Full version: När plantera om?
Odjuret
Hur länge ska man vänta innan man omplanterar i annan jord?
Behöver växter så mycket mer utrymme? Just på den här bilden är det tomater som växer och jag kom på idag att jag inte har koll på när detta utrymme blir för trångt.
Tankar?

[attachment=15823:Denhär.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
Ganska snart kommer jorden vara full av rötter och plantorna kommer bilda större blad så plantorna växer i varann. När jorden är full av rötter och plantorna börjar stöta i varann kan det vara läge att omplantera för tomater dricker mycket vatten och i en såpass liten kruka kan man annars behöva vattna väldigt ofta + om tomatplantorna skuggar varann för mycket sträcker de på sig och blir ännu rangligare. Tomatplantor brukar man behöva gradvis flytta över i större byttor, det går utmärkt att plantera ner dem djupt ifall de blivit lite rangliga. Min slutkruka brukar vara en 1 liters tetrapack med dräneringshål i botten.
Rosmarin

Åsa, klarar de sig verkligen i en enlitersförpackning? Intressant. På friland brukar ju 50 cm mellanrum rekomenderas men det är kanske mest för att bladkronorna ska få plats?

Med vänliga hälsningar: Rosmarin
Åsa, mälardalen zon 2
Med slutkruka menade jag nog snarare den sista krukan jag odlar dem i inomhus för sedan planterar jag ju dem i marken (några enstaka plantor som jag inte lyckas få in i växthuset brukar hamna i någon stor kruka/hink, det är ju svårt att slänga stora fina tomatplantor).
Odjuret
Tack för svaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon