Daniel_E
26-03-2008, 20:24
Hej,
Jag går i planerna på att anlägga en snabbväxande häck som både ser snygg ut på vintern såsom då det grönskar ute. Lotten har fallit på flätad plihäck. Det finns att köpa färdiga buntar med 50 i varje för c:a 450kr. Då jag ska ha pilhäck drygt 200meter och jag räknar med att fläta med dubbla skott så blir det 12 plantor / meter. Enkel matte och man hamnar på lite över 11200kr. Då jag inte har någon brådis funderar jag på om man kan driva upp skott själv från knoppar eller genom att köpa en bunt, klippa i mindre bitar och låta växa i kruka i mitt växthus? Vad tror ni? Går det att föröka pil på detta sätt?
>Frågan är om inte sticklingarna behöver vara långa när man sedan väl planterar häcken? Om man skall göra en sådan här flätad pilhäck:
http://www.tuddabo.se/levande_pil.htmSå borde det vara mycket lättare med sticklingar som är av samma längd från början. Men annars borde det gå bra att köpa sticklingar och klippa i mindre bitar och föröka på det sättet, men då tar det ju något år extra. Förövrigt antar jag att ett sådant här pilstaket kräver en hel del skötsel, klippning fler ggr per säsong? Jag är tveksam till pil som häckväxt, det finns så många andra som passar bättre, men hittar man goda exempel så kan det ju vara värt det.
Hör med parkförvaltningen i din kommun, och fråga om de inte ska hamla några pilar, och i så fall erbjuda din hjälp med att forsla bort grenarna.
Värt ett försök!
Jan Lindgren
27-03-2008, 10:01
Hej!
Köp en bunt och sätt. Ta sedan örtartade sticklingar under sommaren.
MVH
Jan Lindgren
Solstorm
27-03-2008, 11:13
Är det inte olika sorters pil man använder? Vissa ger rotskott andra inte? Osäker.
Daniel_E
27-03-2008, 16:22
Tack för snabba och kloka svar. Det där med parkförvaltningen är definitivt värt ett försök. Annars blir det att föröka själv.
Lotta22
27-03-2008, 19:53
Jag har en endast 4 m flätad pilhäck sedan ca 5 år och den skjuter mängder av långa skott under sommaren och måste hållas efter ganska ofta för att se snygg ut och inte förväxa. 200 m låter väldigt mycket att hålla efter. Det blir inte bara toppskott, utan också långa sidoskott som skjuter ut mitt på, som måste tas bort med jämna mellanrum.
Jag funderar nu på att byta ut min pilhäck mot en äppelhäck istället men det är ju knappast ett alternativ för 200 meter...
Jan Lindgren
28-03-2008, 09:43
Hej!
Naturligtvis är en äppelhäck alltid ett alternativ. Man köper grundstammar och ympar själv. Då blir kostnaden ca 20:- per träd.
MVH
Jan Lindgren
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.