Jag har just försökt "väcka" mina änglar ur vintervilan. Stammarna är hårda och torra och när jag klippte av lite toppar kändes de heldöda, ska de vara sådana?
En av dem har fått en lång grön stam bredvid de gamla stammarna, den andra är bara helt förvedad.
Det här är första året jag försöker övervintra dem, så jag vet inte hur de ska se ut ...
Hej
jag tycker att säga om du kan vänta till maj när ska bli vädret bra om de lever ska ge nya grenar.
Lycka till, H: Bassam
Nog låter det som den långa gröna stammen är vid liv.
Jag har också övervintrat en änglatrumpet som nu är 2 år. Den har sett heldöd ut trots att jag började vattna.
Nu tog jag och vattnade rejält och gissa......nu skjuter den nytt från roten.
Stammen från ifjol har inte visat något liv men jag avvaktar.
Jamen hur länge ska jag behöva vänta, jag vill att de ska skjuta nya skott NU.
Jag trodde mina var helt döda, glömde att ta in dem i tid i höstas och de fick vara ute i köldgrader några nätter.
Klippte dem till hälften då, men såg inget liv alls i stammarna.
Näväl, de har stått i stugan i runt +10 grader, vattnat en gång var tredje vecka knappt eftersom jag trodde de var döda.
Nu har nästan alla kommit med fina skott från roten, så glad jag blev.
Får väl avvakta ett tag och sen knipsa av de torra grenarna från förra året.
-Eller ska man ta bort skottet och sätta i ny liten kruka? För här kommer dom i jättekrukor.
Ni får vackert vänta ett tagtill, innan ni dödförklarar. Änglar kan vara lite luriga innan de sätter igång. Jag brukar i alla fall inte dödförklara innan järnnätterna. De väntar på rätt ljus, rätt temperatur och rätt mängd vatten. Klipp inget i nuläget, utan vänta till i slutet av maj innan ni klipper något. Detta för att kunna se vilka grenar som kan sätta blom (klipps inte) och vilka som kan bli senare.
CITAT (tettan @ 26-03-2008, 19:26)

Jamen hur länge ska jag behöva vänta, jag vill att de ska skjuta nya skott NU.
Trädgård är tålamod.
jo det är väl så, men det är inte riktigt min starka sida.
jag brukar säja att det är det jag är här för att lära mej i det här livet.
kommer förmodligen få kvarsittning
CITAT (Malvia @ 31-03-2008, 13:45)

Jag trodde mina var helt döda, glömde att ta in dem i tid i höstas och de fick vara ute i köldgrader några nätter.
Klippte dem till hälften då, men såg inget liv alls i stammarna.
Näväl, de har stått i stugan i runt +10 grader, vattnat en gång var tredje vecka knappt eftersom jag trodde de var döda.
Nu har nästan alla kommit med fina skott från roten, så glad jag blev.
Får väl avvakta ett tag och sen knipsa av de torra grenarna från förra året.
-Eller ska man ta bort skottet och sätta i ny liten kruka? För här kommer dom i jättekrukor.
Lyfter upp frågan igen, grenarna är stendöda men flera fina skott kommer från roten. Jag kan inte plantera om trumpeten i större krukor.
Skotten som kommer skulle ju behöva ha en egen lite kruka så att man kan plantera om i större vart efter.
Får skotten rötter om man tar bort dom?
rödluvan
14-05-2008, 16:37
Jag har en jättefin änglatrumpe från ifjol, med grova grenar och stabil. Den har vaknat till liv, men bara längst nere på stammen där det nu är små små blad på gång.
Innebär det att resten är dött? Och blir det då en buskig änglatrumpet om jag måste klippa ner den? Vill gärna ha en rejäl stam.
Ska jag gödsla redan nu, eller när den planteras till utekrukan?
hejsan
jo det stämde alldeles perfekt det där tipset om att vänta.
NU börjar mina änglar spira, men det kommer nere ifrån roten, inget från stammen så jag hoppas jag kan få klippa bort de där tjusiga liken som stått i trädgården en evighet nu å satsa på skotten nerifrån istället
tack för tipset
Likadant blev det med mina, jag tror de frös ner en aning i höstas och att det beror på det.
tror deffenitivt att de lever...vattna....du har nog inte vattna tillräckloigt under vintern. Där kommer snart nya skott
Alexander-VG-zon3
29-07-2009, 12:02
CITAT (Nasse_ @ 29-07-2009, 11:30)

tror deffenitivt att de lever...vattna....du har nog inte vattna tillräckloigt under vintern. Där kommer snart nya skott
står dom svalt under vintern ska dom inte vattnas då kommer dom ruttna. man ska vattna efter vilken temperatur änglatrumpeten har. så att den inte ruttnar eller torkar ihjäl. plus har man haft den svalt och mörkt så ska man vattna försiktigt i början då ''sugrötterna'' måste återbildas efter vintervilan. sedan vart efter den vaknar så ska man öka vattningen och näringen.
CITAT (Knytt @ 17-06-2008, 22:36)

Likadant blev det med mina, jag tror de frös ner en aning i höstas och att det beror på det.
utsatte du dom för frost, så är det därför stammarna ser ut så. då dom inte tål frost i sig men tål nedfrysning. och till våren igen så kommer nya skott underifrån dvs det som har hänt nu med din.
( oj såg nu att det var en gammal tråd )
Hej:
om du vill vet att kvist död eller inte, du ska skrapa bark om kvist är torr under parken det betyder att kvist dog.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.