Nikka
vad händer om man strör snigelgift direkt i komposten. Ska göra ny kompost med tre fack så att komposten kan ligga några år. Tänkte i sambad med det vända upp den som jag lade förra året. Vad händer om man strör snigelgift direkt på komposten ( den fungerar som ett snigelläger) devil.gif . Förstör det komposten? Är det giftigt i kommande odlingar? Har för mig att det innehåller någon form av järnförening, kan det påverka mineralbalansen negativt? Är det någon som har svar eller funderingar i de här frågorna vore jag jättetacksam
puskas5
Funderingen är att snigelgiftet (förutsatt att du menar Snigelfritt som innehåller järnfosfat) inte påverkar din kompost. Men eftersom snigelfritt ganska snabbt löses upp när det blir fuktigt så skulle det gissningsvis inte ha någon effekt på sniglarna någon längre tid. Jag har själv strött Snigelfritt i min hushållskompost eftersom en del sniglar tog sin in där men medlet bokstavligt talat smälte i komposten så därför klipper jag numera itu de sniglar jag hittar i kopmposten och komposterar dem.
Kilmister
Varmkompost skulle jag kunna tänka mig vore bättre.
Nikka
Just ja, det tålde inte fukt...tänkte inte på det slap.gif ...(det var snigelfritt jag menade). Förmodar att varmkomposten är det bästa. Får spara till en sån... happy.gif / Anna-Lena
puskas5
Jag har varmkompost (Biokub) och sniglarna tog sig in i den lockade av allt gott hushållsavfall (de lyckades pressa sig emellan kompostens byggelement). Så jag började lägga ner hushållsavfallet i komposteringsbara papperspåsar som jag fick från det lokala renhållningsverket. Jag lägger ner en påse och täcker med trädgårdskompost. Då känner inte sniglarna lukten av avfallet och på så vis har jag blivit av med de flesta. Någon enstaka tar sig in och dem klipper jag itu. Komposteringen går bra trots påsarna (som också komposteras). Trädgårdskomposten innehåller mikroorganismer och maskar som påskyndar processen. Jag blandar också ner stenmjöl (borrkax) som håller fukten och gör att jag slipper vattna komposten.
Fågelvägen
I vår varmkompost (Cipax) dyker enstaka små sniglar och snäckor upp ibland, men de verkar inte alls trivas där. För varmt, antar jag.
Om sniglarna håller terroristläger i din kompost, Nikka, så är det ju bekvämt för dig. Då kan du klippa itu dem där och slipper springa runt och leta efter dem. Lämnar du kvar liken samlas de där i stora skaror (jo, äckligt! sick.gif ), du slipper samla ihop dem och de blir säkert jättebra kompost.

Snigelfritt (järnförening) ska ju inte vara skadligt för jorden. Om komposten är för fuktig kan du kanske servera Snigelfritt i ett hörn av komposten t.ex. på en stor bit skrovlig bark eller en flat sten?
Nikka
Japp..då är det bara att ta fram snigelsekatören naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon