Har jag rätt när jag antar att paprikor odlas som chili och är i senaste laget att så nu?
Trivs de varmt, näringsrikt gärna i växthus?
Hade tänkt försöka mig på paprika i år, men så var fröna restnoterade och de sa inget till mig. Så fick jag ett mail nu om att fröna kommer den här veckan. Men är det inte redan kört då?
Preussen
26-03-2008, 16:30
du har rätt i ditt antagande. beroende på vad det är för sort kan du sätta dem nu och driva på med belysning och värme. i övrig så titta på andra trådag som handlar om ämnet. tex
chiletråden
Åsa, mälardalen zon 2
26-03-2008, 19:02
Odlar man snabba sorter brukar det inte vara några problem att så i mars-början av april, odlar man långsamma sorter är det lite sent men odlar man i hink/kruka kan man ju ta in växterna till hösten om de inte skulle ha mognat.
Sorten heter Colour spectrum. Jag kan inte bestämma mig för om jag ska så dem eller om jag spara påsen ...
Jag sådde några frön och hoppas på en skörd, om än en sen sådan
Hej jag tycker att säga att finns två sorter , sort växer snabbt och andra växer långsam , första sort kan man så under mars och april och andra sent, man kan flytta dem ut efter 50-60 dagar när de behåller 6-8 blad, avstånd mellan linjer 60-70cm och mellan plantor 30-60cm, jord tycker de lätt jord växtdränering, men sent sorter behöver jord gulpjäs,
Lycka till, H: Bassam