Full version: The Fairy/Hortogreen
JohannaR
Hej!
Planerar att inköpa The Fairy till min rabatt med rosor, lavendel, pioner och dahlior. Vilket planteringsavstånd bör jag ha mellan mina "The Fairy"-plantor? Någon som har erfarenhet av inköp av rosor från Hortogreen? Bra/dåliga?
renate
Jag har köpt rosor hos Hortogreen,de har bra kvalität på sina växter.
Kajsa
The Fairy blir ca 80 - 1 m höga och ca 1.20 m breda. Det är vackert om grenarna nuddar varandra, men det beror på om du ska ha andra växter emellan, du gör som du själv tycker är vackert.
Har handlat mycket av Hortogreen både rosor, klematis, perenner mm och har bara bra erfarenheter.
Digger
Jag har planterat såna med cc 60cm, har för mig att jag läst det någonstans. Om det är stenigt i marken justerar jag groparna lite hit eller dit istället för att baxa upp stora stenar så det kan bli både tätare och lite längre avstånd!
Kajsa
Visst inte behöver man stå med tumstock, men man ska ändå veta hur breda rosorna kan bli. The Fairy fryser aldrig tillbaka här i zon 3 - 4, det är en tuff zon 5 ros som blir riktigt buskig.
AnnammA
Fairy är en bredväxande ros, där ett ex kan breda ut sig minst en meter(iallafall här i Skåne zon 1-2.) Att tänka på, när man planterar rosen Fairy, är att jag har iakttagit att om den är för soligt planterad blir rosorna fort fult bruna.
Lycka till med ditt rosköp!
Alexander-VG-zon3
CITAT (AnnammA @ 27-03-2008, 11:46) *
Fairy är en bredväxande ros, där ett ex kan breda ut sig minst en meter(iallafall här i Skåne zon 1-2.) Att tänka på, när man planterar rosen Fairy, är att jag har iakttagit att om den är för soligt planterad blir rosorna fort fult bruna.
Lycka till med ditt rosköp!

dom får även väldigt lätt bladlöss om dom står soligt . min mormor har dessa rosor och dom blir breda dock är dom de första i trädgården som får löss och dom står soligt medan mina som också står soligt får det både senare och i mindre antal .
AnnammA
CITAT (flaxss @ 27-03-2008, 11:57) *
dom får även väldigt lätt bladlöss om dom står soligt . min mormor har dessa rosor och dom blir breda dock är dom de första i trädgården som får löss och dom står soligt medan mina som också står soligt får det både senare och i mindre antal .

Jag tror faktiskt aldrig vi har haft löss på vår Fairy... (Den är en av våra första inköpta rosor, när vi flyttade till hus -92. Tyvärr finns inte den gamla fina plantskolan kvar längre. Den har lagts ned och marken är såld till en husfirma, så där är nybygge på gång.)
Alexander-VG-zon3
CITAT (AnnammA @ 27-03-2008, 12:23) *
Jag tror faktiskt aldrig vi har haft löss på vår Fairy... (Den är en av våra första inköpta rosor, när vi flyttade till hus -92. Tyvärr finns inte den gamla fina plantskolan kvar längre. Den har lagts ned och marken är såld till en husfirma, så där är nybygge på gång.)

jasså ,, fast det är ju bra att ni inte får det . för mormor har en rad på östsidan och en rad i direkt söderläge ,, dom som står i östläget får nästan aldrig löss medan dom som står i söderläget både får mycket och får det först av alla rosorna . fast det kan ju ha att göra med att dom som står i söderläge kanske är i sämre skick och att bladlöss trivs bättre i söderläge .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon