Full version: Varning!
Siv i Bollnäs
Bildar en ny tråd då den andra handlade om ifall svavel var farligt för småplantor! Just den frågan är överspelad, kan man säga, eftersom svavel numera inte används i knopparna på tändstickor. Det gavs i någon annan tråd råd om att man kan sätta tändstickor under plastlocken på odlingslådorna, med knopparna inåt, så att svavlet skulle skydda mot sorgmyggor. Det framgick också att svavel används av yrkesodlare till att göra rent växthusen med efter odlingssäsongen, och att det är verksamt mot bl a sorgmyggor. Jag gjorde då misstaget att stoppa ner knopparna i jorden på småkrukor vilka hemsökts av sorgmyggor. Efter bara nån dag visade de tidigare friska småplantorna tecken på att börja vissna! (Någon skada av sorgmyggelarver hade jag däremot aldrig märkt!) Efter vissa efterforskningar har jag nu fått reda på vad tändsticksknopparna verkligen innehåller, genom att leta på Swedish Match´s förträffliga hemsida. Jag skrev ett mail dit med en fråga om vad dom trodde om detta, och fick i dag svar: "Tändsticksknoppar innehåller ca 50 % kaliumklorat, vilket är ett oxidationsmedel som kan verka negativt på växter då klorat kan omvandlas till klorit i växten". Som jag skrev till svar: Solstickan är nog bra, men kanske inte till att stoppa ner i sticklingskrukor!
Tack vare det snabba svaret från Swedish Match har jag nu fått reda på hur det förhåller sig, och kan utfärda en varning till andra som kanske vill pröva på samma sak: gör inte det!

Hälsningar Siv smile.gif
KURT
Förr fanns det en växtutrotningsmedel som hette klorex, det innehöll ca 50% natriumklorat (om man blandade det med socker så fick man http://youtube.com/watch?v=u6p9ZbQR9no ).
Chamomille
CITAT (KURT @ 26-03-2008, 14:51) *
Förr fanns det en växtutrotningsmedel som hette klorex, det innehöll ca 50% natriumklorat (om man blandade det med socker så fick man http://youtube.com/watch?v=u6p9ZbQR9no ).

Ja, utrotningshotade och trasiga spisar är ju inte precis vad man vill ha.
KURT
Den här typen av etablerade "sanningar" brukar kallas Faktoider.

Faktoid: en uppgift som ser ut som ett faktum men som inte är det; en känd (hos allmänheten eller i någon specifik grupp) men sällan ifrågasatt osanning, halvsanning och/eller missuppfattning.

Och Peter Olausson har också nyligen kommit ut med boken Faktoider.
Chamomille
Värdelöst vetande... biggrin.gif

Har nu plockat bort alla tändstickor!
Får använda mig av Pyrex istället.
tettan
Vad duktig du är Siv som faktiskt möades med att ta reda på åt oss alla hur det ligger till.
tack
Knytt
Jag som hade tänkt prova idag, tack för ditt engagemang!
grycken
Jag prövade... Och det blev inte särskilt lyckat... Nu vet jag vad det beror på...
Siv i Bollnäs
Det var roligt opch uppmuntrande att höra att några har haft nytta av den här tråden! Hoppas bara att inte ämnet tas upp igen med samma fatala påståenden i någon annan tråd! -fear-.gif
Hälsningar Siv smile.gif
KURT
CITAT (Siv i Bollnäs @ 30-03-2008, 19:12) *
Det var roligt opch uppmuntrande att höra att några har haft nytta av den här tråden! Hoppas bara att inte ämnet tas upp igen med samma fatala påståenden i någon annan tråd! -fear-.gif
Hälsningar Siv smile.gif

Jodå det kommer att komma samma tips igen, har något felaktigt väl fastnat så tar det lång tid innan det försvinner. Ett välkänt exempel är det medeltida vapnet fotangel, som i modern tid använts av rånare som velat fördröja polsen. I flera år envisades media med att kalla dem spanska ryttare!. Nu gick det ändå ganska lätt att ändra det till sist, men det berodde på att journalister trots allt är en ganska liten grupp människor, och har man väl lyckats påverka TT och de stora tidningarna, så följer resten efter.
Chamomille
CITAT (KURT @ 31-03-2008, 07:37) *
Jodå det kommer att komma samma tips igen, har något felaktigt väl fastnat så tar det lång tid innan det försvinner. Ett välkänt exempel är det medeltida vapnet fotangel, som i modern tid använts av rånare som velat fördröja polsen. I flera år envisades media med att kalla dem spanska ryttare!. Nu gick det ändå ganska lätt att ändra det till sist, men det berodde på att journalister trots allt är en ganska liten grupp människor, och har man väl lyckats påverka TT och de stora tidningarna, så följer resten efter.

Du är ganska rolig ibland Kurt giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon