|
Bettanspettan
27-03-2008, 00:43
hejsan! kan ni ge tips på vilka olika krydd-plantor man kan göra te av? älskar te, och tänkte det kunde vara kul om man kunde dricka en kopp te man gjort själv. föresten hur gör man te? tar man bara bladen från växten och låter dom torka och sedan så häller man varmt vatten över dom och så blir det te, eller hur gör man egentligen te? läste någonstans ngt om svartvinbärsblad, att man kunde göra te på det, stämmer det? hur gör man det? så, ja ge mig alla tips och råd ni har ang. te-plantor och hur amn gör te av plantan.  tacksam för svar!
det enda jag torkat o använt är mynta! det är gott.
svarta vinbär , tror att man kan torka bären också, men det är kanske för att göra soppa.
Christoffer
27-03-2008, 07:45
Jo, bara torka bladen och häll varmt vatten över. Svarta vinbärsblad går jättebra. Rönnbärsblad likaså. Allt beror på vad man gillar för smaker. Pepparmynta är en annan klassiker.
Preussen
27-03-2008, 07:50
timjan är en favorit. basilika funkar oxå. bara testa dig fram. själv fick jag ett avkok en gång på färska eklöv när jag hade diarré. blev tvärstopp  har även lindblomste. som sagt testa dig fram men ta o läs om växten så den inte är toxisk
Chamomille
27-03-2008, 07:53
Blanda i lite Chamomilla också, det tycker jag är gott.
skogstroll
27-03-2008, 08:45
Fläder kanske? (den som inte är giftig)
theseraphim
27-03-2008, 09:23
det mesta går ju att blanda i men man skall vara lite försiktig med vissa blad o örter då effekten kan vara lite varierande, gjorde på citronmeliss en gång o blandade med vanligt svart te, vart jättegott men tyckte jag fick lite blodtryckssvall ibland o pulsen liksom öka, uppenbarligen har ju meliss den effekten och är bra för folk med blodtrycksproblem. Ofarligt men knepigt samma sak som laxerande effekt osv. Kolla i böcker med örter osv så går det bra.
CITAT (Bettanspettan @ 27-03-2008, 00:43)  hejsan! kan ni ge tips på vilka olika krydd-plantor man kan göra te av? älskar te, och tänkte det kunde vara kul om man kunde dricka en kopp te man gjort själv. föresten hur gör man te? tar man bara bladen från växten och låter dom torka och sedan så häller man varmt vatten över dom och så blir det te, eller hur gör man egentligen te? läste någonstans ngt om svartvinbärsblad, att man kunde göra te på det, stämmer det? hur gör man det? så, ja ge mig alla tips och råd ni har ang. te-plantor och hur amn gör te av plantan.  tacksam för svar! Monardia-temynta används ju för att smaksätta Earl Grey. Går också att använda för att smaksätta egengjort te.
MariaÖrebro
27-03-2008, 15:32
Torkade björklöv för några år sedan och det blev jättegott! Det är bra för att driva ut vätska. Torka de första små bladen som kommer, de som är så där jättegröna! Sedan är det bara att hälla vatten över och låta dra en stund.
Pepparmynta tillsammans med Kryddsalvia tycker jag är gott. Tänk på att Kryddsalvian innehåller mindre mängder Tujon. Men det bör inte vara någon fara.
Ätlig tagetes, (de torkade blommorna) - blir som kamomillte ungefär. Ringblommor (de torkade kronbladen). Om du förstår lite grann tyska och kan de latinska namnen på de växter du har tänkt pröva, så kan du kanske ha nytta av den här länken om läkeväxter: http://www.heilpflanzen-suchmaschine.de/
mamamaggan
27-03-2008, 18:02
Har provat te på hallonblad , jättegott tycker jag! Bara plocka och torka .
Röd stormhatt (Echinacea) naturligtvis. Hela plantan kan användas. Timjan, myntor, rosmarin.
Christoffer
27-03-2008, 22:35
CITAT (MariaS @ 27-03-2008, 18:19)  Röd stormhatt (Echinacea) naturligtvis. Måste tyvärr rätta med att det ska vara röd solhatt. Får någon i sig någon form av stormhatt, så kan man dö en kvalfull död.
Kilmister
28-03-2008, 01:31
Akta dig för Digitalis. Änglatrumpet är ej heller att rekommendera. Sedan kan jag tänka mig att bladlöss blir sisådär, men kanske inte farligt
Ojdå. Stormhatt ska ni absolut inte göra te av. Jag tror den nordiska stormhatten (som är förvildad) dessutom är en av Sveriges giftigaste växter, Eftersom jag håller på att läsa denna bok: http://www.alternativ.nu/users/annamaj/annamajsbok.pdf...så kan jag tipsa om följande blandningar som nämns i den: CITAT BLOMSTERTE
fläderblommor, kamomill, nyponros, klöverblommor, schersminblommor, rölleka, kungsljus, älgörtblommor, mjölkörtsblad, blåbärsblad och äppelblad.
ÄNGSBLANDNING
björkblad, smultronblad, mjölkört, kamomill och klöverblommor.
SKOGSBLANDNING
rönnblad, hallonblad och älggräs.
BARNTE – SOMMARBLANDNING
hallonblad, smultronblad och svartvinbärsblad. (Först på våren.)
MORGONTE
rönnblad och citronmeliss.
KVÄLLSTE
ljungblommor och kamomill.
FÖRKYLNINGSTE
svartvinbärsblad, fläderblommor och nässelblad.
Bettanspettan
29-03-2008, 02:21
åh wow! tack för alla dom tipsen och råden jag har fått! min morbror har ett landställe med både hallonbuskar och svartvinbärsbuskar så därifrån kan jag ju lätt plocka en massa löv. härligt! tack så jättemycket för alla tips och råd!
Naturligtvis är det underbart att ha torkade tebld över vintern, allt som inte är giftigt kan änvändas... Men, ett av mina starkaste barndomsminnen är när vi blev utskickade i trädgården att plocka blad till kvällens te!! Mina föräldrar hade en underbar trädgård med många "teväxter" Jag tycker själv att "färskte" är det allra godaste, plocka en näve med blandade blad tex hallon, myntor, vinbär häll kokande vatten över och låt dra i 30 - 60 min, sila och njut! Själv brukar jag spara te till kvällen efter också, ställ i kylen bara och värm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|