen i neutralt läge, -OCH, den har tre knoppar!!! Lustigt att det blev tre i alla fall. Trodde den hade tre knoppar i början på juni men det visade sig vara tre blad. Nu ÄR det tre knoppar på den men de är bara 1-1,5 cm ännu så länge, så det kommer att ta ett tag.
Det stämmer att det "korkade" är torrt och hårt, så då hoppas jag på kork eller ev brännskada, för det är väl lindrigare än virus... Den stod högst upp på en hylla i söderläge med sol till 18.00+/-. Nu har jag flyttat ner den , så nu är den under en massa bladväxter, och det är nog samma som du har din. Nu får vi hålla tummarna att det blir något så småningom. Jag fick ju bladet för ca 2 år sedan, så än är det ju ungt.. Hoppas att snart få se bilder av dina sessor, jag blev helt begeistrad när jag såg blommorna..underbara. Egentligen är det väl konstigt att alla kaktusar och crasas har så vackra blommor, synd att många bara räcker 1 dag, men bättre det än inget, jag brukar ta en massa kort, och då "räcker" dom ju bra mycket längre
Kan den brunfärgade delen längst ner inte vara en helt vanlig "förvedning" av "stammen"? Min "sessa" börjar också bli brun längst ner och det är den ju knappast ensam om i växtriket, tillochmed min basilika har en tjock brun stam nertill!
Funderade på vad anledningen till att min "sessa" nu har skjutit iväg ett skott på över en meter! Kanske har det också med "övervattning" att göra? Trots att jag nu dragit in på vattenransonen lite. Lite kul växtsätt hursomhelst och den är nu uppe i taket, undrar om den kommer bilda blad längs hela "skottet", då blir det en riktigt yvig växt!
Skottet du säger att den har skjutit iväg, är det ett skott av typen Hoyorna brukar få och som sen blir fulla med blad ?? Du säger också att den växer upp i taket, betyder det att den växer rakt upp? Mina blad är låååånga men växer vågrätt. Spännande att se vad som kommer att hända nu när det antagligen är en prinsessa jg har. Det kan som du säger vara en vedaktig stam, men samtidigt tycker jag att det är ett alltför brett för att vara stam..men jag hoppas ju att du har rätt...
Sussie F-Flower
02-09-2008, 11:32
Ville bara visa en bild på den ena av mina två lika stora knoppar. Fr.o.m. nu ska jag försöka att komma ihåg att fota varannan kväll så man kan se blomningsförloppet.
3 veckor har nu gått sedan jag upptäckte knopparna för första gången. Då var det tre st. stora som knappnålsögon. Nu är det bara två. Den tredje "torkade" ihop och blev bara en liten svart prick. Nu är dom ca 25-27 cm lång fast böjda i ett "C". Dom vill väl till ljuset...
Här är den!
Skottet som har skjutit iväg är troligtvis ett av typen som sedan agerar "stam" även om det inte är någon sådan i konventionell mening. De har onekligen ett intressant växtsätt dessa plantor! Mina blad är även de "horisontella" även om jag "bundit upp" den lite udda. Här är en bild på hur mitt ex ser ut idag:  Här ser man hur "skottet" dragit iväg och nu är "utanför" fönstret:  Och till sist, "förvedningen" av mitt exemplars stam:  "Bredden" hos stammen i mitt fall har att göra med att det ursprungligen är ett skott och således "avknipsad" från moderplantan vid stället, därför är det brett.
Sussie F-Flower
03-09-2008, 19:55
Hej Kee! Jag tror inte att det blir något av spröten. Jag har behållit mina i flera år men det händer inget med dom. Det blir bara som strån på dom. Jag tog bort alla mina i våras. Skulle vara intressant att få reda på vad dom egentligen ska fylla för funktion...? I natt ska min ena knopp slå ut!!! Den har redan börjat! Nu ska jag gå och knacka dörr och säga till dom som ville komma och se.
Lägger in bilder i turordning från igår e.m De två sista är alldeles nytagna.
Sussie F-Flower
03-09-2008, 23:16
Och NU ser den ut så här:
....och så här...
...och så här...
DragonLady
04-09-2008, 17:24
Vilken skir vit färg den har, nästan genomskinlig och överjordlig
Sussie F-Flower
04-09-2008, 17:41
-Mmmmm,  ...och mjuuk som sammet.... Magnifik, eller hur? Ikväll kommer den andra att slå ut...
Biggan_
06-09-2008, 09:59
CITAT (Sussie F-Flower @ 03-09-2008, 20:55)  Hej Kee! Jag tror inte att det blir något av spröten. Jag har behållit mina i flera år men det händer inget med dom. Det blir bara som strån på dom. Jag tog bort alla mina i våras. Skulle vara intressant att få reda på vad dom egentligen ska fylla för funktion...? I natt ska min ena knopp slå ut!!! Den har redan börjat! Nu ska jag gå och knacka dörr och säga till dom som ville komma och se.
Lägger in bilder i turordning från igår e.m De två sista är alldeles nytagna.
Tack för det skådespelet Sussie!  CITAT (Sussie F-Flower @ 04-09-2008, 00:16)  Och NU ser den ut så här:
....och så här...
...och så här... ...och en så vacker blomma det blev!
WOW Sussie..det verkar omöjligt att bladet kan hålla upp den blomman. Den är ju jättelång och stoooor.. Jag tackar också för att fått följa med i faserna, underbart vacker är den. Tänk att det finns så mycket i naturen, man blir nästan matt ibland, först har jag sett Clivias passifloras, och nu den här sessan...fantastigt
Kee, min kommer också från ett blad, och är lika bred som din nertill, och med samma förvedning, nja, min är tyvärr ännu bredare..men undrar just om min är en sessa, bara att vänta och se vad den behagar göra i framtiden Grattis till er alla, och lycka till med alla knoppar
 Nu har den förvedade "fotroten " ramlat av, så det var ju tur att dom andra bladen hade fått sina egna rötter, men jag vet intmen e vad det är med den ( och en annan i sammma familj med annan bladform) Dom har blivit helt matta, bara en liten nyutvuxen bit är blank..Det måste väl nästan vara något som fattas den , men vad ??? Dom var ju på vippen att bli brända, så jag bytte plats så att dom har fått stå på en mindre utsatt plats, men med mycket ljus....någon ide om vad de kan vara??? [attachment=24416:DSCN7354.JPG] Lite mörkt kort, men ville visa hur den ser ut efter att ha tappat bladet jag fick som stickling.. [attachment=24417:DSCN7350.JPG]
sqrulan
18-09-2008, 10:27
GRATTIS Sussie vilken skönhet!Det måste väl vara svårt att lägga sig och sova en sådan gång?Jag har tyvärr klippt ner min eftersom den troligtvis hadde fått ohyra men nya blad är satta på rotning så nu är det bara att hoppas.
Lissa: Jag funderar på om din kan ha fått för mycket vatten? Det vet du antagligen bäst själv vad den trivs med och så, men min uppfattning är att dessa plantor inte är så kräsna med vattenmängden. Vi får hoppas att resten av din planta klarar sig.
Oj då Kee, ser det så dåligt ut för den ?? Jag tyckte bara att det var underligt att den var matt, men inte att den kunde gå under. Vattenmängden har varit varierande, förut stod den mitt i södersolen och fick vatten när det regnade....men sen verkade det som om den var på gränsen att bli bränd, och fick byta plats...När den stod där hände det att den blev övervattnad när det regnade mycket, men nu har den stått på sin nya plats rätt länge=inte mycket vatten...Men nu när jag tänker efter så vet jag inte när den började bli matt....Jag vet inte ett dugg om vad den gillar, för jag fick "moderbladet" på posten av en forum kompis här nere, stoppade ner den i jorden , ställde den bland dom andra kaktusarna och fettbladiga och såg hur den började växa som bara den. Jag frågade vid några tillfällen vad det kunde vara, men fick aldrig svar, så jag hade/har inte en aning om skötseln av den ... Verkligen tur att dom andra bladen hade fåt sina egna rötter, men det kanske är så att när dom nya är tillräckligt stora så förvinner den förvedade roten... Men...det här med att den är matt..kan det bero på att den har fått för mycket vatten för ett par månader sedan ????
Som jag skrev så vet du nog bäst själv om du vattnat för mycket eller inte, jag spånar mest. Jag vattnar min ganska generöst och det verkar funka.
Idag har jag ägnat mig åt min kaktusbokhylla..Då såg jag att många av dom hade blivit lite skrynkliga i bladen., speciellt dom som hade fått minst vatten. Så nu tror jag att problemet är att den ( sessan) har fått för lite vatten, och att det är därför som den har blivit lite matt. Nu har den fått bra med vatten och jag hoppas att åtminstonde dom nya bladen komme att "blänka" som dom bör. Upptäckte också att ett av skotten jag fick av en väninna, antagligen också är en prinsessa ( om det är en sån jag har) men den ser lite annorlunda ut. Ska ta ett kort så att ni som säkert har prinsessor kan hjälpa mig med att IDa den..
Hmm, jag skulle gärna vilja att några duktigare människor yttrade sig i detta, men spontant låter det konstigt att katusar blir skrynkliga av undermålig bevattning. Jag menar, å ena sidan så ska de ju klara torka väldigt länge, men å andra sidan är det ju rätt logiskt att det som skulle hända vid torka är att växten skrumpar ihop. MEN, eftersom du har upprepade problem med att ta sticklingar, och nu detta, funderar jag på om det rent av kan ha att göra med ditt kranvatten! En långboll, jag vet, men ibland lönar det ju sig att "spåna på". Har för mig jag läst om att du samlat regnvatten också, och då kan vi ju kanske utesluta det ändå, men som sagt, jag bara spånar...
Det är bra med spåningar, för det är så man kan komma fram till resultat.. Egentligen så får mina fetbladiga och kaktusarna nästan bara regnvatten, bara vid lång tids torka får dom kranvatten, vilket är väldigt kalkhaltigt ( bla)Och skrynklorna, ja, man borde ju tro att doom blir de när dom har gjort slut på sitt "sparade" vatten, och dom var faktiskt ordentligt torra...samma som julkaktusarna, och dom har gått hädan..dessutom är ju dom 2 sorterna tunnbladigare än kaktusarna..Vi får hoppas på att någon som vet kan ge oss en lösning. Iband kan man hitta en sån upplysning där man minst anar det...tack för hjälpen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|