Intressant angående benägenheten att se sig själv som offer.
Se Svd idagsidan.
undefinedGita
Aqvakul
27-03-2008, 08:33
Pekar på ett ökande problem, tycker jag. Det är inte särskilt konstruktivt att gnälla och se sig själv som offer. Möjligen är det en slags "välfärdssjuka"?
Chamomille
27-03-2008, 08:36
CITAT (Gita @ 27-03-2008, 08:31)

Intressant angående benägenheten att se sig själv som offer.
Se Svd idagsidan.
undefinedGita
He... Tittade på Dr Phil igår. "Det var inte mitt fel att jag var otrogen"

"Det var hennes fel att jag chattade och hittade en annan att p...a med"
Det är väl typiskt dagens samhälle. Allting är alltid någon annans fel. Eget ansvar, skyldigheter och moral är bara ord för det mesta, inget man upplever att folk verkligen har.
Mycket intressant läsning!
För några år sen fick jag höra på en föreläsning att män har en betydligt större tendens att skylla ifrån sig medan kvinnor (gärna) tar skulden på sig.
Exempel: Varför körde du på bilen framför dig i kön?
Kvinna: Ja, jag satt och tänkte på något och var inte tillräckligt uppmärksam på att bilen framför mig bromsade.
Man: Den jäveln bromsade mitt framför näsan på mig. Jag hade ingen chans att undvika att köra på honom.
I ett tuffare klimat tror jag att kvinnor mer och mer tar på sig det manliga sättet. Det är ju så mycket bekvämare - vem vill inte vara utan skuld?
Piccante
27-03-2008, 10:48
Intressant artikel. Tycker att nästan "allt" skylls på regeringen, kommunen eller politiker i allmänhet när man pratar med folk. Det är ju lite lustigt för vi får ju de politiker vi förtjänar dvs vi röstar ju själva på dem! ändå känner många att de alltid är motarbetade och har ingen möjlighet alls att påverka sitt egna liv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.