Viburnum
Jag har haft mitt olivträd inne i vinter i köket. 2,5 m högt med en krona på 1,2 m diam. Den har skutit massor av svaga skott som är jätte långa. När skall jag beskära den o hur hårt? Gödning? Ny kruka/jord?
Cilla
Det finns säkert fler med erfarenheter här och jag hoppas att du får flera svar.
Min egen erfarenhet är att denna tid är som mest känslig för våra inomhuskrukade olivträd. Nu drar de till sig spinn och ibland också sköldlöss. Det verkar vara det viktigaste - att hålla spinnet stången. Ställ svalt och ljust, i soliga fönster blir det varmt och torrt. Duscha trädet.

Jag brukade beskära mina olivträd på våren ungefär nu, men tyckte inte att jag hade någon direkt nytta av att inkorta de långa spröten. Förgreningen skedde längre ned på förvedade grenar, inte där snitten lagts i de purunga skotten. Så om jag hade olivträd nu skulle jag låta dem behålla de spröda stänglarna och beskära senare på sommaren.

Sedan gillar de kraftigt sandblandad jord, särskilt om man redan under vinter och vårvinter får tillväxt. Såjord är nog det bästa om du ska kruka om. De står ofta i ganska packad sandjord i handeln, och när man krukar om i större kruka finns risk att den nya jorden runt om sandklumpen drar till sig all vätska. Jag skulle luckrat med en gaffel i rotklumpen och ställt i bara något större kruka.
Alexander-VG-zon3
om du hade tat ut det under vintern,våren när det är över +1c så slipper man dessa långa skott ,, då kommer det istället kraftiga knubbiga skott till sen våren och sommaren . likadant på hösten efter att man utsatt det för frost och övervintrar det svalt så får den inga veka vinterskott .

jag beskär mina träd så här att när dom börjat växa till sig så tar jag först veck alla döda och torra grenar efter vintern och sedan pincerar jag den under hela sommaren ( pincerar = man klipper alla gröna örtartade skott efter 2-4bladpar ) som jag slutar med i slutet av juli .

ny jord vill den ha ,, grus och plantjord med lergranulat är bra man kan även tillsätta lite kalk ,,annars kan man köpa en medelhavsjord som brukar finnas på plantskolor eller i såjord om man inte hittar nåt annat . sedan ska man göda den med en svagnäring .
Viburnum
Flaxx vilken tid beskärd du dem? i När de börjar växa på våren då, ute? Tycker du att jag skall beskära det nu?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Viburnum @ 27-03-2008, 22:16) *
Flaxx vilken tid beskärd du dem? i När de börjar växa på våren då, ute? Tycker du att jag skall beskära det nu?

beskär ( toppar) dom när dom börjar se lite ojämna ut ,, sedan toppar jag dom under sommarens gång efter 2-4blad par då får man en fin och jämn krona . jag har ju min ena på friland och så en i kruka och dom beskär jag när dom börjat växa . svårt att säga exakt månad då olika år har olika väder . ja du kan toppa den nu men du kan även vänta tills du har den ute ( om du sätter ut den ) om ev blad som kommit inne skulle bli brända så kan du ju klippa veck det så kommer där nya friska skott som tål att avra ute .
Sigtuna
Hej,

Jag har 2 st olivträd ca 70 cmr som jag har haft i vårt uteförråd, de har varit gröna och fina hela vintern och fått lite vatten, idag fick jag lite vårkänslor och städade växthuset och sedan ställde in båda i växthuset. Jag funderar också på beskärningen, jag kan inte säga att det kommit massa klena skott under vintern utan snarare under förra sommaren sköt den iväg ordentligt, men nu funderar jag på att klippa in en del så formen av ett träd kan komma så småningom.

När jag läst verkar det som att det är bättre att det får växa ett tag nu och klippa under juni-juli.

Mina har inte tappat ett blad under vintern är det bra eller dåligt?

Ha en fin helg!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sigtuna @ 29-03-2008, 14:53) *
Hej,

Jag har 2 st olivträd ca 70 cmr som jag har haft i vårt uteförråd, de har varit gröna och fina hela vintern och fått lite vatten, idag fick jag lite vårkänslor och städade växthuset och sedan ställde in båda i växthuset. Jag funderar också på beskärningen, jag kan inte säga att det kommit massa klena skott under vintern utan snarare under förra sommaren sköt den iväg ordentligt, men nu funderar jag på att klippa in en del så formen av ett träd kan komma så småningom.

När jag läst verkar det som att det är bättre att det får växa ett tag nu och klippa under juni-juli.

Mina har inte tappat ett blad under vintern är det bra eller dåligt?

Ha en fin helg!

att du inte fått några dåliga skott under vinter beror på att den har haft det kallt . dom får ju bleka och långa skott när det är varmt på vintern och dåligt med ljuse .

att den skjuter iväg under sommaren är att den har dålig med ljuse eller brist på nåt eller för mycket vatten .

klipp den när den börjat växa . det är bra att den inte tappat blad . den är delvis lövfällande och vintergrön ( inte städsegrön )
Sigtuna
CITAT (flaxss @ 29-03-2008, 17:33) *
att du inte fått några dåliga skott under vinter beror på att den har haft det kallt . dom får ju bleka och långa skott när det är varmt på vintern och dåligt med ljuse .

att den skjuter iväg under sommaren är att den har dålig med ljuse eller brist på nåt eller för mycket vatten .

klipp den när den börjat växa . det är bra att den inte tappat blad . den är delvis lövfällande och vintergrön ( inte städsegrön )

Hej Flaxss,

Under förra sommaren stod de i söderläge utanför vår entré dörr och fick sol när den var framme förra sommaren, inte många timmar, den står ju så att att regnet går i krukorna. Det verkar då som antingen för mycket vatten eller brist på något, jag har nu köpt olivnäring som jag tänker ge 1 ggr per vecka.

Jag tar redan klippt 2 st grenar, där det sedan finns skott som går rakt upp! de står nu i växthuset, med en liten springa i dörren!

Idag har det verkligen varit en kanondag i Sigtuna!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon