angylp
I lördags kom jag hem på kvällen för att se att mina tomatplantor ser ledsna ut. Kollade inte så noga på tomaterna som håller på att utvecklas utan jag gav växterna en rejäl vattning samma dag. Idag upptäckte jag att vissa tomater har fått svarta fläckar nerifrån. Om man skär tomaten så verkar skadan vara ytlig. Vad beror det på ?
Bild på tomaterna
Susanne i Linköping
Enligt boken Trädgårdspraktika av Nils Åkerstedt (som jag lånade på biblioteket idag) så är det toppröta. Orsaken anses vara för riklig kvävegödsling och ojämn vattning. Och eftersom det är Nils Åkerstedt som skriver rekommenderar han marktäckning för att jämna ut fuktigheten (han har även skrivit en bok om marktäckning). rolleyes.gif Fast jag håller faktiskt med honom, marktäckning är bra. smile.gif
angylp
CITAT (Susanne i Linköping @ 11-08-2003, 23:13)
Enligt boken Trädgårdspraktika av Nils Åkerstedt (som jag lånade på biblioteket idag) så är det toppröta. Orsaken anses vara för riklig kvävegödsling och ojämn vattning. Och eftersom det är Nils Åkerstedt som skriver rekommenderar han marktäckning för att jämna ut fuktigheten (han har även skrivit en bok om marktäckning). rolleyes.gif Fast jag håller faktiskt med honom, marktäckning är bra. smile.gif

Står det att toppröta kan sprida sig till övriga frukterna ?

Jag har tidigare täckt med gräsklipp men har inte fyllt på i efterhand... det kanske förklarar den delen med riklig kvävegödsling... vad hade han använt för material för att marktäcka, om man t.ex. inte har tillgång till så mycket gräsklipp?

Är jämn fuktighet nyckel till att undvika toppröta ?
Åsa, mälardalen zon 2
Toppröta brukar nog mera kallas pistillröta för tomaterna på bilden har definitivt pistillröta och detta smittar ej det är klimatberoende + sortberoende så olika sorters tomater drabbas olika mycket.

Speciellt i växthus brukar man få problem med detta då svängningarna i temperatur, luftfuktighet mm. kan svänga rejält.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon